(Kép forrása: MTI Fotó, Illyés Tibor) |
A Brand Finance legfrissebb riportja szerint az Apple ma már nem a világ legértékesebb márkája, értékének majd harmadát vesztette el egyetlen év alatt. Az új iPhone-ok aksiproblémái mellett a vállalat egyre inkább távolodik Steve Jobs életművétől és filozófiájától, ma az Apple már nehezen tudja elhitetni magáról, hogy ő a mindent felborító innovátor a piacon – írja a Forbes.
Hat év után újra az első helyen végzett a Google, ami azok után pláne szép teljesítmény, hogy a céget ma már nem is így hívják (technikailag ma már Alphabet az ernyőcég neve). A Google az elmúlt években nagyjából azonos mértékben tudta növelni márkájának értékét, miközben az Apple kilőtt, de mint láttuk, magasról lehet csak igazán nagyot esni.
De hol van a Coca-Cola?
A szénsavas, cukrozott üdítőital szinonímája volt 100 évig, és 2007-ig a legértékesebb márkának számított a világon. Az elhízás ma már komoly társadalmi probléma, érinti a gyerekeket is, az egészséges életmód és ezzel együtt az egészségesebb táplálkozás egyre divatosabb lett, egyre trendibb, sőt – ma már a a fiatalkorúak védelme érdekében a jogszabályalkotók is felismerték számos országban, hogy a kérdést törvényi úton is rendezni kell (menzarendeletek, extraadók).
Ugyan a Coca-Cola is lépett erre, új márkákat hozott létre (Coke Zero vagy Coke Diet és Life), de ez sem állította meg a lejtmenetet. A márka a Brand Finance-nál tavaly a 16. volt, idén már csak a 27. lett. A csúcson 43,1 milliárdot ért a márka, ma már 31,9 milliárdot, tavaly óta 7 százalékot esett. A cég veszte épp a nagyon erős márka volt: a fogyasztók fejében a Coca-Cola sehogy sem kapcsolódik össze az egészséges életmóddal.