5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A pandémia átalakította a média által nyújtott tartalmak fogyasztási szokásait. Az újranyitás után azonban a szolgáltatócégeknek el kell gondolkozniuk azon, hogy mely „karanténszokások” tartanak ki hosszútávon is, és melyek azok, amelyek végleg elvesztik majd a közönség érdeklődését.

A járvány időszakában minden eddiginél többet töltött a kanapén üldögélve a világ, így a pandémia egy új aranykort hozott az olyan iparágak számára, amelyek erőssége a bezártság miatt felszabaduló figyelem lekötése. A házon kívüli szórakozási lehetőségek lényegében eltűntek, és a munkahely-otthon közti ingázás is megszűnt, így jelentősen több idő jutott a már meglévő hobbik mellett például a tévézésre, könyvekre, podcastokra, és a videójátékokra is.

Most, ahogy a vakcináknak köszönhetően a világ ismét megnyitja kapuit, a „kanapék aranykorának” is vége szakad, a média- és tartalomszolgáltatóknak el kell gondolkozniuk azon, hogy mit jelenthet mindez a forgalmat tekintve az újraindulás utáni időszakban.

Ahogy az otthoni szabadidő mennyisége csökkenni kezd, a 2020-as, természetellenesen megnövekedett figyelemszint átadja a helyét annak, amit Mark Mulligan, az MIDiA Research elemzője egyszerűen csak „figyelemrecessziónak” nevez.

Több szabadidő, amit le kell kötni

Az átlagos, teljes munkaidőben dolgozó munkavállaló körülbelül 15 százalékkal több szabadidőt nyert a járvány során - derült ki a MIDiA amerikai, ausztrál, brit és kanadai fogyasztókat vizsgáló felméréséből. Nagy-Britanniában az emberek tavaly online töltött ideje (beleértve a televíziós streaming szolgáltatásokat is) napi több mint fél órával, közel öt órára nőtt az Ofcom kommunikációs ház szerint.

(Fotó: Pexels)
(Fotó: Pexels)

A szórakozás mellett pedig a kapcsolattartás is elengedhetetlenné vált, hiszen míg a világjárvány kezdetén minden tizedik házból hiányzott az internet-hozzáférés, időközben körülbelül felük csatlakozott az internethez. Emellett az okostelefon-felhasználók szerte a világon 143 milliárd új alkalmazást telepítettek készülékeikre, ami negyedével több, mint 2019-ben - mondta az applikációletöltéseket figyelő Sensor Tower szakértője, Craig Chapple.

Hogyan alakult a toplista?

A bezártság miatt a képernyő előtt töltött extra idő legjelentősebb részét a televízió kötötte le, a fejlett országokban átlagosan közel 80 perccel tévéztek többet hetente a kikapcsolódni vágyók a MIDiA számai szerint. Arányosan a legnagyobb ugrást azonban a videojátékok terén mérték: a világ hetente egy órával többet játszott a járvány alatt – ez 30 százalékos növekedés. Szintén érdekes a podcastok és hangoskönyvek népszerűségének megugrása is: csaknem 25 százalékkal több időt töltött ezek hallgatásával az emberiség a koronavírus időszakában.

A szabadidő csökkenésével kérdés, hogy az új szokások közül melyik fog eltűnni a süllyesztőben. Az elképesztően versengő streaming piacon már látszanak annak jelei, hogy az előfizetők kezdenek elfordulni a szolgáltatástól, ezt igazolja az Omdia kutatócég felmérése is, amely szerint Amerikában története során először csökken a nézők által használt streaming szolgáltatások száma.

2021 első negyedévében világszerte 5 millióan regisztráltak a piacvezető Netflix platformjára, ez komoly visszaesés a 2020 azonos időszakában mért 15 millióhoz képest. De az egyik nagy rivális, a Disney+ is jócskán az elemzői várakozások alatt teljesített. Hasonló helyzetben van az élő közvetítéseket nyújtó Twitch, amelynek fő tartalmát továbbra is a gaming-streamek adják. A cég vezérigazgatója, Emmett Shear a várakozásaikkal kapcsolatban így fogalmazott:

a videós tartalmaknak nincsen megszabott helye a mindennapokban, sokkal inkább arról van szó, hogy a nézők azt a platformot választják, amely éppen a legnagyobb szórakozási lehetőséget nyújtja. A lezárások feloldásával a Twitch versenytársait elsősorban olyan, az elmúlt másfél-két évben nem elérhető szórakozási lehetőségekben kell majd keresni, mint a testmozgás a szabadban, vagy éppen egy baráti találkozó.

A recesszió igazi vesztesei azonban nem az új tartalomszolgáltatók, hanem az olyan klasszikus formátumok lesznek, mint a televízió. Az Egyesült Államokban évek óta egyre gyengébben teljesítő ágazat a karantén legmélyebb pontjaiban enyhe növekedést tudott produkálni, azonban 2021 második negyedévében már 23 százalékos nézettségcsökkenést regisztráltak az elemzők.

Melyik szokás lehet a járvány győztese?

A pandémia alatt legnépszerűbbé váló új médiaszokás azonban nem más, mint a videojáték. Az átlagosan egy óra, amelyet hetente a lakosság játékkal töltött, minden más új szokás előtt jár a növekedést tekintve – és a többi „karanténhobbival” szemben népszerűsége az újranyitás ellenére sem látszik csökkenni. A Sensor Tower adatai alapján 2020-ban több mint 56,2 milliárd játékalkalmazást telepítettek fel, ez a szám közel 33 százalékkal magasabb, mint a megelőző évben. Ez azonban még nem minden, hiszen 2021 első negyedévében a 2020-as szintnél is több installációt regisztráltak.

Most, hogy egyértelműen kifelé tartunk a járványból, a „kanapé aranykora” valóban lezárulni látszik, így az elmúlt időszakban jelentős sikereket elkönyvelő tartalomszolgáltató médiacégeknek megoldást kell találnia arra, hogy hogyan tartsák meg a jelenlegi forgalmukat, miközben az újraindulás magának követeli a figyelmet.

(Economist)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG