10p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy magyar cég olyan mobil alkalmazást fejleszt, amihez hasonló megoldás Kínában is nagyon sikeresen támogatta a vírus terjedése elleni küzdelmet. Skype-interjú a társalapító Lacza Dáviddal.

Fontos, hogy minél szélesebb körben megismerjék fejlesztésüket, terveiket a koronavírus elleni sikeres küzdelem érdekében. Mit fejlesztettek pontosan?

Fejlesztésünket eredetileg nagyszámú és biztonságos azonnali mobilfizetési tranzakciók lebonyolítására hoztuk létre, a Magyar Nemzeti Bank Fintech Innovációs Központjának stratégiája alapján. Eredeti célunk a közösségi mobilfizetés elterjesztése QR kóddal, NFC megoldással, illetve ennek segítségével az elektronikus jegyrendszer új generációjának bevezetése.

Miért gondolja, hogy megoldásuk hasznos lehet a jelenlegi járványhelyzetben?

A sikeres ázsiai járványkezelési tapasztalatok miatt. Amikor a kínai állam vezetése február 18-án bejelentette, hogy az Alipay mobilfizetési fejlesztését fogja felhasználni a járvány megfékezésére a fertőzésveszélyes területen élő lakosság egészségügyi állapotának valós idejű nyilvántartására, azonnal figyelni kezdtük a mobilfizetési applikáció által elérhető lehetőségeket. Különösen jó „csillagállásnak” tekintettük, hogy a Magyarországon fejlesztett mobilfizetési platformunkat javarészt az ottani tapasztalatokat figyelembe véve alakítottuk ki.  A kínai mobilfizetési applikáció járványügyi fejlesztését megismerve azt tapasztaltuk, hogy a kínai állampolgárok egészségügyi állapotának nyilvántartása a már használatban lévő és biztonságosan működő QR-kód alapú fizetési tranzakciós nyilvántartás logikájára épül. Mivel    a hiteles nyilvántartási és egyedi azonosítási funkció – az európai és magyar szabályozási, jogi környezetre átalakítva – a mi mobilfizetési applikációnknak ugyancsak központi részét képezi,  ezért a Koronavírus megfékezésében hatékonyan  bevethető funkciók adoptálásával továbbfejlesztettük rendszerünket. A sikeres nemzetközi tapasztalatokra alapozva mobilapplikációs platformunk képessé vált a WHO iránymutatásai alapján a teszteredmények gyűjtését, regisztrálását, valamint a felhasználók valós idejű nyilvántartását és tájékoztatását megvalósítani. Továbbá alkalmas a szinte naponta születő újabb és újabb segítő szándékú kezdeményezések, fejlesztési ötletek integrálására. A közösségi platformunk a Koma App munkanevet kapta, mivel igyekeztünk egy barátságos, gyorsan megjegyezhető jelentéssel bíró magyar fogalmat találni. A koma jelentése ugyanis: anyagi és erkölcsi segítséget nyújtó bázis, amely a rokoni és lokális kapcsolatokon túl összeköti az egyént a társadalommal. A Koma App másfél perc alatt könnyedén regisztrálható, és követve az animált útmutatást, bárki számára egyszerűen kezelhető és átlátható felületet biztosít. Mobil applikációnk a koronavírus vagy bármely jövőbeli járvány megfékezésének és feltérképezésének nemzetközi tapasztalatokon nyugvó hatékony eszköze lehet.

Mit láthat ebből a regisztrált felhasználó? Hogyan kell elképzelni működés közben?

A Koma App anonimizálva, de valós időben teszi követhetővé a fertőzésveszélynek kitett helyszínek térképes megjelenítését, így minimalizálva a terjedés kockázatát, illetve garantálva a hatékony beavatkozás lehetőségét. A felhasználók regisztrációja révén létrehozott adatbázis segítségével mobil alkalmazásunk hatékonyan képes segíteni a koronavírus ellen küzdő tudósok és egészségügyi dolgozók munkáját. Ugyanakkor integrált utalványkezelő funkciója révén segítséget nyújt a közösségi kezdeményezések támogatásához, hogy a közadakozásokra vagy akár állami támogatásra rászoruló honfitársaink ellenőrzött és jogosultság kezelt gyors támogatásában részesülhessenek közvetlenül mobiltelefonjuk, vagy E-személyi igazolványuk felmutatásával.

 

 

Továbbá a közösségi mobil applikációs platformunk megoldást kínál az elvégzett koronavírus-tesztek személyre szabott, de anonimizált térképes nyilvántartása révén, hogy azon iparágakban, ahol az otthoni munkavégzés nem lehetséges, ne kelljen tömeges elbocsátásokat foganatosítani. Illetve hogy a járványügyi előírások igazolt és valós időben ellenőrzött betartása révén biztosítani lehessen, hogy a vendégek is nyugodt szívvel vegyék igénybe ezeket a szolgáltatásokat. Vagy akár ellenőrzött módon – mobil applikációnk révén – újra használhatóvá váljanak a közösségi terek, éttermek, kávézók, népszerű rendezvények, tömegközlekedési eszközök.

 

Akkor ez nem csupán a mostani koronavírus megfékezésében, de innentől kezdve minden felmerülő krízis esetén képes hatékony segítséget nyújtani?

Igen, pontosan! A Koma App kiemelt funkciója, hogy központi adatbázisként a tesztek valós idejű nyilvántartásával képes segíteni a járványok kezelését és tudományos hátteret biztosítani a koronavírus vagy bármely más járványhelyzet feltérképezéséhez.

Ez jól hangzik, de az ebben a szakmában nem jártas olvasó a nemes célokon kívül nem biztos, hogy pontosan megértheti, miben is segíthet a Koma alkalmazása. Ráadásul pár napja már lehetett olvasni hasonló, magyar kezdeményezésről. Mit tud a Koma alkalmazás nyújtani konkrétan? Ezek még tervek, vagy már egy kész fejlesztésről beszélünk?

Mobilfizetési platformunk több éves fejlesztési időszakot követően tavaly készült el. Azóta számos sikeres pénzintézeti, közmű-szolgáltatói illetve hatósági ügyfélbemutatón, auditáláson és terhelésteszten vagyunk túl. Mobil platformunk előnye, hogy nagy terhelhetősége és logikai felépítéséből adódó könnyű bővíthetősége azonnali és konkrét megoldást tesz elérhetővé a járványkezelésben és a gazdasági élet fertőzésveszélymentes fenntartásában. A Koma App rendkívül felhasználóbarát, amihez mindössze egy mobilalkalmazást kell futtatni a felhasználó mobiltelefonján. Az applikációba minden magánszemély, vállalkozás, kormányzati intézmény regisztrálhat, és megjelenítheti magáról az általa fontosnak tartott információkat.

Milyen támogató funkciókkal bír ez a rendkívül összetettnek hangzó applikáció?

Mobil platformunk széleskörű felhasználhatósága miatt a Koma App támogató funkcióit két részre bontva, felsorolás-szerűen tudnám ismertetni:

1.) Koronavírus elleni hatékony nyilvántartó, azonosító és ellenőrző funkciók:

  • Egészségügyi adatlapok, kérdőívek online kiküldése, kitöltése és begyűjtése valós idejű frissítéssel, elemzéssel mobil applikációnkon keresztül.
  • A kitöltött egészségügyi adatlap alapján a központi rendszer (tünetek, veszélyzónában való tartózkodás, életmód, kontakt elemzés, stb alapján) anonimizált módon valós idejű tájékoztatást ad a fertőzésveszélyről, térképes nézetben és megelőző tájékoztatás révén.
  • A már vírustesztelt felhasználók a saját – fertőzésmentes – állapotukat a mobiltelefonon tudják felmutatni kérésre egy gombnyomással.  Az egyedi azonosítót tartalmazó színkód a központi rendszerből érkezik és 20 mp-ként frissül minden felhasználónál. A felmutatott színkód (QR) bármely okostelefonnal beolvasható és szintén a központi rendszerből hitelesíti a felhasználót, arcképét is megjelenítve, amit a regisztráció során rögzített.
  • Közösségi Hírcsatorna üzemeltetése személyre, célcsoportra, földrajzi elhelyezkedésre vagy különleges státuszra (segítségre szoruló, veszélyeztetett életkorú, vagy egészségügyi személyzet, stb.) szabottan célzott üzenetek eljuttatása valós időben a Koma Appon keresztül.
  • Vészhelyzeti Funkció: orvosi/önkéntes segítség kérés, valós idejű geolokációs azonosítással, közösségi és központi ügyfélszolgálattal (adományok, önkéntesnek jelentkezés, illetve panaszbejelentés).
  • Mivel a fertőzés a banki POS-terminálok érintésével is terjedhet, ezért ezt a kockázatot megoldásunk a már említett teljesen érintésmentes, kamerás QR-kód leolvasással működő fizetési tranzakcióval tudja kiküszöbölni.
  • Hatósági karanténra kötelezett személy tartózkodási helyének ellenőrzése, mobiltelefonos koordináták alapján folyamatos nyomkövetéssel. Véletlenszerű, vagy utasítás alapján elrendelhető biometrikus és kamerás azonosítással.
  • Ha valakiről kiderül, hogy elkapta a fertőzést, akkor a mobiltelefon geolokációs adataiból visszakereshetővé tesszük, hogy mely más felhasználókkal tartózkodhatott rövidebb-hosszabb ideig fertőzésveszélyes közelségben, így segítve-gyorsítva a kontaktkutatást, és gyorsítva az érintettek tájékoztatását.
  • Távdiagnosztikai eszközök bekötése révén (okosóra, EKG, PoCT eszközök) a Koma App online orvosi segítség kommunikációs alapját is nyújthatja.

2.) Társadalmi összefogást és a helyi gazdasági élet működését támogató funkcionalitás:

 

  • Utalvány- (vagy jegy-) rendszer bevezetése E-személyivel igénybe vehető módon Megvalósítva a személyre szóló és hatóságilag is ellenőrizhető adománykezelést, vagy központi támogatást.
  • Gyógyszer és árukövetés koordinált és fertőzésmentes helyszíni átvétele.
  • Kontrollált Tömegközlekedés – egyéni utazási jogosítványok, felszállási engedélyek
  • Egyedi QR kód alapján beléptetés intézményekbe, rendezvényekre.

Általában azok az alkalmazások sikeresek, melyek egyszerűek, ugyanakkor közjót, tömeges igényt szolgálnak, de a felhasználók is tudnak azonosulni vele.

Alapítótársaimmal együtt hiszünk abban, hogy a Koma App felelősségteljes és ellenőrzött használatával el lehet kerülni a gazdasági és közösségi élet teljes lefagyását. Illetve biztonságos módon fenntarthatók maradnak a lakosság számára fontos szolgáltatások. Bízunk benne, hogy a Koma App a biztonságos közösségi, és társas érintkezési élmény alapjául is szolgálhat, ami a társadalom egészséges működéséhez már rövidtávon is elengedhetetlenül fontos.

A közösségi élményre, összefogásra most valóban nagy szükségünk van össztársadalmi szinten. Ha minden jól megy, mikor tölthetjük le a Komát mi is a telefonunkra, mikortól támaszkodhatunk az új kománkra?

Hamarosan indítunk egy pilot projektet limitált számú önkéntes felhasználóval, amelyben teszteljük az egészségügyi, utalványelfogadási és fizetési funkciókat is, illetve alaposan felmérjük a használat közben felmerülő kérdéseket-kéréseket. Ebben a pilotban már használni lehet az E-személyi igazolvánnyal történő hiteles regisztrációt is, amely kb. másfél percet vesz igénybe.

Bízom benne, hogy a Koma App a sikeres pilot után rövid időn belül – a mobil store-ok visszaigazolásával – nemsokára a lakosság rendelkezésre fog állni, mind androidos, mind IOS-felhasználók részére.

A pilot tapasztalatairól, a Koma App konkrét működéséről, hogyan szerezhetünk további információkat? Milyen kommunikációs felületen adnak lehetőséget az újságíróknak, szakmai érdeklődőknek? Nyitott egy következő interjúra?

Örömmel venném, ha a jövő héten már a Koma applikációt működés közben is bemutathatnánk az érdeklődők számára. Záró gondolatként szeretném megjegyezni, hogy - alapítótársaimmal együtt - a közösségi mobil applikációs kezdeményezésünkben számítunk minden érdeklődő véleményére, megkeresésére legyen az leendő felhasználó, ötletgazda, cég, befektető vagy állami intézmény.

A megkereséseket, kérdéseket már most is várjuk az info@koma.network e-mail címen.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Zuhanórepülésben a Starbucks, az új székek csodát tesznek?
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 12:59
Az amerikai kávézóláncot még az ág is húzza. Elküldte alkalmazottai 8 százalékát, és értékesítene egy részt kínai üzletében. A szakszervezettel is tárgyalnak.
Vállalat Beinthetünk az oroszoknak, ez lenne az ára
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 13:59
Rengeteg, uniós pénzért.
Vállalat Csak profitálni fognak az ügyfelek az Akcenta új digitális megoldásaiból
PR | 2024. november 20. 12:31
Különösen a covidjárvány óta megnőtt az igény a különböző digitális szolgáltatások iránt, számos vállalat pedig egyszerű racionalizálásként tekint a digitalizációra, és a rövid távon elérhető hasznot próbálja meg belőle maximalizálni. Vonzó lehet például, hogy kevesebb ügyfélkapcsolati munkatársat kell foglalkoztatni, vagy hogy a szolgáltatásokról szóló ajánlatokat egy kedvesen elnevezett chatbot mutassa be az ügyfeleknek, akiknek aztán a panaszaival is mesterséges intelligencia foglalkozik majd.
Vállalat Hogyan Segíthetnek az Üzemanyagkártyák a Flottakezelésben
Márkázott tartalom | 2024. november 19. 19:24
A vállalatok tulajdonosai és a szállítási menedzserek számos eszközt használhatnak a hatékonyság növelésére. Az egyik ilyen hasznos eszköz az üzemanyagkártya, amely jelentősen megkönnyíti a munkát és optimalizálja a kiadásokat. Ezek a kártyák kényelmes és hatékony módot kínálnak az üzemanyagköltségek kezelésére, ami kulcsfontosságú a flottakezelési stratégia szempontjából.
Vállalat Leáll a bál a Tesla gyáránál Németországban
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 13:32
A német rendőrség felszámolta a tiltakozók táborát az amerikai Tesla gigagyáránál.
Vállalat A palesztinok miatt lázad a fagylatcég saját tulajdonosa, az Unilever ellen
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 12:05
A Ben & Jerry’s fagylaltgyártó szerdán benyújtott bírósági keresetében azt állította, hogy anyavállalata, az Unilever elhallgattatta a palesztin menekültek támogatásának kifejezésére irányuló próbálkozásait, és azzal fenyegetőzött, hogy feloszlatja igazgatótanácsát, és annak tagjait pedig bepereli.
Vállalat Az Egyesült Államok vizsgálja a Credit Suisse orosz számláit, amelyeket a UBS vett át
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 10:41
A világ egyik legnagyobb vagyonkezelője a UBS a Credit Suisse megvásárlásakor számos ilyen számlát vett át.
Vállalat Tovább bonyolódik a Deseda kemping rekonstrukciója?
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 09:17
A Deseda kempinget a Variabau Kft. újítja fel 1,5 milliárd forintért. Ennek ellenére úgy tűnik, mégsem ért véget a jobb sorsra érdemes helyszín hányattatott sorsa. Kacifántos történet következik. 
Vállalat Ebben láttak nagy üzletet a kínaiak Nigériában
Privátbankár.hu | 2024. november 12. 12:21
Nigéria 1,2 milliárd dolláros megállapodást ír alá egy alumíniumkohó gázerőművének felújítására.
Vállalat Megszedik magukat a cégek a szingliken, arattak az okos wc-k
Privátbankár.hu | 2024. november 12. 07:01
Vitték az akciós termékeket, mint a cukrot.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG