6p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az e-utak hozhatják el az elektromos- és önvezető járművek igazi forradalmát, hiszen megoldhatják az egyelőre elég gyér töltőállomások problémáját. Az eddigi tesztek többnyire sikertelenek voltak, egy izraeli startup viszont úgy tűnik, megtalálta a megoldást.
Screenshot: YouTube

Gőzerővel zajlik az elektromos- és önvezető járművek fejlesztése, tesztelése, a technológiai innováció azonban rendre megkapja a kijózanító pofonját: amíg nem tudják megoldani, hogy ugyanolyan könnyen és tartósan fel lehessen tölteni az e-kocsikat, mint ahogy fel lehet tankolni benzines, dízeles társaikat, addig biztosan nem fognak tudni globálisan elterjedni, hogy leváltsák a károsanyag-kibocsátó kollégákat.

A probléma egyik megoldása az elektromos utak kifejlesztése-elterjesztése lehet: ezek az utak az elképzelések szerint menet közben, kábelek használata nélkül töltenék fel a rajtuk suhanó járművek akkumulátorait. A New York Times cikke által bemutatott Electreon nevű izraeli startup is ezzel foglalkozik, más, ugyanezzel kísérletező cégekkel szemben úgy tűnik, sokkal sikeresebben.

Hazai pályán

Az Electreon Tel-Aviv egy bentlakásos iskolájának kampuszán teszteli technológiáját. Réztekercseket fektettek a járda alá egy 270 méteres szakaszon, melyek vezetékes kapcsolat nélkül sugározott energiával töltik fel a mellettük elhúzó Renault Zoe elektromos tesztautót. Mivel a világot végtelen utak hálózzák be, az Electreon először arra koncentrál, hogy a tömegközlekedés által használt útvonalakat - a buszok és iránytaxik útjait - réztekercselje be, hogy tisztábbá tegye Izrael levegőjét, és csökkentse az ország importolajtól való függését.

Az Electreon imázsfilmje

Az Electreon idővel aztán át akarja lépni Izrael határait, és világszerte teljesen elektromossá akarja tenni a városi, majd a városok közötti közlekedést. Noam Ilan, a cég társalapítója szerint ebben a projektben megvan a potenciál ahhoz, hogy az elektromos forradalmat tömegesen honosíthatóvá tegye.

A startup egyszerre két próbaprojektet futtat. A hazai tesztekben Tel-Aviv önkormányzata és a helyi Dan nevű buszos magáncég a partnerük. Év végéig mintegy másfél kilométernyi útszakaszt akarnak "elektromosítani", majd további sikeres tesztek után már konkrét busz- és kamionútvonalakat is, végül az e-utakat kiterjesztenék az önvezető autók közlekedésére is. Az izraeli közlekedési minisztérium 2 millió dollárral támogatja a projektet, a Dan pedig egy elektromos busszal és 3,3 millió dollárral segíti az Electreon kezdeményezését.

A svédországi projekt

Svédországban hasonló kísérleteket folytat a cég a balti-tengeri Gotland szigeten. A résztvevők azonosak: az Electreon technológiáját használva a Dan ide egy reptéri e-buszt biztosított, illetve bevetnek egy 12 millió dolláros e-kamiont is, utóbbira a pénz javát a svéd kormány biztosította. Svédország egyébként is nagy reményeket fűz a technológiához, több mint 1600 kilométernyi elektromos autópályát készülnek építeni 3 milliárd dollárból, ehhez a tervhez szolgáltatja a tesztüzemet az izraeli startup munkája.

Az Electreon a svéd lehetőséget olyan óriások orra elől happolta el, mint az Alstom és a Volvo, akik más technológiával oldották volna meg a feladatot, így az izraeli startup a munka mellett nagyon erős legitimációt is nyert. A vezeték nélküli töltést egyébként már tesztelgetik egy ideje, főképp Dél-Korában, más cégek megoldásaival, de eddig az jobbára csak parkoló járműveknél volt sikeres.

Földindulás előtt

Az elektromos tömegközlekedés és szállítmányozás egyelőre csak a különféle bemutató imázsfilmeken virágzik, a valóságban még sehol sem tudott igazán gyökeret verni, leszámítva Kínát, ahol állami támogatással építettek ki egy e-buszflottát.

Dan Becker, az alacsony emissziós járművekért kampányoló, washingtoni székhelyű Safe Climate Campaign szervezet igazgatója szerint, ha anyagilag fenntarthatónak bizonyulnak, ezek az okosutak óriási változásokat hoznak a közlekedésben: felszabadítják a járműveket a "konnektorfüggőség" alól, kitárják az ajtót a legdrágább komponens, az okosabb akkumulátorok előtt, és lecsökkentik a járművek tömegét.

A Frost and Sullivan nemzetközi tanácsadócég szerint az Electreon 2025-ig több mint 150 helyen telepít majd elektromos utakat Izraelben és Európában. Egy tanulmányukban kiemelik: minden járműves közlekedés közel kétharmada a városokban történik, és az összes szénemisszió csaknem negyedéért a közlekedés a felelős, ha tehát az Electreon sikerre tudja vinni a rendszerét, az hatalmas segítség lesz a környezetvédelemnek.

Az Electreon szerint ráadásul semmi perc alatt képesek lesznek elektromosítani a közutakat. Álláspontjuk szerint egy másfél kilométeres útszakasz majdnem háromnegyedét egyetlen éjszaka alatt fel lehet szerelni a tekercsekkel, oly módon, hogy egy marógép felszedi az aszfaltot, nyomában pedig egy második masina lefekteti a kábeleket, és nyomban be is temeti azokat a friss aszfalttal. Az elektromos hálózatból a tekercsekbe az áramot az út mentén telepített frekvenciaváltók továbbítják. Ilan szerint a tekercsekkel ellátott utakat, ha egyáltalán szükséges, csak nagyon ritkán kellene feltúrni javítás céljából.

A kihívások

Az e-buszok elterjedése előtt az egyik nagy akadály az akkumulátorok problémája: 5 tonnásak, és legalább 250 ezer dollárba kerülnek. Az elektromos utakkal azonban nagyban csökkenne az áruk, és szélesebb körben tudnák használni őket. Mint hogy Tel-Avivnak több mint ezer városi busza van, és a probléma még nem megoldott, az állam egyelőre nincs teljesen meggyőzve az Electreonnal kapcsolatban. Az Israel Electric energiacég vezetője, Ofer Bloch szerint a startup technológiája még nem bizonyított 100 százalékosan, de "olyasvalamit csinálnak, ami egy nap majd működhet."

A Times a téma kapcsán kikérte a University of Texas energetikai szakértője, Michael Webber véleményét is. Ő azt mondta, szép dolog ez az elektromos út, de a vívmányait beárnyékolhatja egy nagy forradalom az akkumulátorok világában. Az Electreon megoldásának ráadásul be kell bizonyítania, hogy gazdaságosabb és természetkímélőbb a földgázüzemű buszoknál vagy a mások mellett Seattle-ben és Berlinben már működő, a trolibuszra hajazóan felsővezetékes töltéssel működő elektromos buszoknál.

Ilan szerint az ő rendszerük a CNG-buszoknál mindenképpen jobb, hiszen a földgáz fosszilis üzemanyag, mely használata károsanyag-kibocsátással jár, a felsővezetékek pedig olyan esztétikai problémát jelentenek a városképben, melyet ma már senki sem szeretne látni.

A jövőnk az önvezető iránybuszokban és kamionokban rejlik, apró akkumulátorkkal, vezetők nélkül, non-stop működéssel. A sofőrök el fognak tűnni

- jósolja Ilan.

(New York Times)

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Tömeges leépítés: rengeteg mérnököt küld el az Amazon
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 18:32
14 ezer munkahelyet szüntet meg az Amazon, és ebből több ezer mérnöki pozíció – derítette ki a CNBC. A techszektorban folytatódik az elbocsátási hullám, januárban újabb dolgozókat küldhetnek el az Amazontól.
Vállalat Lemond a 4iG egyik vezetője
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 14:31
Az egyik igazgatósági tag, Pedro Vargas Santos David négy éve tagja a cégvezetésnek a 4iG-nél, de pénteken leköszönt. December 17-én rendkívüli közgyűlést tart a vállalat.
Vállalat Csendes nyitvatartást vezet be a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 13:41
Tesztelték, bejött: országszerte, minden üzletben lehetőség lesz nyugodtabb környezetben ügyet intézni a Magyar Telekomnál. A kezdeményezés november 24-én, hétfőn indul, és havonta egyszer lesz elérhető.
Vállalat Komoly gyógyszeripari beruházást adtak át Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 11:01
Komoly mérföldkőhöz ért az Egis Gyógyszergyár.
Vállalat Utolérni Ausztriát? Ezzel a cégszerkezettel nehéz lesz – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. november 21. 10:05
Rendkívül individualisták a magyarországi vállalkozók, ami sok esetben gátja a hatékonyabb működésnek, a céges összeolvadásoknak – mondta el a Klasszis Podcast legújabb epizódjában a Concorde MB Partners ügyvezetője, az MGYOSZ elnökségi tagja. Szendrői Gábor hozzátette, hogy a lengyel és a cseh átlaghoz képest is nagyon magas, 70-75 év a magyar tulajdonosok átlagéletkora. Az egyre nagyobb számban megjelenő ázsiai beruházókkal pedig az a baj, hogy – a nyugati cégekkel ellentétben – elvétve működnek csak együtt a helyi beszállítókkal.
Vállalat „A bizalom új nyelve az adat” – interjú Peltzer Árminnal, az Opten marketingigazgatójával
PR | 2025. november 21. 09:13
A gazdasági környezet ingadozik, a partnerek fizetési fegyelme lazul, a vállalkozói bizalom pedig sok helyen megkopott. Mégis: az üzleti világ nem állhat meg. Hogy ki kivel üzletel, az ma már nem intuíció, hanem döntéstámogatott, adatvezérelt folyamat.
Vállalat Teljes egészében a Waberer’s tulajdona lesz a Posta Biztosító
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 19:26
A kisebbségi tulajdonos kivásárlását a tőzsde honlapján jelentették be.
Vállalat Komoly bírságot kapott a Facebook anyacége
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 16:30
Tisztességtelen versenyelőny miatt 479 millió eurós bírságot szabott ki a Meta amerikai internetes óriásvállalatra egy spanyol bíróság.
Vállalat Levelet írt a Mol – megint áll a bál a horvátokkal?
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 15:43
A versenyjogi hatósághoz fordulnak.
Vállalat Orbán Viktor után Németország is kivételt kérne Trumptól
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 12:24
Mentesítést szeretne elérni az amerikai acél- és alumínium importvámok alól az európai gépipari termékekre a német gépgyártók szövetsége, a VDMA. Ennek oka, hogy jelentősen visszaesett az ágazat Egyesült Államokba irányuló exportja.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG