3p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A támadások miatti hosszabb kerülőút csak a kisebbik baj, a krízis az egész világ szállítmányozási piacára komoly hatással van – és ezen keresztül a pénztárcánkra is.

Az Arab-félszigetről legtöbbünknek a dúsgazdag olajmonarchiák jutnak eszünkbe, ám a régió délnyugati csücskében van egy koldusszegény állam, amelynek sanyarú sorsát csak kisebb részben okozza az, hogy messze nincsenek olyan jelentős mennyiségű ásványkincsei, mint szomszédainak. Az országban ugyanis hosszú évek óta véres polgárháború zajlik a kormányerők és az Irán által támogatott, az iszlám síita ágához tartozó szélsőséges húszi milíciák között. A konfliktusról általában legfeljebb a külpolitikai rovatok mélyén olvashattunk – ám most mindannyian kénytelenek vagyunk szembesülni vele, milyen stratégiai fontosságú helyen fekszik Jemen, amikor e távoli régióban történtek miatt jóval többet kell fizetnünk a boltban.

A húszik az elmúlt hetekben több rakéta- és dróntámadást indítottak kereskedelmi hajók ellen a Vörös-tengeren és az Ádeni-öbölben, „megtorlásul” Izrael gázai katonai műveleteire hivatkozva. Ez viszont a Földkerekség egyik legfontosabb és legforgalmasabb tengeri kereskedelmi útvonala, amely a Szuezi-csatornába torkollik. Ezt a régiót most rengeteg szállítmány kényszerül elkerülni. A kerülő azonban nem csak hosszabb utat jelent - ennél jóval súlyosabb gondokat is – mutat rá a Fluenta Europe Kft. ügyvezetője, Szabó Ákos.

Mi történik a Vörös-tengeren, aminek a hatásait mi is érezzük? Fotó: Depositphotos
Mi történik a Vörös-tengeren, aminek a hatásait mi is érezzük? Fotó: Depositphotos

Nem csak a kerülőúttal van a baj

A több mint két évtizede beszerzési szoftver-rendszereket fejlesztő cég alapítója hangsúlyozza: az útvonalak megnyúlása a közvélekedéssel ellentétben csak a kisebbik baj. Jóval nagyobb nehézséget jelent, hogy a kerülő miatt egy fuvar hosszabb időre köt le egy-egy hajót. Ha ez sok hajót érint - mint, ahogyan most - a világkereskedelmi szállítókapacitás is csökken, pedig az már most is meglehetősen szűkös. A piac törvényszerűségei szerint ez növeli a szolgáltatás árát – már, ha egyáltalán elérhető marad.

„Ha az út mondjuk 30 százalékkal hosszabb, így ennyivel több időre is van lekötve a szállítókapacitás, könnyen előfordulhat, hogy egyszerűen nem találnak olyan hajót, amely az adott árut akár csillagászati összegekért is el tudná vinni” – mutat rá Szabó Ákos.

Persze léteznek más szállítási módok is, ám ezeknek a hatékonyága meg sem közelíti a hajózásét, amelynek a valódi pótlása így szinte megoldhatatlan.

A nagyságrendi különbségeket jól mutatja, hogy amikor az orosz invázió miatt az ukrán gabona tengeri szállítása nem volt lehetséges, az egész világnak szembesülnie kellett vele, hogy egy kisebb hajó 100 ezer tonna gabonát bír el, míg egy kamion mindössze 24 tonnát – emlékeztet a Fluenta Europe Kft. ügyvezetője.

Ez a dilemma az árakra is komoly hatással van. Ha az útvonal és a szállítási idő harmadával nő, az a kapacitások radikális leszűkülése miatt akár meg is duplázhatja a költségeket, akár olyan termékek esetében is, amelyek nem is a Szuezi-csatornán át jutnak el a boltokba.

S mivel ezek nagy részét tovább terhelik a vásárlókra, a logisztikai és beszerzési szakemberek fejfájása bizony a pénztárnál könnyen átragadhat ránk is – mondja Szabó Ákos.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
Vásárló Dohányzás: anyuci és apuci idegesítő szerepébe képzeli magát egy áruházlánc
Buksza blog | 2025. április 8. 11:03
Ihletet adott a belga Delhaize áruházlánc marketingeseinek a cigarettásdobozokon megjelentő figyelmeztetés a dohányzás káros hatásairól. Pozitív életvezetési tanácsokat fognak adni a vevőknek.
Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG