A fogyasztóvédelmi ügyekben eljáró BBT-hez 2010-ben 2475 ügy érkezett, amely 38 százalékos növekedés a 2009-es 1774-hez képest. Ezt Baranovszky György, a testület elnöke közölte a pénteki budapesti sajtótájékoztatón. Érdekességként az is megemlítette, hogy a 2475 panasz mindössze 902 vállakozót érint.
A vezető hozzátette, hogy tavaly 2454 ügyet zártak le, amelyek közül 122 az előző évről húzódott át. Országosan egyébként 7456 panasz érkezett a 20 működő békéltető testülethez. Elhangzott az is, hogy a tavalyi 200 milliós összköltségvetésüket 2011-ben a kormány 300 millió forintra emelte, így ebből kell a 20 testületnek ügyszám alapján osztozkodnia.
Nemrég az Európai Unió is foglalkozott az alternatív vitarendezési fórumokkal, és megállapította, hogy sokan nem is ismerik a békéltető testületeket.
A tavalyi magyarországi adatok szerint ugyan folyamatosan nő a beérkezett ügyek száma - csak egy év alatt majdnem ezerrel emelkedett ez a szám. 2010-ben a panaszok közül a legtöbb a kereskedelem (1001) és a szolgáltatások (672) terén érkezett, míg például az utazási szerződésekkel kapcsolatban csupán 147 üggyel foglalkoztak.
A hibás cipők és a Jackson koncert árnyékában
A kereskedelemben főképp a lábbelikkel foglakozó ügyek voltak túlsúlyban, ugyanis rendkívül sok jó minőségűnek árult cipőről derül ki, hogy igen rövid idő után használhatatlanná válik. Nagy számban merültek fel problémák a termékbemutatókkal kapcsolatban, ugyanis sok esetben a csodamatrac nem is csodamatrac, vagy azért, mert éppen különböző trükkökkel szedik rá a vásárlókat.
Utazási szerződéseknél érdemes tudni, hogy ha egy repülőjárat késik (pl műszaki problémák, tehát nem időjárási körülmény miatt), a társaságnak akkor is fizetnie kell az EU erre vonatkozó rendelete szerint. Több csődbement utazási irodával is foglalkozott az elmúlt időszakban a BBT, amellyel kapcsolatban Baranovszky elmondta: sajnos a fogyasztók ilyen esetben sokszor nem tudják visszakapni pénzüket.
A pénzügyi szolgáltatások tekintetében egy év alatt 67 százalékos növekedést tapasztalatak, és egyre több új tipusú ügy is felmerült. Ez utóbbira jellemzőek a fesztiválokkal kapcsolatosak: sokszor kaptak elmaradt, vagy hibás teljesítésű rendezvényekről jelzést. A legnagyobb port kavart eseményként a botrányosra sikerült Jackson koncertet hozta fel a vezető!
Egyre több egyezség születik
Jó hír, hogy az egyezségek száma növekszik, ha ez nem jön létre, akkor pedig ajánlást hoz a testület. Örömteli, hogy ezek teljesítésének aránya is egyre kedvezőbb. A vállalkozóknál az együttműködési hajlandóság magas, főleg azokban az esetekben, amikor meg is jelennek a testület előtt. A vezető megjegyezte: van néhány terület (hírközlési területen belül pl. egy cég), ahol az együttműködéstől messzemenően elzárkóznak.
Az ilyen esetek kiküszöbölésére a jogszabályi háttér változtatását kezdeményezték, és Baranovszky szerint a svéd példához hasonlóan erősíteni kellene a feketelistákat, és kötelezni kellene a vállakozókat arra, hogy megjelenjenek a testület előtt
Nem ismerik őket - irány a Facebook
A sajtótákékoztatón elhangzott, hogy a fogyasztók 40 százaléka nem ismeri a békéltető testületeket, ezért kampányt indítanak. Márcisura szeretnének a Facebookon megjelenni, és a fővárosi önkormányzatoknál is megerősítik a tájékoztatást. Sokkal több potenciál van a testületben, amivel kapcsolatban a vezető elmondta, hogy akkor lenne boldog, ha szinte mindenki ismerné a lehetőségeit panasz esetén - így a BBT-t is. "Ezért vagyunk" - tette hozzá.
Privátbankár - Szilágyi Balázs