A Déli pályaudvar. Kép forrása: MTI |
Megkezdődött a Budapest-Záhony közötti 100-as vasúti fővonal Debrecen-Ebes közötti szakaszának felújítása. A 2019 őszére befejeződő beruházás 13,8 milliárd forintba kerül.
Bodó Sándor, a Pénzügyminisztérium foglalkoztatáspolitikáért és vállalati kapcsolatokért felelős államtitkára a beruházás várható eredményeként a vasúti és a közúti közlekedés biztonságának növelését emelte ki. Emlékeztetett arra, hogy a Hajdú-Bihart érintő munkálatok során már megújult a püspökladányi vasútállomás, és új közúti aluljáróval kötötték össze a vasúti pálya két oldalán lévő városrészeket. Az államtitkár a most folyó rekonstrukció nagyságrendjét a 100-as fővonal 1800-as években kezdődött építéséhez, illetve az 1970-es években megvalósított villamosításához hasonlította.
Kósa Lajos (Fidesz), a térség országgyűlési képviselője Debrecen elérhetőségének javulását emelte ki, és elmondta: hazánkban egyre telítettebbek az autópályák, a közutak, ezért nagyon fontos a vasútfejlesztés mind a személyszállítás, mind a teherfuvarozás szempontjából. A Debrecen-Budapest közötti vasúti összeköttetés Kósa Lajos szerint ma még nem versenyképes, de a fejlesztésekkel azzá kell tenni.
Csökken a menetidő
Mayer András, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. vezérigazgató-helyettese hozzátette: a hazai központi költségvetési forrásból, európai uniós társfinanszírozással megvalósuló beruházás 13,8 milliárdos összegének kétharmadát vasútfejlesztésre, egyharmadát ehhez kapcsolódó közútfejlesztésre fordítják.
A beruházás eredményeképp 2019 őszétől csökken a vasúti utazási idő Ebes és Debrecen között, az új felüljárónak és a körforgalomnak köszönhetően gördülékenyebb lesz a közúti közlekedés a 4-es számú főúton, nő a közlekedés színvonala, javul az utasbiztonság, valamint csökken a környezetszennyezés és a közlekedési zaj.
160 km/h is elérhető lesz
Az Ebes-Debrecen közötti 7,65 kilométer hosszú szakasz felújítása 2018 nyarán kezdődött, és jövő ősszel fejeződhet be. Ezt követően a vasúti pálya alkalmas lesz az óránkénti 160 kilométeres sebességű közlekedésre, a kétvágányú vonal megengedett tengelyterhelése pedig 225 kiloNewtonra (kN-ra) nő - tette hozzá.
Suhajda Balázs, a MÁV Zrt. pályalétesítményi osztályvezetője kiemelte: a beruházás fontos része a kelet-nyugati vasúti közlekedés fő ütőerét képező Budapest-Debrecen-Záhony vasútvonal rekonstrukciójának, aminek eredményeként jelentősen csökken majd a menetidő a vonalon.
Októberben lezárják a Délit
A MÁV ugyanakkor azt is közölte, hogy karbantartási munkák miatt októberben két hétre teljesen lezárják a fővárosi Déli pályaudvart. Október 4. és 17. között ugyanis olyan halaszthatatlan karbantartási munkákat végeznek el a vágányokon, a váltókon, a forgalmat irányító biztosítóberendezésen, a felsővezeték-hálózaton, az alagút rézsűjén, a támfalakon, a peronokon, amelyeket a vonatforgalom fenntartása mellett nem lehet elvégezni. A karbantartást a nyári menetrend utánra időzítették, hogy a turisztikai szezon alatti balatoni utazásokat már ne érintse a vágányzár.
A lezárás miatt leginkább érintett Budapest-Déli-Győr, Budapest-Tatabánya-Oroszlány, Budapest-Déli-Székesfehérvár, Budapest-Déli-Pusztaszabolcs-Pécs vonalszakaszokon közlekedő vonatok módosított menetrendje már megtalálható a vasúttársaság honlapján, a vágányzári hírek menüpontban. Emellett a Vonatinfó mobilalkalmazás menetrendi keresője is a változásokat figyelembe véve listázza a közlekedő vonatokat a karbantartási időszakon belül tervezett utazásokra.