Az elmúlt időszakban számos, egymástól igen távol eső becslés jelent meg a hazai használtautó-piacon tapasztalható kilométeróra-tekerés mértékéről - hívja fel a figyelmet a Használtautó.hu közleményében.
Ahogy a többi piaci szereplő, úgy értelemszerűen a Használtautó.hu sem rendelkezik információval a hirdetésekben feltüntetett kilométeróra-értékek és a valódi futásteljesítmény közötti különbségek átlagos nagyságáról, ám miközben egyértelmű jelek utalnak a gyakorlat további virágzására, egyes fejleményekből a piac lassú tisztulására is következtetni lehet.
Miért a trükközés? A kilométeróra visszatekerésének célja, hogy a mutatott érték egy, a vásárlók által kitüntetett lélektani határ alá kerüljön, így téve vonzóbbá a kínált járművet. Ilyen határ a 100 ezer, illetve idősebb autóknál a 150 és a 200 ezer kilométeres szint: aki tudja, ez alatt igyekszik hirdetni autóját. Bár az eloszlásnak statisztikailag egyenletesnek kellene mutatkoznia, a 95-99 ezer kilométeres intervallumban például mintegy 20 százalékkal hirdetnek több autót, mint az előtte vagy az utána következő sávban. A fenti adatokból ugyanakkor nem megállapítható, hogy e hirdetési többlet hány százalékában történt valódi óratekerés, illetve mekkora arányban írtak egyszerűen az óraállástól eltérő adatot a megfelelő rubrikába. |
Van egy központi nyilvántartás
Az autók aktuális kilométerállását 2012 januárjától minden tulajdonváltásnál vagy műszaki vizsgánál regisztrálják a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) adatbázisában. Mivel műszaki vizsgán az autók túlnyomó többsége kétévenként esik át, mostanra a legtöbb autóról legalább két kilométer-adat is lekérdezhető. Egy számítógépről, illetve okostelefonról lekérdezésenként 625 forintért akár több autóról is egyidejűleg informálódhatunk.
Kilométeróra-állások megoszlása a Hasznátautó.hu aktuális kínálatában |
„Sajnos azonban a külföldről frissen behozott autók adatai ezen a rendszeren keresztül nem érhetőek el – magyarázza Fodor László, a Használtautó.hu szakértője. – Ebben az esetben az adott márka egyik hazai szervizét célszerű felkeresni, mert ha az autót külföldön hivatalos márkaszervizben tartották karban, esély van a jármű előéletéről információt szerezni. Emellett, ha ezen a vizsgálaton a jármű nem bukott meg, mindenképpen célszerű szakemberrel át is vizsgáltatni a kiszemelt autót. A Használtautó.hu szerviztérképe, mely minden eladó autó esetében megmutatja a legközelebbi, átvizsgálással és eredetiségvizsgálattal foglalkozó céget, ehhez hasznos segítséget nyújt.”
A feltüntetett átlagos futásteljesítmény alakulása a Használtautó.hu aktuális kínálatában |
A hirdetésben már nem titkolózhatunk
Szintén az átláthatóságot hivatott növelni a Használtautó.hu döntése, amelynek nyomán 2015 júniusától a portálon elhelyezett hirdetések mindegyikében kötelezővé tette a kilométeróra-állások feltüntetését. Az intézkedés hatására a korábbi 128 ezerről az idei második negyedévre már 178 ezerre nőtt az óraállások átlaga (+39%), miközben a kínált járművek életkorának átlaga változatlan maradt.
A potenciális vevők így már jóval reálisabb adatokkal találkozhatnak, mint másfél évvel korábban. A változás valamennyi korcsoport tekintetében számottevő, de főként a 15 évnél idősebb autóknál kiemelkedő, 63 százalékos:
Egyre reálisabb kilométeróra-adatok a kínálatban. |
Nincs igazán elrettentő példa
Bár a Büntető Törvénykönyv három éve bevezetett rendelkezése elvileg egy év szabadságvesztéssel fenyegeti az óratekerőket, a könnyen kikerülhető tettenérés hiányában nehéz eljárni a trükközők ellen: a BRFK információi szerint 2013 óta összesen három vádemelés történt e bűncselekmény miatt.
„A valódi visszatartó erő hiánya miatt a néhány pozitív fejlemény ellenére sem valószínű, hogy a kilométerórák tekerése a közeljövőben teljesen visszaszoruljon. Vagyis az átverés kivédésére továbbra is a legbiztosabb módszer az egészséges gyanakvás, és a – rutinos autószerelő kíséretében végrehajtott – megfontolt autóválasztás marad” – teszi hozzá a Használtautó.hu szakértője.