2p
A Boeing 737 MAX típusú gépei öt hónapja nem szállhatnak fel. A légitársaságok azok helyett régi, drágán bérelt gépekkel repülnek.
Boeing 737-800 MAX (Wikimedia Commons/ pjs2005)

 

Maga az amerikai gyártó jelezte, hogy a két, összesen 346 halottat követelő katasztrófa okainak kivizsgálása és a hibák kijavítása az ősznél is tovább húzódhat, akár a jövő évig. Addig azonban a repülési tilalom miatt az e gépeket használó társaságok természetesen nem várhattak, annál is kevésbé, mivel az utasszám világszerte tovább nő. Sok cégnél ezért nem elegendő a megmaradt flotta, bérlésre kényszerülnek, aminek messzemenő anyagi következményei vannak.

A CNBC londoni szakembert idézett, aki szerint a korábbi, 737-800-as Boeing gépek bérleti díja az utóbbi hónapokban 40 százalékkal emelkedett. A helyzetből elsősorban azok a lízing-társaságok húznak hasznot, amelyek túlnyomórészt öreg, kevéssé keresett gépeket adnak bérbe.

Azoknál nem csak a magas bérleti díj a gond, hanem az is, hogy sok üzemanyagot fogyasztanak. A 737 MAX egyik fő vonzereje a viszonylag alacsony fogyasztás.

Ezért rendelt például a Ryanair a típusból a 2024-ig tartó időszakra 210 gépet, több, mint 20 milliárd dollárért.

A régi gépek repülési távolsága is rövidebb, így hosszabb útvonalakon leszállást, tankolást kell beiktatni, mutat rá a Focus. Ez tovább befolyásolja a fapadosok amúgy is nagyon takarékosan kalkulált költségvetését – de a nagyokét is. Az American Airlines például 400 millió dolláros veszteséggel számol ebben az évben a 737 MAX kiesése miatt.

A legnagyobb károkat mindenesetre a Boeing szenvedi el. A konszern az év második negyedében összesen csak 90 gépet adott el, 54 százalékkal kevesebbet, mint 2018 hasonló időszakában. A 737-es sorozatból a tavalyi 137 helyett e negyedben csak 24-et szállítottak ki. Azok a sorozat korábbi típusai, a MAX-gépek nem hagyhatják el a gyárat. A katasztrófák késleltetik az új típusok kiszállítását is, mivel mindent ismételten megvizsgálnak. Így elhalasztották a 777-9 jelzésű Boeingek kibocsátását. Azokat az ausztrál Qantas rendelte, hogy 2023-tól 21 órás közvetlen járatot indíthasson London és Sydney között. Ehhez 2022-ben kellett volna megkezdenie a próbautakat, de a Boeing csak jövőre tervezi a gép első repülését.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Ez a jövő? Tankokat gyárthatnak a Volkswagen bezárt gyáraiban
Litván Dániel | 2025. március 13. 16:16
A Rheinmetall szemez a Volkswagen (VW) bezárásra ítélt németországi üzemeivel. Miközben az autóeladások a padlón, a német fegyvergyártóhoz ömlenek a megrendelések – és még csak most indulhat a nagy európai fegyverkezési program.
Vállalat Mennyit keres egy autókon a Porsche? Mostantól kevesebbet
Privátbankár.hu | 2025. március 13. 11:34
Visszafogottabb teljesítményre számít a Porsche. 
Vállalat Megtriplázta szeletgyártó-kapacitását és két új prémium termékcsaláddal lép piacra a BioTechUSA
PR | 2025. március 13. 11:05
Mintegy 9 milliárd forint értékű beruházást valósít meg a hazai tulajdonú BioTechUSA, a beruházás első szakasza 5,5 milliárd forint értékben most zárult le: a cégcsoport szadai gyártó- és logisztikai központjában egy olyan komplex, többrétegű, ún. multilayer fehérjeszelet előállítására alkalmas gyártósort adott át a vállalat, mellyel megtriplázza éves szeletgyártási kapacitását, mellette pedig egy új prémium szelet- és egy új prémium vitamincsaláddal is piacra lép. Az európai szinten is egyedi fejlesztés mellett új shaker logózó üzemet építettek, folytatták a munkavállalóik jólétét érintő szociális fejlesztéseket, valamint a gyártókomplexumaik energetikai modernizációját is. A BioTechUSA és a Scitec Nutrition telephelyein napelemes energiatermelő rendszert építettek ki, mely az áramfelhasználás 30 százalékát biztosítja a jövőben, így jelentősen csökkenti a környezeti terhelést.
Vállalat Tud valamit a Volkswagen, amiben egyetlen versenytársa sem előzheti meg
Buksza blog | 2025. március 13. 10:11
A Volkswagen nehéz időket él át számos ok miatt, ami költségcsökkentésre, karcsúsításra kényszeri az autógyártót. Meglepő módon van egy terület, ahol a karcsúsítás szóba se kerülhet.
Vállalat Kinevetik a Trump-vámokat
Buksza blog | 2025. március 13. 07:45
Az elmúlt év nagyon jól sikerült a Legónak, ami elsősorban annak köszönhető, hogy egymás után dobja piacra új készleteit. A Donald Trump-féle „új világrendtől” kicsit sem ijedtek meg.
Vállalat Megvan a szombathelyi MCC-központ kivitelezője
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 16:14
A NER-es elitképző számos magyarországi centruma közül most épp a Vas vármegyeszékhelyi épületet újítják fel, aminek hamar meg is találták a nyertesét, és amely sorra nyeri el a pályázatokat.
Vállalat Forradalmi változás közeleg a súlycsökkentő gyógyszereknél
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 11:25
Átalakította a gyógyszeripart a súlycsökkentő készítmények megjelenése, ám a jelenleg kapható gyógyszerek nagy hátránya, hogy drágák és injekcióval kell beadni őket. Ez most megváltozhat. 
Vállalat Jókora gyomrosba szaladt bele a Volkswagen
Privátbankár.hu | 2025. március 11. 10:33
Itt vannak a 2024-es eredmények – nem szép olvasmány.
Vállalat Rangos lista élére került Magyarország
Privátbankár.hu | 2025. március 10. 16:33
A budapesti repülőtér lett a legjobb európai légikikötő a 15-25 milliós utasforgalmat bonyolító repülőterek között 2022-ben után 2024-ben is.
Vállalat A Soós Tészta Kft. megbízható minőséget nyújt
PR | 2025. március 10. 10:14
A Soós Tészta Kft. több mint 40 éve nyújt kiváló minőségű tésztákat a vásárlók számára, és a KMÉ-védjegyet 26 termékük kapta meg.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG