Fotó: AP, Michael Probst |
Az uniós gépjármű-engedélyezési rendszer átalakítására vonatkozó javaslatot az Európai Parlament már az előző héten megszavazta, most az európai uniós tagországok gazdasági és pénzügyminisztereinek tanácsa, az Ecofin is leokézta.
Nincs több laborozás
A valós vezetési feltételek mellett (RDE) mért károsanyag-kibocsátási tesztre vonatkozó eljárás a gépjárművek nitrogén-oxid-kibocsátásának csökkentését tűzte ki célul. Az új autók típusengedélyének kiadásához jelenleg figyelembe vett laboratóriumi mérések ugyanis nem mutatnak reális képet, a jármű használat közbeni nitrogén-oxid-kibocsátása a hivatalos határértékeket akár 400-500 százalékkal is meghaladhatja.
A követelmények bevezetése során első lépésként a gyártóknak az új modellek esetén 2017 szeptemberéig (az újonnan gyártott járművek esetében 2019 szeptemberéig) a laboratóriumi teszteredmények és a normál használat során mért járműteljesítmény közötti eltéréseket legfeljebb 2,1-es (110 százalékos) "megfelelési tényezőre" kell csökkenteniük.
Második lépésként az új modellek esetében 2020 januárjáig (az összes új gyártású gépjármű esetén 2021 januárjáig) a mérési eredmények eltéréseit legfeljebb 1,5-ös (50 százalékos) megfelelési tényezőre kell csökkenteni, figyelembe véve a hibahatárokat is.
Könnyebb lesz átmenni a teszten
Az Európai Bizottság javaslatában ugyanakkor a dízelautók nitrogén-oxid-kibocsátási határértékének ideiglenes megemelése szerepel az Euro6 környezetvédelmi normáknak megfelelő könnyű személy- és haszonjárművek esetében.
A bizottság szerint a határértékek átmeneti könnyítését az új hordozható kibocsátásmérő rendszerek használatából adódó mérési pontatlanságok és a jelenleg gyártott dízelautók valós vezetési körülmények közötti teljesítményének rövid távú fejlesztésének műszaki korlátai indokolják.