5p

A pandémia átalakította a média által nyújtott tartalmak fogyasztási szokásait. Az újranyitás után azonban a szolgáltatócégeknek el kell gondolkozniuk azon, hogy mely „karanténszokások” tartanak ki hosszútávon is, és melyek azok, amelyek végleg elvesztik majd a közönség érdeklődését.

A járvány időszakában minden eddiginél többet töltött a kanapén üldögélve a világ, így a pandémia egy új aranykort hozott az olyan iparágak számára, amelyek erőssége a bezártság miatt felszabaduló figyelem lekötése. A házon kívüli szórakozási lehetőségek lényegében eltűntek, és a munkahely-otthon közti ingázás is megszűnt, így jelentősen több idő jutott a már meglévő hobbik mellett például a tévézésre, könyvekre, podcastokra, és a videójátékokra is.

Most, ahogy a vakcináknak köszönhetően a világ ismét megnyitja kapuit, a „kanapék aranykorának” is vége szakad, a média- és tartalomszolgáltatóknak el kell gondolkozniuk azon, hogy mit jelenthet mindez a forgalmat tekintve az újraindulás utáni időszakban.

Ahogy az otthoni szabadidő mennyisége csökkenni kezd, a 2020-as, természetellenesen megnövekedett figyelemszint átadja a helyét annak, amit Mark Mulligan, az MIDiA Research elemzője egyszerűen csak „figyelemrecessziónak” nevez.

Több szabadidő, amit le kell kötni

Az átlagos, teljes munkaidőben dolgozó munkavállaló körülbelül 15 százalékkal több szabadidőt nyert a járvány során - derült ki a MIDiA amerikai, ausztrál, brit és kanadai fogyasztókat vizsgáló felméréséből. Nagy-Britanniában az emberek tavaly online töltött ideje (beleértve a televíziós streaming szolgáltatásokat is) napi több mint fél órával, közel öt órára nőtt az Ofcom kommunikációs ház szerint.

(Fotó: Pexels)
(Fotó: Pexels)

A szórakozás mellett pedig a kapcsolattartás is elengedhetetlenné vált, hiszen míg a világjárvány kezdetén minden tizedik házból hiányzott az internet-hozzáférés, időközben körülbelül felük csatlakozott az internethez. Emellett az okostelefon-felhasználók szerte a világon 143 milliárd új alkalmazást telepítettek készülékeikre, ami negyedével több, mint 2019-ben - mondta az applikációletöltéseket figyelő Sensor Tower szakértője, Craig Chapple.

Hogyan alakult a toplista?

A bezártság miatt a képernyő előtt töltött extra idő legjelentősebb részét a televízió kötötte le, a fejlett országokban átlagosan közel 80 perccel tévéztek többet hetente a kikapcsolódni vágyók a MIDiA számai szerint. Arányosan a legnagyobb ugrást azonban a videojátékok terén mérték: a világ hetente egy órával többet játszott a járvány alatt – ez 30 százalékos növekedés. Szintén érdekes a podcastok és hangoskönyvek népszerűségének megugrása is: csaknem 25 százalékkal több időt töltött ezek hallgatásával az emberiség a koronavírus időszakában.

A szabadidő csökkenésével kérdés, hogy az új szokások közül melyik fog eltűnni a süllyesztőben. Az elképesztően versengő streaming piacon már látszanak annak jelei, hogy az előfizetők kezdenek elfordulni a szolgáltatástól, ezt igazolja az Omdia kutatócég felmérése is, amely szerint Amerikában története során először csökken a nézők által használt streaming szolgáltatások száma.

2021 első negyedévében világszerte 5 millióan regisztráltak a piacvezető Netflix platformjára, ez komoly visszaesés a 2020 azonos időszakában mért 15 millióhoz képest. De az egyik nagy rivális, a Disney+ is jócskán az elemzői várakozások alatt teljesített. Hasonló helyzetben van az élő közvetítéseket nyújtó Twitch, amelynek fő tartalmát továbbra is a gaming-streamek adják. A cég vezérigazgatója, Emmett Shear a várakozásaikkal kapcsolatban így fogalmazott:

a videós tartalmaknak nincsen megszabott helye a mindennapokban, sokkal inkább arról van szó, hogy a nézők azt a platformot választják, amely éppen a legnagyobb szórakozási lehetőséget nyújtja. A lezárások feloldásával a Twitch versenytársait elsősorban olyan, az elmúlt másfél-két évben nem elérhető szórakozási lehetőségekben kell majd keresni, mint a testmozgás a szabadban, vagy éppen egy baráti találkozó.

A recesszió igazi vesztesei azonban nem az új tartalomszolgáltatók, hanem az olyan klasszikus formátumok lesznek, mint a televízió. Az Egyesült Államokban évek óta egyre gyengébben teljesítő ágazat a karantén legmélyebb pontjaiban enyhe növekedést tudott produkálni, azonban 2021 második negyedévében már 23 százalékos nézettségcsökkenést regisztráltak az elemzők.

Melyik szokás lehet a járvány győztese?

A pandémia alatt legnépszerűbbé váló új médiaszokás azonban nem más, mint a videojáték. Az átlagosan egy óra, amelyet hetente a lakosság játékkal töltött, minden más új szokás előtt jár a növekedést tekintve – és a többi „karanténhobbival” szemben népszerűsége az újranyitás ellenére sem látszik csökkenni. A Sensor Tower adatai alapján 2020-ban több mint 56,2 milliárd játékalkalmazást telepítettek fel, ez a szám közel 33 százalékkal magasabb, mint a megelőző évben. Ez azonban még nem minden, hiszen 2021 első negyedévében a 2020-as szintnél is több installációt regisztráltak.

Most, hogy egyértelműen kifelé tartunk a járványból, a „kanapé aranykora” valóban lezárulni látszik, így az elmúlt időszakban jelentős sikereket elkönyvelő tartalomszolgáltató médiacégeknek megoldást kell találnia arra, hogy hogyan tartsák meg a jelenlegi forgalmukat, miközben az újraindulás magának követeli a figyelmet.

(Economist)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Árrésstop: korlátozást vezetett be a Lidl, a Spar és a Tesco
Buksza blog | 2025. március 17. 18:09
Hétfőn életbe lépett az árrésstop. A boltláncok pedig reagáltak. 
Vásárló Árrés nélkül: a diszkont legvégső formájával áll elő a Tesco
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2025. március 14. 08:52
A Tesco arra készül, hogy ingyen odaadja a vásárlóknak a szavatossági idejük lejártának határhoz érkezett élelmiszereket. A boltlánc első körben a brit üzletekben teszteli a módszert. 
Vásárló Dübörög a vámháború, hamarosan hullanak az árbombák a vásárlókra
Buksza blog | 2025. március 13. 12:49
Az Egyesült Államok, egyben a világ egyik legnagyobb áruházlánca, a Walmart rá akta tolni a Donald Trump vámjaiból származó többletköltségeit kínai beszállítóira. A válasz feltartott középső ujj volt.
Vásárló Bajban a boltlánc: eladná a „családi ezüstöt” az Asda
Buksza blog | 2025. március 13. 12:02
Az Egyesült Királyság egyik nagy áruházlánca, az Asda kissé kétségbeesettnek látszó módszerrel igyekszik pénzhez jutni, hogy mérsékelje felgyülemlett adósságait. Hozzányúlnak a „családi ezüsthöz”.
Vásárló A Hold fázisainak titokzatos világa
Márkázott tartalom | 2025. március 10. 14:20
A Hold, amely égi társunkként mindig velünk van, a Föld körüli keringése során különböző fázisokon megy keresztül. Ezek a fázisok nem csupán látványosak, hanem bizonyos szempontból a mindennapi életünkre is hatással lehetnek.
Vásárló Ketyeg a bomba a magyar élelmiszerüzletekben – óriásit ugrottak egy év alatt az árak
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. március 10. 05:43
Elmaradt az újabb csúcsdöntés a magyar hipermarketekben, de egy év alatt óriásit drágultak az élelmiszerek: 20 hónapja nem mért ekkora éves áremelkedést a Privátbankár Árkosár-felmérése. A minisztérium fenyegetőzik, az áruházak bizonygatják, hogy eddig is akcióztak – vajon újra felrobban az árstop-bomba?
Vásárló Mennyit érdemes a hobbinkra költeni?
Márkázott tartalom | 2025. március 8. 16:19
Manapság égető kérdés szinte mindenki számára az, hogy mire mennyit költ, éppen ezért nagyon oda kell figyelni minden kiadásra. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne költhetnénk a hobbinkra, hiszen egy jól megválasztott szabadidős tevékenység rendkívül nagy jelentőséggel bír.
Vásárló Egyedül tanuljak vagy támaszkodjak szakértőkre? AI-eszközök a vállalkozások szolgálatában
Márkázott tartalom | 2025. március 8. 13:00
A mesterséges intelligencia területe izgalmas felfedezni való, de egyben lehetőségek tárháza is. Érthető, ha valaki úgy gondolja, hogy elmélyed benne és kiaknázza a benne rejlő potenciált. Az interneten rengeteg ingyenes anyag szolgál erre, és számtalan eszköz kipróbálható akár saját kísérletezéssel is.
Vásárló Egyre hangosabban kopogtatnak az előfizetős autók
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 11:58
Olyan szolgáltatássá válhat az autózás, mint a mobiltelefon-használat. 
Vásárló Felderül a kedve, ha szombaton a benzinkúton jár!
Privátbankár.hu | 2025. március 7. 11:16
A benzin beszerzési ára bruttó 8 forinttal csökken, míg a gázolaj nagykerára 6 forinttal lesz kevesebb szombattól.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG