Az elmúlt években jelentősen megnőtt az online csalások száma, a csalók egyre kifinomultabb módszerekkel próbálják megtéveszteni a felhasználókat, köztük a banki ügyfeleket. Az MBH Bank és az ORFK elkötelezett amellett, hogy további közös lépéseket tegyenek a lakosság digitális pénzügyi biztonságának növeléséért – közölte a bank.
Az ügyfelek megtévesztésén alapuló csalások a pénzügyi szektor egyik legsúlyosabb kihívásává váltak, és a csalók jellemzően nem a banki rendszerek technológiai sebezhetőségét használják ki, hanem az emberek bizalmára és figyelmetlenségére építenek. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint idén a második negyedévben 7,89 milliárd forintot csaltak ki magyar számlatulajdonosoktól, 6,09 milliárd forintot átutalásokkal, 1,8 milliárdot pedig kártyás csalásokkal szereztek meg a bűnözők.
Fotó: MBH Bank
Azonnali információcsere
Az MBH Bank és az ORFK már korábban is hatékonyan működött együtt, a 2025. október 1-jétől életbe lépő új megállapodás célja, hogy a hitelintézet biztonsági csapata és a rendőrség a lehető leggyorsabban és még összehangoltabban reagáljanak a felmerülő csalási esetekre.
Ennek érdekében az ORFK egységes és átlátható eljárásrendet fektet le, amely biztosítja az azonnali információcserét és a soron kívüli fellépést csalási kísérlet esetén, az MBH Bank pedig ügyeleti rendszert és dedikált kapcsolattartási csatornákat alakít ki, amelyekkel célzottan támogatja a bűncselekmények felderítését, megszakítását és megelőzését célzó rendőrségi intézkedéseket.
„Ügyfeleink biztonsága számunkra elsődleges, különösen a digitális térben, ahol az elmúlt időszakban számottevően megnőtt a visszaélések száma. Rendszeresen hangsúlyozzuk, hogy az adathalász és egyéb csalási kísérletek hatékony elkerülésének alapja az ügyfelek tudatossága” – emelte ki Báthori Krisztián, az MBH Bank bankbiztonság ügyvezető igazgatója. „Ugyanakkor azt gondoljuk, hogy az ilyen veszélyek elleni eredményes fellépéshez a pénzügyi szektor szereplői és a hatóságok minden eddiginél összehangoltabb együttműködése is szükséges. Az ORFK-val kötött megállapodás jelentős lépés abba az irányba, hogy ügyfeleinket még hatékonyabban védhessük meg a digitális tér veszélyeitől” – tette hozzá Szeniczey Gergő, az MBH Bank compliance és csalásmegelőzés ügyvezető igazgatója.
Dr. Töreki Sándor rendőr vezérőrnagy, bűnügyi országos rendőrfőkapitány-helyettes hangsúlyozta, hogy a rendőrségen 2023 októberében létrehozott, 300 főből álló országos kibernyomozói hálózat szakemberei a Mátrix Projekt keretében is folyamatosan azon munkálkodnak, hogy visszaszorítsák az ilyen jellegű jogsértéseket. És nem eredménytelenül, hiszen már call-centereket számoltak fel, strómanokat, irányítókat kapcsoltak ki a bűnös rendszerből, több mint 12 ezer főt gyanúsítottként hallgattak ki, ebből az idei évben közel 4 ezer személyt. Jelenleg több mint 6 600 ügyön dolgoznak a nyomozók. 2023. augusztus 1-jét követően szorosan együttműködünk a Nemzeti Adó- és Vámhivatal pénzmosás elleni egységével a bankok által a gyanús tranzakciókról tett bejelentések feldolgozása kapcsán, melynek eredményeként közel 3 milliárd forint lefoglalásáról intézkedtek a rendőrség nyomozó hatóságai.
Fotó: Depositphotos
Egyre kifinomultabb módszerek
A csalók egyre kifinomultabb módszerekkel, valósnak tűnő weboldalakkal, hamis e-mailekkel, SMS-ekkel és telefonhívásokkal próbálnak jogosulatlan hozzáférést szerezni az ügyfelek banki fiókjaihoz, amelyekben tranzakciókat hajthatnak végre.
Az MBH Bank célja, hogy minden rendelkezésre álló eszközzel támogassa ügyfeleit a csalások megelőzésében. Az ORFK-val kialakított együttműködés mellett a hitelintézet továbbra is nagy hangsúlyt fektet az ügyfelek tájékoztatására, amelynek keretében bemutatja a leggyakoribb csalási módszereket, és gyakorlati tanácsokat ad azok felismeréséhez és elkerüléséhez.
A csalások gyors észlelése kulcsfontosságú a csalárd tranzakciók megakadályozásában, a károk enyhítésében, ezt segíti elő a bank értesítési rendszere, amely minden tranzakcióról, kártyahasználatról, netbanki belépésről vagy adatváltoztatásról azonnali díjmentes visszajelzést küld az ügyfelek számára. A hitelintézet mindezek mellett a csalási trendeket figyelve folyamatosan fejleszti biztonsági és csalásmegelőzési rendszereit, valamint részt vesz a Magyar Nemzeti Bank online pénzügyi visszaélések visszaszorítását célzó kezdeményezéseiben, és támogatja az MNB által a közelmúltban bejelentett, öt intézkedésből álló javaslatcsomagját a kibercsalásokkal szembeni fellépés érdekében.
Bár a fejlesztések és a szigorúbb ellenőrzések csökkenthetik a csalások kockázatát, a csalás elkerülése az ügyfelek körültekintő magatartása nélkül nem lehetséges. Ügyfeleink hasznos tanácsokat kaphatnak a https://www.mbhbank.hu/bankbiztonsag és a kiberpajzs.hu oldalakon.