Két és fél év telt el azóta, hogy a Google a The Keyword nevű blogján nagy változásokat és trendeket jelentett be a képalapú keresésben. A technológia végre megérett, és a vizuális tartalom egyre nagyobb népszerűségnek örvend az interneten. Ez különösen az Instagramnak és a Pinterestnek köszönhető. A vizuális keresés fejlődésével azonban új kihívások is felmerülnek a felhasználók számára, akik egyre gyakrabban teszik fel maguknak a kérdést: "Hol találom meg azt, amit csak képen látok?"
Ma már könnyedén találhatsz különböző utakat álmaid termékéhez, mind globálisan, mind helyben.
Azzal, hogy a Google Photos a kezdeti években díjmentesen hozzáférhető - és ez már nem fog sokáig tartani -, a Google neuronhálózatai és algoritmusai hatalmas tanulási adattárra tettek szert. A Google Fotókban már évek óta megjelölheted a családtagokat, és a Google egyszerűen megmutatja neked a húgod vagy anyukád összes olyan fotóját, amelyet az évek során rögzített a memóriájában. Fantasztikusan működik. A képalapú tartalomfelismerés azonban még ennél is tovább megy - írd be például a "autó" szót a Fotók keresőjébe, és máris megjelenik az összes olyan fotó, amelyen egy autó szerepel.
Emlékszel még azokra a CAPTCHA kódhalmokra, ahol autókat kellett felismerni? Ez ma is így működik. A webes keresés és a Fotók alkalmazás mellett a Google Lens egy Lens nevű alkalmazással is megismertetett minket. Ezzel csak annyit kell tenned, hogy lefényképezel valamit, és rákattintasz a képre. A Google szerverei elemzik azt, és megmutatják, hol lehet megvásárolni az adott terméket. Remekül működik, és a Pixel telefonokban, amelyek mögött maga a Google áll, a funkció nagyon előkelő helyet foglal el.
A Microsoft Bing hasonló erőfeszítéseket tesz a Bing Visual Search szolgáltatásával. Mivel azonban kiégtek az okostelefonjaikkal, nagyon nehéz dolguk lesz a Google-val szemben.
A Pinterest Visual Search a képi platformok királya - a Pinterest - természetesen a képalapú keresést is használja. Egyelőre csak úgy, hogy a Pinteresten minden kép mellett találsz egy ikont. Ha rákattintasz, a szolgáltatás hasonló képeket kezd keresni. Minden szolgáltatásnak van egy közös vonása: óriások állnak mögöttük, akik a mesterséges intelligenciához szükséges hatalmas erőforrásokkal rendelkeznek.
De Magyarországon is vannak úttörők. A Biano Visual Search egy saját fejlesztésű képkereső szolgáltatás, amelyet néhány hónapja mutatott be a magyar Biano bútorkereső. Elég feltölteni egy képernyőképet, termékfotót vagy a régi bútor fényképét. Maga a rendszer a mesterséges intelligencia segítségével több tucat különböző webáruházban kikeresi ugyanazokat vagy a hasonló termékeket.