Magyarországon ma sem közismert szakma a társadalmi vállalkozóé. Bálint Márta, a londoni magyarok által alapított Good People Everywhere operatív vezetője, annak idején társadalmi vállalkozás ötletét egy angliai egyetemen mutatta be, és a Márkamonitor podcastjában Szakács Lászlóval beszélgetett a kezdetekről.
Márta közgazdásznak tanult, mert úgy gondolta, ez a szak szükséges ahhoz, hogy egyszer saját vállalkozása legyen. Projektmenedzserként dolgozott, majd egy cégértékesítéssel foglalkozó zürichi céghez hívták igazgatónak. Közel 4 éven át dolgozott Svájcban és szerte a világban.
Ám kimerült abban, hogy a találkozók, konferenciák nagy része kizárólag a céges felvásárlások, és a pénz körül mozog, ezért azokban az országokban, ahol üzleti úton megfordult, elment egy alapítványhoz önkéntes alapon segíteni. A céges konferenciákon is beszélt erről a tevékenységről, és egyre többen és többen kezdtek érdeklődni nála. Többen feltették a kérdést, hogy a pénz világában mozogva, ahol mindene megvan az embernek, miért éri meg ez a munka?
„Pont azért tudunk adni ezeknek az embereknek, mert mindenünk megvan” – felelte.
Magyarországon is elkezdett dolgozni, és azt látta, hogy az itthoni alapítványoknál nem jut pénz marketingre, reklámra, sokszor például arra sem, hogy rászorulóknak alapvető egészségügyi ellátást biztosítsanak. Sok önkéntes önzetlenségből, mások pedig rendkívül alacsony bérért dolgoztak ezeken a helyeken. A pénzügyes szférában viszont, ahol korábban forgott, jómódú emberek sokasága alakított ki befolyásos kapcsolatrendszert, és úgy volt vele, hogy ezt érdemes lenne jóra fordítani. Például arra, hogy ebbe a kapcsolatrendszerbe bevonják az alapítványok dolgozóit, akik másokon szeretnének segíteni.
„Egy ízben gyerekeknek szerettünk volna ajándékokat gyűjteni egy kórházban, és szinte a semmiből sikerült összeszedni rengeteg játékot. Az egyik ismerős szólt a másiknak, szájhagyomány útján terjedt az információ, a végén mégis több száz gyereknek okoztunk nagy boldogságot.”
Fenntarthatóvá tenni a társadalmi innovációt
Márta a podcastban idővel rátért a CoGoodwill társadalmi vállalkozás 2015-ös megalapítására is.
„A társadalmi vállalkozás fogalmára akkor akadtam rá, amikor azt kutattam, hogyan lehetne az önkéntes szerveződéseknek hivatalos kereteket szabni. Magyarországon ez a 2010-es évek elején nem volt annyira ismert fogalom. Jelentkeztem a University of Cambridge társadalmi vállalkozás egyik akkori képzésére. A társadalmi innovációról tanultunk, és arról, hogy az ilyen típusú vállalkozások hogyan lehetnek fenntarthatóak.”
A CoGoodwill társadalmi vállalkozás lényegében összeköti a segítségre szorulókat azokkal az emberekkel, cégekkel, akik segíteni szeretnének. Persze ellenőrizni kell azt is, hogy kinek igyekeznek segíteni, és hogy a rászoruló egyáltalán fel van-e készülve a segítségnyújtásra. A cégben 5-8 munkatárs dolgozik önkéntesként, senki sem kap fizetést a szolgálataiért.
Ahogy Márta kitér rá, az adományozók köre, és az adományok is változtak az évek során. A lomtalanításra szánt ruhák aránya visszaszorult, egyre jobb minőségű termékeket ajánlottak fel az emberek. Nagyjából 200 régi, visszajáró adományozóval tartják stabilan a kapcsolatot.
A Cogoodwill.com-ról azt mondja, enélkül ma már nem lehetne kapcsolatot tartani az adományozókkal, nehezebben találnák meg a szervezetet azok, akik adni szeretnének.
A pandémia előhozta a szőnyeg alá söpört gondokat
Az alapítvány működése átalakult a pandémia alatt: megszűntek a személyes átadások, az intézménylátogatások, az átmeneti családi otthonokba sem járhattak a munkatársak. A CoGoodwill elvégzett egy kutatást a Covid alatt történtekről.
„Az addig szőnyeg alá söpört problémák az összezártság idején sok helyen felszínre törtek. Sok kimutatásból látszik, hány kapcsolat ért véget, hányan kerültek ki a munkaképes dolgozók köréből. Sok esetben a nehezebb sorban élőket 1-1 újabb csapás végleg földhöz vágta, és ráment a mentális állóképességük. Ráadásul hozzánk a nehéz gazdasági helyzet miatt a korábban lelkes adományozóktól is kevesebb felajánlás érkezett. Ami jött, azt is szigorú feltételek mellett lehetett csak átvenni.” Ám Márta ekkor is bizakodó volt.
„Nincs probléma megoldás nélkül. Csupán másképp kell ránéznünk a problémára, és meglesz a megoldás a helyzetre” – mondja.
A CoGoodwill és a londoni magyarok alapította Good People Everywhere egymásra találtak, és ugyanazokat a célokat tűzték ki: segíteni annyi emberen, amennyin csak lehet, közben minél több embert megtanítani arra, hogy segíteni jó dolog. Egy speciális applikációt is létrehoztak erre a célra. Márta ma a Good People Everywhere operatív vezetője, és itt is azért dolgozik, hogy minél több ember életére pozitív hatással lehessen.