Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) jelentése szerint az unióban és az Európai Szabadkereskedelmi Társuláshoz tartozó négy országban (Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc) 1 millió 330 ezer 599 autót helyeztek forgalomba, ami 15,5 százalékkal több az egy évvel korábbinál.
A forgalomba hozott új autók száma májusban már megközelítette a pénzügyi világválság előtti csúcseladások szintjét, mivel már a 33. egymást követő hónapban bővült az európai autópiac, és a Mitsubishi kivételével minden gyártó több járművet értékesített az előző év májusához képest.
Még érezni a botrányt
Az EU- és az EFTA-országokban a Volkswagen-csoport által átadott autók száma éves szinten 8,8 százalékkal, 295 ezer 934-re emelkedett. A károsanyag-kibocsátási botrány hatása továbbra is tetten érhető a csoport piaci részesedésének csökkenésében: az egy évvel korábbi 25,7 százalék helyett 24,2 százalékot tudott kihasítani az európai autópiacból a legnagyobb német konszern.
A másik két nagy német autógyártó közül a BMW-csoport eladásai éves szinten 20,4 százalékkal, 87 ezer 713-ra, a Daimleré pedig 14,1 százalékkal, 79 ezer 908-ra emelkedett. A francia vállalatok közül a Peugeot-t és Citroen-t gyártó PSA-csoport eladásai 17,6 százalékkal, több mint 137 ezerre, a Renault-csoporté pedig 27,9 százalékkal, több mint 139 ezerre növekedtek.
A Honda ment a legjobban
A százalékos növekedési arány tekintve a Honda áll az élen: 32,4 százalékkal több új autót, 12 ezer 286-ot adott át vevőinek. A Mazda eladásai 31,0 százalékkal, a Jaguar Land Rover csoporté 25,7 százalékkal, a Suzukié 20,1 százalékkal, a Toyotáé pedig 19,4 százalékkal emelkedtek.
A legnagyobb piacok közül a legerősebb, 27,3 százalékos növekedést Olaszország könyvelhette el, míg Franciaországban 22,3 százalékkal, Spanyolországban 20,9 százalékkal, Németországban 11,9 százalékkal, Nagy-Britanniában pedig 2,5 százalékkal emelkedett az új autók száma.
Az év első öt hónapját tekintve 9,7 százalékkal, több mint 6,58 millióra emelkedett az utakra került új autók száma a 32 európai országban, ezen belül az EU-ban 9,9 százalékkal, több mint 6,38 millióra ugrott az új autók száma. Olaszországban 20,5, Spanyolországban 12,5, Franciaországban 10,5, Németországban 6,8, Nagy-Britanniában pedig 4,1 százalékkal nőtt az új autók száma.
Az ACEA statisztikája szerint Magyarországon májusban 44,8 százalékkal, 8506-ra, az év első öt hónapjában pedig 22,2 százalékkal, 36 267-re emelkedett az üzembe helyezett új autók száma.