4p

„Azt a pénzt nagyon nehéz visszafizetni, ami nincs az utazási irodáknál”, mondta Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke. A szakember a Piac & Profitnak adott interjúban arról is beszélt, hogy mi az, ami igazán segíthetne a nehéz helyzetbe került irodákon.

Hiába nyitnak az országok és szűnnek meg a koronavírus-járvány miatt meghozott korlátozások, az utazási irodák még mindig rendkívül nehéz helyzetben vannak. Jelenleg az idegek harca zajlik, és minden azon múlik, mennyi tartalékuk van az irodáknak. Ráadásul a legnagyobb segítséget jelentő járulékmentesség is kifut június végével.

– Miután a tavaszi időszakban minden leállt, a szolgáltatást közvetlenül nyújtók (légitársaságok, hajózási társaságok stb.) olyan gyakorlatot kezdtek bevezetni, hogy nem utalták vissza az utazási irodáknak a szolgáltatások ellenértékére előzetesen befizetett pénzeket. A jogszabály szerint abban az esetben, ha egy utazás ellehetetlenül – ahogy történt ez a koronavírus járvány következtében –, az irodáknak 14 napon belül vissza kell fizetniük a pénzt az utasoknak. Ezek azonban olyan pénzek, amelyek nincsenek az irodáknál, mivel ők nem kapták vissza a légitársaságoktól, hajózási társaságoktól, a szolgáltatást közvetlenül nyújtó partnereiktől. Nekik nincs jogszabályilag ilyen szinten szabályozott pénzvisszafizetési kötelezettségük az irodák felé. Az Európai Unió több országában is olyan rendelkezéseket hoztak, melyek lehetővé tették, hogy az utazási irodák a pénz visszafizetése helyett 1–1,5 évre szóló vouchereket adhatnak az utasoknak. Magyarországon másfajta döntés született – mutat rá Molnár Judit.

A szakember arról is beszélt, az utóbbi néhány évben, párhuzamosan a geopolitikai környezet – terrorcselekmények, természeti katasztrófák – megváltozásával, egyre többen térnek vissza az utazási irodákhoz. Felértékelődött a biztonság igénye, hiszen ha bármi is történik a világban, fontos, hogy az ügyfél fel tudja hívni az utazási irodát, ahol segítenek neki és ahol magyar nyelven kommunikálnak vele. Mindig a bajban jönnek elő az igazi értékek. – Az izlandi vulkán kitörésekor, az utasok, akik saját maguk foglalták le az interneten az utazásukat, felhívták a call centert, ahol azt a választ kapták, hogy majd két hét múlva számíthatnak bármilyen intézkedésekre. Ilyen esetben teljesen kiszolgáltatottá válik az ügyfél – meséli a néhány évvel ezelőtti esetet. Az utazási irodák reneszánszát hozhatja a koronavírus, különösen a távoli, egzotikus úti célok esetében.

Molnár Judit
Molnár Judit

Újranyitás, de miből?

Az utazási irodáknál egyelőre 10–20 százalék közötti volt a leépítések mértéke. De itt is ugyanaz a helyzet, mint például a szállodák esetében: sok pénzbe kerül az újranyitás. Egyelőre kevés az ügyfél, a bevételek pedig később realizálódnak, de közben foglalkoztatni kell a munkatársakat. Óriási segítség volt a járulékfizetési mentesség, ami június 30-ig van érvényben, bár a szövetség jelezte a kormányzat felé, hogy életbevágó lenne ennek a mentességnek a meghosszabbítása. Már csak azért is, mert jelen állás szerint júliustól elindulhatnak valamilyen szinten a charterjáratok: a tervezett heti 84 járathelyett ha minden jól megy, heti 18–20 járat indul. Ezek az utazások azonban később fognak záródni és megjelenni árbevételként, miközben a szervezésükhöz, az értékesítési munkához szükség van a stábra – hívja fel a figyelmet a nehézségre Molnár Judit, aki azt is elmondta a Piac & Profitnak, hogy miért nem hatékony megoldás számukra a kormányzat által bevezetett csökkentett munkaidős foglalkoztatás, és mi segítene igazán az utazási irodáknak, hogy túljussanak a nehézségeken. De vajon mi lesz akkor, hogy az irodák végképp kifogynak a tartalékaikból?

Az interjúban olvashat arról is,

  • mi a probléma a kormányzat utazási utalványokról szóló május végi rendeletével, és milyen alternatívát szeretett volna a MUISZ,
  • milyen intézkedések jelentenének hatékony segítséget a szektor számára,
  • mi okozza, ha jövőre drágulnak az utazások,
  • a belföldi utak tudják-e pótolni a külföldi vendégek és kiutazások elmaradását,
  • hová foglalnak most az emberek általában és mit tanácsol a nyaralni vágyóknak Molnár Judit.

Keresse a lapot az újságárusoknál vagy fizessen elő a Piac & Profitra vagy vegye le a digitális polcról!

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Tovább terjeszkedik a 4iG
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 17:51
A cég ezúttal a Rotors & Cams Zrt.-ben szerzett részesedést.
Vállalat Nem bukott akkorát a Nike, mint várták, de a jövő továbbra is borús
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 11:04
Nem szépek a Nike számai, de ennél is rosszabbra számítottak az elemzők. Az új vezérigazgató viszont továbbra is hűti a kedélyeket.
Vállalat Amazon-dolgozók ezért váltak harcos amazonokká az ünnepek előtt
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 17:48
A munkavállalók hét egyesült államokbeli raktárban kezdtek sztrájkba csütörtökön, hogy a cég végre elkezdje a bértárgyalásokat velük.
Vállalat A CIB párbeszédre buzdít a jó munkahely összetevőiről
PR | 2024. december 17. 17:35
Minden tizedik magyar munkavállaló aktívan állást keres, mert a jelenlegi munkahelyén nem érzi jól magát – ez is kiderült a CIB Banknak a Mélylevegő Projekttel közösen készített, a munkahellyel való elégedettségre vonatkozó reprezentatív felméréséből. Az eredményekről és a tanulságokról Tóth Györgyit, a pénzintézet HR vezetőjét kérdeztük.
Vállalat Az INA szíriai olajmezői most Hernádi Zsolték ölébe hullhatnak
Bózsó Péter | 2024. december 17. 15:39
A magyar olajcég horvát leányvállalatának, az INA-nak a polgárháború előtt jelentős olaj- és gázmezői voltak az ország közepén.
Vállalat A BGE üzleti partnerei az egyetemi közösség meghatározó szereplői is egyben
Natív tartalom | 2024. december 17. 13:33
Izgalmas változások előtt áll a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE). Magyarország legnagyobb gazdaságtudományi egyetemén célunk, hogy lépést tartsunk a piaci elvárásokkal és a hallgatói igényekkel. Üzleti partnereinkkel tananyagfejlesztésbe kezdtünk, korszerűsítjük az oktatást, jelenlegi és végzett hallgatóinknak pedig álláskereső portált indítunk. Tovább építjük a BGE Alumnit, melynek hatalmas mérföldköve volt az idén megrendezésre került nagy sikerű első BGE Alumni Fest. Az eseményen a jó hangulatú networking mellett BGE-s alumnik, akik ma már sikeres vállalkozók és üzleti szakemberek osztották meg saját tapasztalataikat a sikerhez vezető útról – mondja Vértesy Eszter, a BGE üzleti partnerségért és alumni kapcsolatokért felelős vezetője, akivel közel egy éve beszélgettünk még a formabontó rendezvény megrendezése előtt. Azóta számos előrelépés, jelentős esemény történt az egyetem és az üzleti szféra kapcsolatának erősítésében: új vállalati együttműködések születtek, többek között az EY-jal és a KPMG-vel, és tovább folytatódott a BGE Vállalati Mentorprogram is, melyben a hallgatók vállalati környezetben, vezető kollégák bevonásával ismerhetik meg egy vezető mindennapjait.
Vállalat Kitiltottak egy légitársaságot Európából
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 16:15
Súlyos biztonsági hiányosságokat találtak.
Vállalat A Groupama Biztosítót jól megbüntette az MNB
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 10:25
Összesen 51,1 millió forintos bírságot kell fizetnie az átfogó ellenőrzés által feltárt hiányosságok miatt.
Vállalat Az Opus Csoport ismétel
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 08:05
Az első kilenc hónapban elért 30,4 milliárd forintos nettó eredmény gyakorlatilag megegyezik a tavalyi rekord profittal.
Vállalat Példa nélküli dolog történt a Volkswagen amerikai gyárában
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 17:41
A Tenessee államban lévő összeszerelő üzem dolgozóinak béremelést is javasolt a német autógyártó.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG