10p

Egy magyar cég olyan mobil alkalmazást fejleszt, amihez hasonló megoldás Kínában is nagyon sikeresen támogatta a vírus terjedése elleni küzdelmet. Skype-interjú a társalapító Lacza Dáviddal.

Fontos, hogy minél szélesebb körben megismerjék fejlesztésüket, terveiket a koronavírus elleni sikeres küzdelem érdekében. Mit fejlesztettek pontosan?

Fejlesztésünket eredetileg nagyszámú és biztonságos azonnali mobilfizetési tranzakciók lebonyolítására hoztuk létre, a Magyar Nemzeti Bank Fintech Innovációs Központjának stratégiája alapján. Eredeti célunk a közösségi mobilfizetés elterjesztése QR kóddal, NFC megoldással, illetve ennek segítségével az elektronikus jegyrendszer új generációjának bevezetése.

Miért gondolja, hogy megoldásuk hasznos lehet a jelenlegi járványhelyzetben?

A sikeres ázsiai járványkezelési tapasztalatok miatt. Amikor a kínai állam vezetése február 18-án bejelentette, hogy az Alipay mobilfizetési fejlesztését fogja felhasználni a járvány megfékezésére a fertőzésveszélyes területen élő lakosság egészségügyi állapotának valós idejű nyilvántartására, azonnal figyelni kezdtük a mobilfizetési applikáció által elérhető lehetőségeket. Különösen jó „csillagállásnak” tekintettük, hogy a Magyarországon fejlesztett mobilfizetési platformunkat javarészt az ottani tapasztalatokat figyelembe véve alakítottuk ki.  A kínai mobilfizetési applikáció járványügyi fejlesztését megismerve azt tapasztaltuk, hogy a kínai állampolgárok egészségügyi állapotának nyilvántartása a már használatban lévő és biztonságosan működő QR-kód alapú fizetési tranzakciós nyilvántartás logikájára épül. Mivel    a hiteles nyilvántartási és egyedi azonosítási funkció – az európai és magyar szabályozási, jogi környezetre átalakítva – a mi mobilfizetési applikációnknak ugyancsak központi részét képezi,  ezért a Koronavírus megfékezésében hatékonyan  bevethető funkciók adoptálásával továbbfejlesztettük rendszerünket. A sikeres nemzetközi tapasztalatokra alapozva mobilapplikációs platformunk képessé vált a WHO iránymutatásai alapján a teszteredmények gyűjtését, regisztrálását, valamint a felhasználók valós idejű nyilvántartását és tájékoztatását megvalósítani. Továbbá alkalmas a szinte naponta születő újabb és újabb segítő szándékú kezdeményezések, fejlesztési ötletek integrálására. A közösségi platformunk a Koma App munkanevet kapta, mivel igyekeztünk egy barátságos, gyorsan megjegyezhető jelentéssel bíró magyar fogalmat találni. A koma jelentése ugyanis: anyagi és erkölcsi segítséget nyújtó bázis, amely a rokoni és lokális kapcsolatokon túl összeköti az egyént a társadalommal. A Koma App másfél perc alatt könnyedén regisztrálható, és követve az animált útmutatást, bárki számára egyszerűen kezelhető és átlátható felületet biztosít. Mobil applikációnk a koronavírus vagy bármely jövőbeli járvány megfékezésének és feltérképezésének nemzetközi tapasztalatokon nyugvó hatékony eszköze lehet.

Mit láthat ebből a regisztrált felhasználó? Hogyan kell elképzelni működés közben?

A Koma App anonimizálva, de valós időben teszi követhetővé a fertőzésveszélynek kitett helyszínek térképes megjelenítését, így minimalizálva a terjedés kockázatát, illetve garantálva a hatékony beavatkozás lehetőségét. A felhasználók regisztrációja révén létrehozott adatbázis segítségével mobil alkalmazásunk hatékonyan képes segíteni a koronavírus ellen küzdő tudósok és egészségügyi dolgozók munkáját. Ugyanakkor integrált utalványkezelő funkciója révén segítséget nyújt a közösségi kezdeményezések támogatásához, hogy a közadakozásokra vagy akár állami támogatásra rászoruló honfitársaink ellenőrzött és jogosultság kezelt gyors támogatásában részesülhessenek közvetlenül mobiltelefonjuk, vagy E-személyi igazolványuk felmutatásával.

 

 

Továbbá a közösségi mobil applikációs platformunk megoldást kínál az elvégzett koronavírus-tesztek személyre szabott, de anonimizált térképes nyilvántartása révén, hogy azon iparágakban, ahol az otthoni munkavégzés nem lehetséges, ne kelljen tömeges elbocsátásokat foganatosítani. Illetve hogy a járványügyi előírások igazolt és valós időben ellenőrzött betartása révén biztosítani lehessen, hogy a vendégek is nyugodt szívvel vegyék igénybe ezeket a szolgáltatásokat. Vagy akár ellenőrzött módon – mobil applikációnk révén – újra használhatóvá váljanak a közösségi terek, éttermek, kávézók, népszerű rendezvények, tömegközlekedési eszközök.

 

Akkor ez nem csupán a mostani koronavírus megfékezésében, de innentől kezdve minden felmerülő krízis esetén képes hatékony segítséget nyújtani?

Igen, pontosan! A Koma App kiemelt funkciója, hogy központi adatbázisként a tesztek valós idejű nyilvántartásával képes segíteni a járványok kezelését és tudományos hátteret biztosítani a koronavírus vagy bármely más járványhelyzet feltérképezéséhez.

Ez jól hangzik, de az ebben a szakmában nem jártas olvasó a nemes célokon kívül nem biztos, hogy pontosan megértheti, miben is segíthet a Koma alkalmazása. Ráadásul pár napja már lehetett olvasni hasonló, magyar kezdeményezésről. Mit tud a Koma alkalmazás nyújtani konkrétan? Ezek még tervek, vagy már egy kész fejlesztésről beszélünk?

Mobilfizetési platformunk több éves fejlesztési időszakot követően tavaly készült el. Azóta számos sikeres pénzintézeti, közmű-szolgáltatói illetve hatósági ügyfélbemutatón, auditáláson és terhelésteszten vagyunk túl. Mobil platformunk előnye, hogy nagy terhelhetősége és logikai felépítéséből adódó könnyű bővíthetősége azonnali és konkrét megoldást tesz elérhetővé a járványkezelésben és a gazdasági élet fertőzésveszélymentes fenntartásában. A Koma App rendkívül felhasználóbarát, amihez mindössze egy mobilalkalmazást kell futtatni a felhasználó mobiltelefonján. Az applikációba minden magánszemély, vállalkozás, kormányzati intézmény regisztrálhat, és megjelenítheti magáról az általa fontosnak tartott információkat.

Milyen támogató funkciókkal bír ez a rendkívül összetettnek hangzó applikáció?

Mobil platformunk széleskörű felhasználhatósága miatt a Koma App támogató funkcióit két részre bontva, felsorolás-szerűen tudnám ismertetni:

1.) Koronavírus elleni hatékony nyilvántartó, azonosító és ellenőrző funkciók:

  • Egészségügyi adatlapok, kérdőívek online kiküldése, kitöltése és begyűjtése valós idejű frissítéssel, elemzéssel mobil applikációnkon keresztül.
  • A kitöltött egészségügyi adatlap alapján a központi rendszer (tünetek, veszélyzónában való tartózkodás, életmód, kontakt elemzés, stb alapján) anonimizált módon valós idejű tájékoztatást ad a fertőzésveszélyről, térképes nézetben és megelőző tájékoztatás révén.
  • A már vírustesztelt felhasználók a saját – fertőzésmentes – állapotukat a mobiltelefonon tudják felmutatni kérésre egy gombnyomással.  Az egyedi azonosítót tartalmazó színkód a központi rendszerből érkezik és 20 mp-ként frissül minden felhasználónál. A felmutatott színkód (QR) bármely okostelefonnal beolvasható és szintén a központi rendszerből hitelesíti a felhasználót, arcképét is megjelenítve, amit a regisztráció során rögzített.
  • Közösségi Hírcsatorna üzemeltetése személyre, célcsoportra, földrajzi elhelyezkedésre vagy különleges státuszra (segítségre szoruló, veszélyeztetett életkorú, vagy egészségügyi személyzet, stb.) szabottan célzott üzenetek eljuttatása valós időben a Koma Appon keresztül.
  • Vészhelyzeti Funkció: orvosi/önkéntes segítség kérés, valós idejű geolokációs azonosítással, közösségi és központi ügyfélszolgálattal (adományok, önkéntesnek jelentkezés, illetve panaszbejelentés).
  • Mivel a fertőzés a banki POS-terminálok érintésével is terjedhet, ezért ezt a kockázatot megoldásunk a már említett teljesen érintésmentes, kamerás QR-kód leolvasással működő fizetési tranzakcióval tudja kiküszöbölni.
  • Hatósági karanténra kötelezett személy tartózkodási helyének ellenőrzése, mobiltelefonos koordináták alapján folyamatos nyomkövetéssel. Véletlenszerű, vagy utasítás alapján elrendelhető biometrikus és kamerás azonosítással.
  • Ha valakiről kiderül, hogy elkapta a fertőzést, akkor a mobiltelefon geolokációs adataiból visszakereshetővé tesszük, hogy mely más felhasználókkal tartózkodhatott rövidebb-hosszabb ideig fertőzésveszélyes közelségben, így segítve-gyorsítva a kontaktkutatást, és gyorsítva az érintettek tájékoztatását.
  • Távdiagnosztikai eszközök bekötése révén (okosóra, EKG, PoCT eszközök) a Koma App online orvosi segítség kommunikációs alapját is nyújthatja.

2.) Társadalmi összefogást és a helyi gazdasági élet működését támogató funkcionalitás:

 

  • Utalvány- (vagy jegy-) rendszer bevezetése E-személyivel igénybe vehető módon Megvalósítva a személyre szóló és hatóságilag is ellenőrizhető adománykezelést, vagy központi támogatást.
  • Gyógyszer és árukövetés koordinált és fertőzésmentes helyszíni átvétele.
  • Kontrollált Tömegközlekedés – egyéni utazási jogosítványok, felszállási engedélyek
  • Egyedi QR kód alapján beléptetés intézményekbe, rendezvényekre.

Általában azok az alkalmazások sikeresek, melyek egyszerűek, ugyanakkor közjót, tömeges igényt szolgálnak, de a felhasználók is tudnak azonosulni vele.

Alapítótársaimmal együtt hiszünk abban, hogy a Koma App felelősségteljes és ellenőrzött használatával el lehet kerülni a gazdasági és közösségi élet teljes lefagyását. Illetve biztonságos módon fenntarthatók maradnak a lakosság számára fontos szolgáltatások. Bízunk benne, hogy a Koma App a biztonságos közösségi, és társas érintkezési élmény alapjául is szolgálhat, ami a társadalom egészséges működéséhez már rövidtávon is elengedhetetlenül fontos.

A közösségi élményre, összefogásra most valóban nagy szükségünk van össztársadalmi szinten. Ha minden jól megy, mikor tölthetjük le a Komát mi is a telefonunkra, mikortól támaszkodhatunk az új kománkra?

Hamarosan indítunk egy pilot projektet limitált számú önkéntes felhasználóval, amelyben teszteljük az egészségügyi, utalványelfogadási és fizetési funkciókat is, illetve alaposan felmérjük a használat közben felmerülő kérdéseket-kéréseket. Ebben a pilotban már használni lehet az E-személyi igazolvánnyal történő hiteles regisztrációt is, amely kb. másfél percet vesz igénybe.

Bízom benne, hogy a Koma App a sikeres pilot után rövid időn belül – a mobil store-ok visszaigazolásával – nemsokára a lakosság rendelkezésre fog állni, mind androidos, mind IOS-felhasználók részére.

A pilot tapasztalatairól, a Koma App konkrét működéséről, hogyan szerezhetünk további információkat? Milyen kommunikációs felületen adnak lehetőséget az újságíróknak, szakmai érdeklődőknek? Nyitott egy következő interjúra?

Örömmel venném, ha a jövő héten már a Koma applikációt működés közben is bemutathatnánk az érdeklődők számára. Záró gondolatként szeretném megjegyezni, hogy - alapítótársaimmal együtt - a közösségi mobil applikációs kezdeményezésünkben számítunk minden érdeklődő véleményére, megkeresésére legyen az leendő felhasználó, ötletgazda, cég, befektető vagy állami intézmény.

A megkereséseket, kérdéseket már most is várjuk az info@koma.network e-mail címen.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Meglepően jó, de mégis szomorú számok a Shelltől
Privátbankár.hu | 2025. július 31. 14:41
A Shell második negyedéves nyeresége közel egyharmaddal csökkent az olaj- és gázárak mérséklődése, valamint a vegyipari szegmens gyengélkedése miatt – ám a visszaesés ellenére a vállalat eredménye felülmúlta az elemzői várakozásokat.
Vállalat Nem áll csehül a Toyota – ilyet se láttunk még Európában
Privátbankár.hu | 2025. július 31. 12:57
Kiderült, hol fog először Európában elektromos autót gyártani a cég – de a modellnek még csak a kategóriáját tudjuk.
Vállalat A Ford örül, a Porsche szomorkodik, a BMW közömbös
Privátbankár.hu | 2025. július 31. 11:39
Mérleget vont három nagy autógyártó is a vámháború árnyékában.
Vállalat Magyarországi áruházakat is érinthet Kína újabb nagybevásárlása
Privátbankár.hu | 2025. július 31. 06:39
Megvenné a Mediamarkt és a Saturn anyacégét a kínai óriásvállalat.
Vállalat Jó hírt hozott a Mol horvát érdekeltsége
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 18:30
Az INA horvát olajipari vállalat nettó nyeresége az idei első fél évben elérte a 54,3 millió eurót, ami 21 százalékkal több az egy évvel korábbinál.
Vállalat Degeszre keresték magukat a fogyasztószerekkel, mégis bajban a dán csodagyógyszergyár
Litván Dániel | 2025. július 30. 15:21
A csúcshoz képest most alig harmadannyit érnek a Novo Nordisk részvényei, miközben nem tudnak eleget gyártani fogyasztószereikből. Hol csúszott félre a sikertörténet és mit hozhat a jövő?
Vállalat Rossz hír Magyarországnak: a Mercedes megkongatta a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 10:51
Nem csak pocsék eredményekről számolt be a Kecskeméten is jelen lévő Mercedes – a kilátások is romlottak, jelentősen csökkenő eladásokkal számolnak.
Vállalat A világ legnagyobb fogyasztásicikk-gyártója jó számokat közölt
Privátbankár.hu | 2025. július 29. 17:40
Az amerikai Procter & Gamble Co negyedéves bevétele és nyeresége is meghaladta az elemzői várakozásokat.
Vállalat Az Aeroflot további járatokat töröl, de stabilizálódásról beszél a kibertámadás után
Privátbankár.hu | 2025. július 29. 13:50
Az orosz Aeroflot légitársaság kedden újabb tucatnyi járatot törölt, ugyanakkor közölte, hogy menetrendje „stabilizálódott” a hétfői jelentős kibertámadást követően.
Vállalat Segítséggel bővül az esztergomi Suzuki
Privátbankár.hu | 2025. július 29. 13:20
A Magyar Suzuki Zrt. gyártásfejlesztési és energiahatékonysági beruházása nyomán tovább javul a japán autógyártó esztergomi üzemének versenyképessége.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG