5p

A pandémia átalakította a média által nyújtott tartalmak fogyasztási szokásait. Az újranyitás után azonban a szolgáltatócégeknek el kell gondolkozniuk azon, hogy mely „karanténszokások” tartanak ki hosszútávon is, és melyek azok, amelyek végleg elvesztik majd a közönség érdeklődését.

A járvány időszakában minden eddiginél többet töltött a kanapén üldögélve a világ, így a pandémia egy új aranykort hozott az olyan iparágak számára, amelyek erőssége a bezártság miatt felszabaduló figyelem lekötése. A házon kívüli szórakozási lehetőségek lényegében eltűntek, és a munkahely-otthon közti ingázás is megszűnt, így jelentősen több idő jutott a már meglévő hobbik mellett például a tévézésre, könyvekre, podcastokra, és a videójátékokra is.

Most, ahogy a vakcináknak köszönhetően a világ ismét megnyitja kapuit, a „kanapék aranykorának” is vége szakad, a média- és tartalomszolgáltatóknak el kell gondolkozniuk azon, hogy mit jelenthet mindez a forgalmat tekintve az újraindulás utáni időszakban.

Ahogy az otthoni szabadidő mennyisége csökkenni kezd, a 2020-as, természetellenesen megnövekedett figyelemszint átadja a helyét annak, amit Mark Mulligan, az MIDiA Research elemzője egyszerűen csak „figyelemrecessziónak” nevez.

Több szabadidő, amit le kell kötni

Az átlagos, teljes munkaidőben dolgozó munkavállaló körülbelül 15 százalékkal több szabadidőt nyert a járvány során - derült ki a MIDiA amerikai, ausztrál, brit és kanadai fogyasztókat vizsgáló felméréséből. Nagy-Britanniában az emberek tavaly online töltött ideje (beleértve a televíziós streaming szolgáltatásokat is) napi több mint fél órával, közel öt órára nőtt az Ofcom kommunikációs ház szerint.

(Fotó: Pexels)
(Fotó: Pexels)

A szórakozás mellett pedig a kapcsolattartás is elengedhetetlenné vált, hiszen míg a világjárvány kezdetén minden tizedik házból hiányzott az internet-hozzáférés, időközben körülbelül felük csatlakozott az internethez. Emellett az okostelefon-felhasználók szerte a világon 143 milliárd új alkalmazást telepítettek készülékeikre, ami negyedével több, mint 2019-ben - mondta az applikációletöltéseket figyelő Sensor Tower szakértője, Craig Chapple.

Hogyan alakult a toplista?

A bezártság miatt a képernyő előtt töltött extra idő legjelentősebb részét a televízió kötötte le, a fejlett országokban átlagosan közel 80 perccel tévéztek többet hetente a kikapcsolódni vágyók a MIDiA számai szerint. Arányosan a legnagyobb ugrást azonban a videojátékok terén mérték: a világ hetente egy órával többet játszott a járvány alatt – ez 30 százalékos növekedés. Szintén érdekes a podcastok és hangoskönyvek népszerűségének megugrása is: csaknem 25 százalékkal több időt töltött ezek hallgatásával az emberiség a koronavírus időszakában.

A szabadidő csökkenésével kérdés, hogy az új szokások közül melyik fog eltűnni a süllyesztőben. Az elképesztően versengő streaming piacon már látszanak annak jelei, hogy az előfizetők kezdenek elfordulni a szolgáltatástól, ezt igazolja az Omdia kutatócég felmérése is, amely szerint Amerikában története során először csökken a nézők által használt streaming szolgáltatások száma.

2021 első negyedévében világszerte 5 millióan regisztráltak a piacvezető Netflix platformjára, ez komoly visszaesés a 2020 azonos időszakában mért 15 millióhoz képest. De az egyik nagy rivális, a Disney+ is jócskán az elemzői várakozások alatt teljesített. Hasonló helyzetben van az élő közvetítéseket nyújtó Twitch, amelynek fő tartalmát továbbra is a gaming-streamek adják. A cég vezérigazgatója, Emmett Shear a várakozásaikkal kapcsolatban így fogalmazott:

a videós tartalmaknak nincsen megszabott helye a mindennapokban, sokkal inkább arról van szó, hogy a nézők azt a platformot választják, amely éppen a legnagyobb szórakozási lehetőséget nyújtja. A lezárások feloldásával a Twitch versenytársait elsősorban olyan, az elmúlt másfél-két évben nem elérhető szórakozási lehetőségekben kell majd keresni, mint a testmozgás a szabadban, vagy éppen egy baráti találkozó.

A recesszió igazi vesztesei azonban nem az új tartalomszolgáltatók, hanem az olyan klasszikus formátumok lesznek, mint a televízió. Az Egyesült Államokban évek óta egyre gyengébben teljesítő ágazat a karantén legmélyebb pontjaiban enyhe növekedést tudott produkálni, azonban 2021 második negyedévében már 23 százalékos nézettségcsökkenést regisztráltak az elemzők.

Melyik szokás lehet a járvány győztese?

A pandémia alatt legnépszerűbbé váló új médiaszokás azonban nem más, mint a videojáték. Az átlagosan egy óra, amelyet hetente a lakosság játékkal töltött, minden más új szokás előtt jár a növekedést tekintve – és a többi „karanténhobbival” szemben népszerűsége az újranyitás ellenére sem látszik csökkenni. A Sensor Tower adatai alapján 2020-ban több mint 56,2 milliárd játékalkalmazást telepítettek fel, ez a szám közel 33 százalékkal magasabb, mint a megelőző évben. Ez azonban még nem minden, hiszen 2021 első negyedévében a 2020-as szintnél is több installációt regisztráltak.

Most, hogy egyértelműen kifelé tartunk a járványból, a „kanapé aranykora” valóban lezárulni látszik, így az elmúlt időszakban jelentős sikereket elkönyvelő tartalomszolgáltató médiacégeknek megoldást kell találnia arra, hogy hogyan tartsák meg a jelenlegi forgalmukat, miközben az újraindulás magának követeli a figyelmet.

(Economist)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Melyik fogszabályozó illik hozzád? – Rögzített, láthatatlan vagy kivehető megoldás?
PR | 2025. december 18. 10:37
A modern fogszabályozás ma már minden korosztály számára elérhető – és teljesen személyre szabható. Az Artdent Fogászat és Szájsebészet rendelőjében a 30–60 éves páciensek is egyre nagyobb számban választják az esztétikusabb, rendezettebb mosoly felé vezető utat, méghozzá a lehető legészrevétlenebb módon. De melyik fogszabályozó a legjobb választás? A rögzített, a láthatatlan sín vagy a kivehető készülék? Segítünk eligazodni a lehetőségek között, hogy megtaláld a számodra legideálisabb megoldást.
Vásárló Olcsóbb lett a tankolás szerda reggelre, de van egy rossz hírünk
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 10:44
A következő napokban viszont nem várható további árcsökkenés.
Vásárló Mit üzen egy jó ajándék?
Márkázott tartalom | 2025. december 13. 10:34
Az ajándékozás elsőre egyszerű gesztusnak tűnik, valójában azonban jóval többről szól, mint egy tárgy átadásáról. Egy ajándék mindig üzenetet hordoz: figyelmet, elismerést, kapcsolatot vagy éppen státuszt. Éppen ezért nem mindegy, mit, mikor és kinek adunk. Különösen akkor, ha üzleti vagy hivatalos közegben történik az ajándékozás.
Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Outdoor életmód – merész vállalkozás és divat találkozása
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 17:21
Gondoltál már arra, hogy mitől válik egy márka ikonikussá a szabadtéri világban? A szabadidős életmód iránti növekvő lelkesedés nemcsak a természet szerelmeseinek körében terjed, hanem divatirányzatként is egyre hangsúlyosabban van jelen.
Vásárló Miért választják egyre többen a prémium magánegészségügyet?
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 14:12
Az elmúlt években látványosan megváltozott, hogyan gondolkodnak az emberek az egészségügyi szolgáltatásokról. Egyre többen szeretnének gyors, kiszámítható, átlátható és magas színvonalú ellátást kapni, lehetőleg olyan környezetben, ahol a páciens valódi partnerként jelenik meg. A prémium magánegészségügy népszerűsége éppen ezért nő: nem csupán szolgáltatást nyújt, hanem komplex élményt, amelyben a figyelem, a kényelem és a szakértelem egyaránt kiemelt szerepet kap.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG