2013-ban még 10 000 fölött volt azon vállalkozások száma, melyek fő tevékenységként gépjármű szervizeléssel foglalkoztak. 2016-ra a számuk 9 434-re apadt, pedig az árbevétel és az alkalmazotti létszám emelkedése azt mutatja, hogy a szektor a válság után ismét emelkedő pályára került.
Minden adott lenne a fejlődéshez
Emellett kedvező tendenciát mutat a felszámolások és a végrehajtások arányának vizsgálata. 2013 és 2016 között a felszámolások aránya 2,04 százalékról 1,35 százalékra mérséklődött, míg a végrehajtás alá került cégek aránya 10,84 százalékról, 8,51 százalékra csökkent.
Év |
Cégek darabszáma |
Nettó árbevétel (eFt.) |
Alkalmazotti létszám (fő) |
Felszámolás alá került cégek aránya (%) |
Végrehajtás alá került cégek aránya (%) |
2013 |
10 014 |
753 789 830 |
28 285 |
2,04 |
10,84 |
2014 |
9 978 |
831 558 182 |
29 910 |
2,32 |
9,42 |
2015 |
9 778 |
922 964 000 |
31 334 |
1,63 |
8,17 |
2016 |
9 434 |
Nem lezárt év |
33 102 |
1,35 |
8,51 |
Fogynak, de megbízhatóbbak?
Szintén a piac tisztulását és a piaci szereplők megerősödését jelzi a szektor szereplőinek vizsgálata az Opten kockázati besorolása alapján. A kockázati besorolás alapján négy különböző kategóriába sorolják a vállalkozásokat az ”A” legkevésbé kockázatostól, a „D” átlagot meghaladó kockázatig bezárólag. Ennek alapján jól látható, hogy 2013-ban a két első kategóriába a vizsgált cégek 24 százaléka, a közepesen kockázatos „C” kategóriába 12,8 százaléka, míg a legkockázatosabb „D” kategóriába 47,2 százaléka tartozott. 2016-ra ez az arány kedvezően változott: az „A” és a „B” kockázati besorolást a vállalkozások 46,9 százaléka ért el, ami a 2013-as eredménynek majdnem a duplája. A „C” kockázati besorolású cégek aránya 32,3 százalékra emelkedett, míg a legkockázatosabb „D” besorolást aránya 20,7 százalékra mérséklődött, tehát több mint a felére esett vissza.
Év |
Cégek darabszáma |
„A” kockázati besorolású cégek száma |
„B” kockázati besorolású cégek száma |
„C” kockázati besorolású cégek száma |
„D” kockázati besorolású cégek száma |
2014 |
9 978 |
413 |
1989 |
1298 |
4708 |
2015 |
9 778 |
345 |
2341 |
1048 |
4673 |
2016 |
9 434 |
1632 |
2789 |
3045 |
1956 |
A piac szereplői a szektor további tisztulásában érdekeltek, elsősorban a feketén működő u.n. „sufni szervizek” felszámolásában, amelynek megtörténte kedvezően hatna árbevételükre, de ezt szolgálja az a tény is, hogy 2017. január elsejétől az autószervizeket is online pénztárgépek használatára kötelezte a törvény. A kedvező statisztikák ellenére a munkaerőhiány a járműszerelésben is megjelent, melynek kezelése érdekében a piaci szereplők, a képző intézmények és a gazdaságpolitika terveinek összehangolására lesz szükség a jövőben.