A jogsértés elkövetéséért 10,84 millió forint bírságot szabott ki a GVH.
Mi van azzal a 7 baktériummal?
A GVH döntése szerint a Vitabalans Kft. és a Vitabalans Oy 2011. július 1. és 2013. szeptember 5. közötti egyes reklámjaiban megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot tanúsított, mert a Lacto Seven étrendkiegészítő termék egészségre gyakorolt hatására vonatkozó állításai nem feleltek meg az ágazati szabályokban megjelenő reklámozási rendelkezéseknek.
A reklámok azt az üzenetet közvetítették, hogy a termék hét olyan baktériumot juttat a szervezetbe, amelyek jótékonyak, hasznosak az emésztőrendszer számára, s jó közérzetet, immunerősítést, az egészséges bélflóra fenntartását eredményezi, ám a vállalkozások nem tudták igazolni ezen állítások valóságtartalmát.
A Lopacut márpedig gyógyszer
A GVH továbbá megállapította, hogy a vállalkozások 2013 januárjától márciusáig jogsértő reklámtevékenységet folytattak, amikor a Bors, a Blikk és a Blikk Egészség egyes számaiban közzétett reklámokban nem határozták meg egyértelműen, hogy a Lopacut 2mg termék gyógyszer.
Az ágazati törvény ugyanis előírja, hogy gyógyszertárból vény nélkül is kiadható és társadalombiztosítási támogatásban nem részesülő gyógyszerek reklámozása csak akkor szabályos, ha a reklám egyértelművé teszi, hogy a reklámozott termék gyógyszer.
Hogyan lehet ezt szabályosan csinálni? A GVH közleményében ismét felhívja a figyelmet: - étrend-kiegészítő termékek, így probiotikus készítmények reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezéseken túl az élelmiszerek reklámozására vonatkozó ágazati jogszabályokat is, így egészségre vonatkozó hatásról szóló állítás csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően fogalmazható meg, igazolva a megfelelést az ágazati szabályoknak, - a gyógyszertárból vény nélkül is kiadható és társadalombiztosítási támogatásban nem részesülő gyógyszerek reklámozása csak akkor szabályszerű, ha a reklám alapján egyértelmű, hogy a reklámozott termék gyógyszer. |