3p

A támadások miatti hosszabb kerülőút csak a kisebbik baj, a krízis az egész világ szállítmányozási piacára komoly hatással van – és ezen keresztül a pénztárcánkra is.

Az Arab-félszigetről legtöbbünknek a dúsgazdag olajmonarchiák jutnak eszünkbe, ám a régió délnyugati csücskében van egy koldusszegény állam, amelynek sanyarú sorsát csak kisebb részben okozza az, hogy messze nincsenek olyan jelentős mennyiségű ásványkincsei, mint szomszédainak. Az országban ugyanis hosszú évek óta véres polgárháború zajlik a kormányerők és az Irán által támogatott, az iszlám síita ágához tartozó szélsőséges húszi milíciák között. A konfliktusról általában legfeljebb a külpolitikai rovatok mélyén olvashattunk – ám most mindannyian kénytelenek vagyunk szembesülni vele, milyen stratégiai fontosságú helyen fekszik Jemen, amikor e távoli régióban történtek miatt jóval többet kell fizetnünk a boltban.

A húszik az elmúlt hetekben több rakéta- és dróntámadást indítottak kereskedelmi hajók ellen a Vörös-tengeren és az Ádeni-öbölben, „megtorlásul” Izrael gázai katonai műveleteire hivatkozva. Ez viszont a Földkerekség egyik legfontosabb és legforgalmasabb tengeri kereskedelmi útvonala, amely a Szuezi-csatornába torkollik. Ezt a régiót most rengeteg szállítmány kényszerül elkerülni. A kerülő azonban nem csak hosszabb utat jelent - ennél jóval súlyosabb gondokat is – mutat rá a Fluenta Europe Kft. ügyvezetője, Szabó Ákos.

Mi történik a Vörös-tengeren, aminek a hatásait mi is érezzük? Fotó: Depositphotos
Mi történik a Vörös-tengeren, aminek a hatásait mi is érezzük? Fotó: Depositphotos

Nem csak a kerülőúttal van a baj

A több mint két évtizede beszerzési szoftver-rendszereket fejlesztő cég alapítója hangsúlyozza: az útvonalak megnyúlása a közvélekedéssel ellentétben csak a kisebbik baj. Jóval nagyobb nehézséget jelent, hogy a kerülő miatt egy fuvar hosszabb időre köt le egy-egy hajót. Ha ez sok hajót érint - mint, ahogyan most - a világkereskedelmi szállítókapacitás is csökken, pedig az már most is meglehetősen szűkös. A piac törvényszerűségei szerint ez növeli a szolgáltatás árát – már, ha egyáltalán elérhető marad.

„Ha az út mondjuk 30 százalékkal hosszabb, így ennyivel több időre is van lekötve a szállítókapacitás, könnyen előfordulhat, hogy egyszerűen nem találnak olyan hajót, amely az adott árut akár csillagászati összegekért is el tudná vinni” – mutat rá Szabó Ákos.

Persze léteznek más szállítási módok is, ám ezeknek a hatékonyága meg sem közelíti a hajózásét, amelynek a valódi pótlása így szinte megoldhatatlan.

A nagyságrendi különbségeket jól mutatja, hogy amikor az orosz invázió miatt az ukrán gabona tengeri szállítása nem volt lehetséges, az egész világnak szembesülnie kellett vele, hogy egy kisebb hajó 100 ezer tonna gabonát bír el, míg egy kamion mindössze 24 tonnát – emlékeztet a Fluenta Europe Kft. ügyvezetője.

Ez a dilemma az árakra is komoly hatással van. Ha az útvonal és a szállítási idő harmadával nő, az a kapacitások radikális leszűkülése miatt akár meg is duplázhatja a költségeket, akár olyan termékek esetében is, amelyek nem is a Szuezi-csatornán át jutnak el a boltokba.

S mivel ezek nagy részét tovább terhelik a vásárlókra, a logisztikai és beszerzési szakemberek fejfájása bizony a pénztárnál könnyen átragadhat ránk is – mondja Szabó Ákos.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
Vásárló Próbál példát mutatni a Nike abban, hogyan lehet túlélni Trump új világrendjét
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 11:29
Bár Donald Trump vámháborújának hatásait nem tudják elkerülni a cégek, van mozgásterük abban, miként emelik egyes termékeik árát. A Nike például a gyerekeknek szánt cipőkért egyelőre nem kér többet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG