1p
Nem hitelből, hanem a költségvetésből finanszírozzák az e-útdíj rendszerének bevezetését. A díjbeszedésből származó bevételek is ide folynak majd be, amelyet továbbra is útfelújításra fordítanának.

Hitelből finanszírozták volna

Változott az e-útdíj bevezetésének tervezett finanszírozási megoldása a májusi kormányhatározat óta, ezért szerepel a feladatra lényegesen alacsonyabb forrás a legfrissebb kormányhatározatban - derül ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) MTI-nek küldött keddi válaszából.

A májusi kormányhatározatban rögzített, 214,5 milliárd forintos (10 évre vonatkozó) keretösszeg a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer beszerzését és a díjszedési szolgáltatás finanszírozását biztosította volna.

A korábbi tervek szerint az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. az eszközbeszerzés finanszírozására hitelt vett volna fel, amelyet a befolyó díjbevételekből törlesztett volna. Így a korábban számszerűsített összeg részben a kapcsolódó kötelezettségvállalással járó, előzetesen becsülhető finanszírozási igényt takarta.

A költségvetésé a költség és a bevétel is

Ezzel szemben az új kormányhatározat kimondja, hogy a rendszer tervezésének és kiépítésének, a bevezetés egy éves technikai támogatásának költségeit teljes egészében a központi költségvetés fedezi. A kiadásokat elsőként a jövő évi büdzsébe kell betervezni. E feladatokra az ÁAK szerződik a közbeszerzésen nyertes partnerrel a rögzített összeghatárt (42 milliárd forintot) meg nem haladó értékben. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az uniós források utólagos bevonásának lehetőségéről is gondoskodik - áll a tárca közleményében.

Az új megoldás tehát nem tartalmazza a díjszedés, díjellenőrzés költségeit. E feladatokat a szintén megkötendő szolgáltatási szerződés alapján tíz évig az ÁAK látja el. A társaság kapcsolódó kiadásait a beszedett díjakból finanszírozzák majd.

A korábbi határozatból kikerült az a bekezdés is, amelynek alapján a beszedett díjakból finanszírozná a közútkezelő a közúthálózat fenntartási és fejlesztési feladatait. Az NFM indoklása szerint a módosítás lényege, hogy a rendszerből származó bevételek nem a kijelölt közútkezelő társasághoz, hanem a központi költségvetésbe folynak be. E forrásokat azonban a jelenlegi tervek szerint ugyanerre a célra fordítják majd.

Szeptemberben jön a tender

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szeptember második felében írhatja ki az e-útdíj rendszer kiépítéséhez szükséges eszközök beszerzését célzó tendert; mivel a közbeszerzés indítását korábban is erre a hónapra ütemezték, így nincs érdemi csúszás - nyilatkozta hétfőn az NFM. A rendszert ugyanakkor eredetileg 2011 nyarán akarták bevezetni, ebben az esetben a 2013-as útdíjból származó bevétel 150 milliárd forint lett volna. A kétéves csúszás miatt ennek az összegnek a fele fog hiányozni a költségvetésből.

A minisztérium szerint a közbeszerzés már idén lezárulhat. már több cég jelezte érdeklődését a tender iránt: a Deutsche Telekom érdekeltségébe tartozó T-Systems Magyarország Zrt. a műholdas GNSS technológiával indulna, és az EFKON Group, a világ egyik vezető intelligens szállítási és útdíj-megoldásokat kiépítő és üzemeltető vállalata is bejelentette indulási szándékát.

Az autósoknak marad a matrica

Az új rendszerben kizárólag a tehergépkocsik fizetnek a megtett távolsággal arányos díjat az autópályákon, autóutakon és egyes főútszakaszokon, összesen 6318 kilométeren. A 3,5 tonna feletti járművek számára az M0-ás körgyűrű és az azon belüli gyorsforgalmi szakaszok, valamint az M31 kivételével a teljes gyorsforgalmi hálózat díjköteles lesz. A személygépkocsiknak és autóbuszoknak marad a tíznapos matrica, ugyanis önkéntesen sem lehet majd a használatarányos rendszerhez csatlakozni.

A kormányhatározat szerint a kéttengelyes J2 járműkategóriában a gyorsforgalmi úton 39,29 forintot, főutakon 16,72 forintot kell majd fizetni kilométerenként. A háromtengelyes J3 kategóriás járműveknél a gyorsforgalmi utakon 55,14 forint, főutakon 28,94 forint lesz a tarifa, míg a négy- és többtengelyes tehergépjárművekre a gyorsforgalmi úton 85,35 forintot, főutakon 53,23 forintot határoztak meg.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Élelmiszerhorror: két éves csúcson az árak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 19:51
Nem hozott jó híreket a FAO.
Vásárló Most végre könnyebb levegőt venni: fordulat a családi nagybevásárlásnál
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. augusztus 7. 05:44
Közel egy éve nem látott szintre mérséklődött az élelmiszer-infláció a hipermarketekben a Privátbankár legújabb Árkosár felmérése szerint. A családi nagybevásárlás költségei kedvező irányba mozdultak el, az élelmiszerárak növekedésének üteme lassult: a júliusi két számjegyű áremelkedés augusztusra egy számjegyűre szelídült. Augusztus 20-hoz közeledve kíváncsiak voltunk, hogy mennyiért adják az áruházláncok a kenyeret, illetve mennyibe kerülhet a lekvárfőzés.
Vásárló Stabil beruházás hosszú távra – a jövőbiztos energiagazdálkodás alapjai
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 15:30
A pénzügyi tervezésben egyre fontosabb szerepet kapnak azok a döntések, amelyek egyszerre csökkentik a kiadásokat és mérséklik a működési kockázatokat. A megújuló energiába történő beruházás, különösen ipari szinten ma már nem kísérlet, hanem tudatos lépés a hosszú távú stabilitás felé.
Vásárló Minőségi és tartós teraszburkolatok előnyei
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 13:27
Sokan álmodnak arról, hogy egy szép és időtálló teraszon pihenhessenek. Az építészetben és lakberendezésben komoly szerepet kapnak azok a burkolatok, amik biztosítják a kültéri tér kellemes megjelenését. Ez vajon elérhető?  
Vásárló Hogyan intézheted el egyszerűen a céges autók műszaki vizsgáztatását?
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 09:25
Ha céges autóid vannak, ismerős lehet a helyzet, amikor a műszaki vizsgák időpontjait próbálod nyilvántartani. 
Vásárló Állítsuk össze használt ruhákból a gardróbunkat!
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 09:15
Régebben élt egy olyan tévhit az emberek fejében, hogy csak az jár használt ruhában, akinek nincs pénze másra. Ezért a second hand termékeket sokan el is utasították. De az is gyakran előfordult, hogy eltitkolták a beszerzési forrást még akkor is, ha egy igazán különleges darabról volt szó.
Vásárló Pénztárcabarát ruhavásárlás
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 1. 15:16
Manapság az árak emelkedésével egyre többen igyekeznek tudatosan vásárolni, és odafigyelni arra, milyen ár-érték arányú termékeket tesznek a kosarukba. 
Vásárló Hideg szürke és meleg bézs: tökéletes páros a lakberendezésben
Márkázott tartalom | 2025. július 31. 15:12
A lakberendezés során a színkombinációk körültekintő megválasztása meghatározhatja otthonunk hangulatát. Képzeld el, hogyan találkozik a hűvös szürke a kellemes bézs árnyalatával, hogy együtt harmonikus egységet alkossanak. 
Vásárló Az otthoni kényelembe való befektetés minden esetben megtérül
Márkázott tartalom | 2025. július 31. 09:21
A lakberendezés nem csupán esztétika. Tudatos döntések sorozata, amely pénzügyi szempontból is hatalmas jelentőséggel bír. Egy jól megválasztott darab növelheti az otthon kényelmét, funkcionalitását, hosszú távon pedig akár az ingatlan értékét is fokozhatja. 
Vásárló A próbaidő szerepe a munkajogi gyakorlatban – kockázatkezelés a foglalkoztatás kezdetén
Márkázott tartalom | 2025. július 29. 18:00
A munkaerő-felvétel a munkáltatók számára nem csupán szakmai, hanem pénzügyi döntés is. Egy új munkaviszony kezdetén a próbaidő lehetőséget teremt arra, hogy a munkáltató és a munkavállaló egyaránt csökkentse a hosszú távú elköteleződésből fakadó kockázatokat, mindezt pedig jogszerű keretek között.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG