A legifjabb banki ügyfelek átlagosan közel 23 ezer forintot költenek idén karácsonykor, legtöbben négy emberre szánják ezt az összeget Miközben öt évvel ezelőtt a bankkártyahasználat elleni leggyakoribb érv az volt, hogy a plasztik kevésbé biztonságos, mint a készpénz, ma a kártyahasználat melletti három legfőbb érv egyike éppen a biztonság – derül ki a TakarékPont hálózat és a Xallis Consulting piackutató friss karácsonyi, a legfiatalabb banki ügyfeleket megszólaltató kutatásából.
Ez egyebek mellett ismét alátámasztotta azt az egy ideje már jól látható tendenciát, hogy a fiatalok egyre inkább szeretnek kártyával, és más innovatív eszközzel fizetni. Meglepő eredmény ugyanakkor, hogy a 14-25 évesek az idén többet költenek el ajándékra karácsonykor, mint tavaly.
A megkérdezettek csaknem fele állította a december első hetében készített kutatás során, hogy több pénzt szán a következő hetekben ajándékokra, mint tavaly, 40 százalékuk ugyanannyit, míg mindössze 16 százalékuk jelezte, hogy kevesebbet. Azok közül, akik többet költenek, legtöbben 5-10 ezer forinttal növelik kiadásaikat a tavalyi évhez képest, de sokan legalább kétezer forinttal fizetnek majd ki többet karácsony előtt. A felmérés szerint a fiatalok igencsak bőkezűek az ajándékvásárlást illetően, átlagosan csaknem 23 ezer forintot költenek el. Legtöbben négy emberre szánják ezt az összeget, de sokan adnak legalább 2-3 embernek valamit. Az adatok alapján jól látható, hogy a piac a több, ám kisebb értékű ajándék felé tendál az idei évben.
A TakarékPont hálózat idén novemberben vezette be az érintésnélküli fizetést lehetővé tevő PayPass karórát, amely egy benne foglalt chipkártyával helyettesíti a bankkártya használatát az 5 000 Ft alatti vásárlások esetén. |
„Miközben a kártyás fizetések száma folyamatosan nő, az egyes tranzakciók során elköltött összegek nagysága némileg csökken, ezt támasztja alá legfrissebb kutatásunk is.” – magyarázza Brezina Szabolcs, a TakarékPont hálózatot életre hívó TakarékBank ügyvezető igazgatója.
A kutatásban válaszadó fiatalok csaknem 70 százaléka emelte ki a három legfőbb előny egyikeként a készpénz helyettesítését, míg nagyjából 50-50 százalékban jelölték meg a biztonságot és a kényelmet. Ötödük kiemelte, hogy ha kártya van nála, mindig annyit költhet, amennyit szeretne, és legalább ennyi megkérdezett gondolja úgy, hogy a plasztikkártya-használat egyfajta presztízst, eleganciát ad a vásárlásnak.
Privátbankár