Bár a legtöbb szolgáltatónál nem okozott fennakadást az internet áfájának csökkentése, az új szabályozást nem mindenhol követték maradéktalanul a Médiatanács vizsgálata szerint. Az Invitelt így 10 millió forint bírsággal sújtották, mivel a határozatlan idejű szerződéseknél szabálytalanul, egyoldalúan emelt díjat, ezt közölte az NMHH a Privátbankár.hu-val. A szolgáltató a telefon-, a kábeltelevízió-, az IPTV- és az internetes szolgáltatásainál emelte a havidíjat, a telefonszolgáltatásnál pedig a percdíjai is drágultak.
Az Invitel nem ért egyet a hatósággal
Az Invitel a híradás után azt közölte szerkesztőségünkkel: a társaság az internetszolgáltatás ÁFA-kulcsának változásával kapcsolatban minden tekintetben jogszerűen járt el, amint azt az NMHH vizsgálata is megállapította. Az ÁFA-csökkentésből származó előnyt a társaság teljes egészében átadta ügyfeleinek. A kizárólag határozatlan idejű előfizetői szerződéssel rendelkező ügyfeleket érintő, 2017. februári szerződésmódosítás nem áll kapcsolatban az internet-ÁFA csökkentésével. Ezt a módosítást az Invitel – álláspontja szerint – a hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelően hajtotta végre. A cég nem ért egyet a Hatóság nem jogerős, elmarasztaló határozatával, ezért élni fog a jogorvoslat lehetőségével.
A Telenornál is voltak gondok
A Telenornál a tájékoztatással voltak problémák, őket még a május 23-ai határozatban felszólították a megfelelő ügyfél-tájékoztatásra, tekintve, hogy a szolgáltató a honlapján nem tüntette fel a lakossági díjcsomagok nettó havi díjait, illetve nem informálta előfizetőit a kétoldalú szerződésmódosítás lehetőségéről bizonyos internetszolgáltatásoknál. A Médiatanács emellett JUROP TELEKOM-nál is jogsértő gyakorlatot tárt fel: a szolgáltató ugyanis harmincegy nap késéssel jelentette meg az áfaváltozás miatt módosított ÁSZF-ét, valamint harminc nap késéssel és hiányosan hozta létre az internetes tájékoztató felületét. Utóbbi cég azonban megszűnt, így okafogyottá vált az eljárás, amit június 6-án megszüntettek.
Mit vizsgáltak? Az NMHH három területen vizsgálta, hogy a szolgáltatók betartották-e az internet áfacsökkentésére vonatkozó új jogszabályokat: megfelelő módon és időben módosították-e az általános szerződési feltételeiket (ÁSZF), tájékoztatták-e az előfizetőket az áfaváltozásról, valamint hogy elkülönítve tüntették-e fel az internet-hozzáférési szolgáltatás díját az ÁSZF-ekben és a számlákban. |