3p

Alapból ez lenne a normális. A techmammut most semennyit se fizet az újságírók cikkeiért, ellenben a lapok hirdetési bevételeinek javát elveszi.

Óriási változás jöhet az online médiapiacon: a Google azt ígéri, hogy a következő három évben 1 milliárd dollárt fog kifizetni a médiakiadóknak az internetes újságcikkekért, írja a Financial Times.

Ez gyökeres ellentétben áll az online média jelenlegi, kényszerű működési modelljével, melyben az újságok megjelentetik a cikkeiket, melyek a keresőmotorokon (leginkább a Google-ön) és a közösségi oldalakon (leginkább a Facebookon) terjednek, és a hirdetők a kattintásszám után fizetnek értük, ám az így keletkező reklámbevétel java részét a Google és a Facebook elteszi, és a lapokhoz a hirdetési pénzeknek így már csak azok töredéke jut el.

A két techmammut miatt tehát az internetes újságok kiszolgáltatott helyzetben vannak, kivéve, ha hozzájutnak valamiféle egyéb, rendszeres bevételhez, például állami hirdetésekből származó pénzhez. Ezek természetesen teljesen egyenlőtlenül oszlanak el a különböző médiumok között, a kormánybarát sajtó kap belőlük, a független jellemzően nem, utóbbi ebből a szempontból szinte teljesen magára van utalva.

Nemrég laptársunk részletesen is írt arról, hová vezetett ez a modell: A független, minőségi sajtó egyetlen útja az előfizetés

Fotó: Jeff Chiu / Associated Press
Fotó: Jeff Chiu / Associated Press

A torz modell kikalapálásán évek óta megy a vita, és úgy tűnik, mostanra érett be a kiegyensúlyozottabb bevétel-eloszlásért kardoskodó regulátorok munkája. A Google új húzásával nem közvetlenül tenne pénzt a médiakiadók zsebébe, hanem az úgynevezett Google News Showcase kapná, mely az összegekkel licenszelné az újságoktól a cikkeket.

Ez egy új okostelefonos, mint a neve is mutatja, hírgyűjtő alkalmazás, melyet jövő szerdán mutatnak be Németországban és Brazíliában, majd ígéreteik szerint a későbbiek folyamán a világ minden olyan országában, ahol "létezik az erre megfelelő keretrendszer." Argentína, Kanada és Ausztrália egyes cégeivel már megegyeztek, így a következő lépésként ezekben az országokban vezetik be az új modellt. Már tárgyalnak India, Belgium és Hollandia kiadóival is.

A modell kritikusai már most felcsattantak, szerintük ez csak megosztja az iparágat, elmaszatolja a szerzői jogokat, és a cikkek további alulfizetésére ad alkalmat a Google-nek. Kritika éri a céget azért is, mert ebben a modellben ők diktálnák az összes feltételt, olyan kereteket alakíthatnának ki, mely aláássa a fair tárgyalások lehetőségét - miközben a média megmentőiként fényezhetnék magukat.

Sundar Pichai Google-vezér mindenesetre azzal indította útjára a projektet, hogy ezzel akarják támogatni a minőségi újságírást, ami "kritikus fontosságú egy működő, demokratikus társadalom számára."

A Google-re - és a Facebookra - főképp az Európai Unió és Ausztrália felől nehezedik nyomás. Ausztrália nemrég olyan követeléssel állt elő, hogy az amerikai techcégek fizessenek évi 500 millió dollárt a helyi médiaiparnak - ezt a Google "teljességgel példátlannak" titulálta.

(Financial Times)

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A Waberer's nyerte az MVM logisztikai tenderét
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 16:20
A Waberer’s Logisztikai Szegmense új, három évre szóló stratégiai együttműködést indít az MVM Csoporttal, amelynek célja egy egységes, hatékony és magas színvonalú logisztikai és szállítási rendszer kialakítása az energetikai szektorban.
Vállalat A Duna House erős negyedévvel készül az Otthon Startra
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 14:05
A tisztított adózott eredmény 915 millió forintot tett ki a második negyedévben, ami 32 százalékos növekedést az előző év azonos időszakához képest.
Vállalat Az ANY 40 százalékkal növelte nyereségét az első félévben
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 19:58
Az ANY Biztonsági Nyomda nettó eredménye 5,33 milliárd forintra nőtt – olvasható a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján kedden közzétett beszámolóban.
Vállalat Az MBH bankban a Matolcsy kör már nem tulajdonos
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 18:00
A Quartz Befektetési Alapkezelő Zrt. részesedése immár nulla, közölte a bank a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
Vállalat A WING eladta 18 lakásprojektjét Lengyelországban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 14:05
Rekordértékű, több mint 223 milliárd forint (2 405 millió PLN) összegű megállapodás született a WING többségi tulajdonában lévő Echo Investment által fejlesztett, valamint a vállalat résztulajdonában álló Resi4Rent bérlakásplatform portfoliójának valamivel több mint felének értékesítéséről.
Vállalat Véget ért a sztrájk az Egyesült Államokba legtöbb járatot indító légitársaságnál
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 13:41
Az Air Canada és a légiutas-kísérők szakszervezete előzetes megállapodást kötött, amellyel véget ér a napok óta tartó sztrájk.
Vállalat Trump lemásolná Nagy Márton ötletét
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 12:59
Az amerikai Eli Lilly árat emelt Nagy-Britanniában, miközben a dán Novo Nordisk az Egyesült Államokban csökkentette a fogyasztó gyógyszer árát. 
Vállalat Nem akármilyen befektetők érkeznek az Intelbe
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 11:37
A Trump-kormányat és a Softbank is beszállna az Intelbe. A chip-gyártó üzletág felvirágoztatása a cél. 
Vállalat Felére csökken a fogyasztó csodaszer ára
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 09:47
A felére csökkenti a legnépszerűbb gyógyszerének árát a Novo Nordisk. 
Vállalat A füstben nemcsak az egészség vész el, hanem az igazság is?
Natív tartalom | 2025. augusztus 18. 14:22
Az internet által az emberiség történetében először jutottunk el oda, hogy bárki szinte bármiről bármikor információhoz juthat. Egy kattintással válhatunk szakértővé bármilyen témában, legalábbis látszólag. A valóság azonban árnyaltabb: a „korlátlan tudás” korszakában a bizonytalanság, az álhírek és a tévhitek is minden korábbinál gyorsabban terjednek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG