Devizahitel: csak ha forinterősödésre spekulálsz!
A százezernél is több, jellemzően bebukott hitel miatt visszavett gépjármű ellenére még mindig nem elég körültekintőek az autót hitelből vásárlók Magyarországon – állítja az Autóhitel Alkusz Zrt. A nagyobb értékű autók esetében még mindig sok érdeklődő keresi a látszólag alacsonyabb kamattal kínált, de a lehetséges árfolyamváltozások miatt eleve kockázatosabb euró alapú finanszírozási formát. Ennek oka, hogy a havi törlesztőrészlet első pillantásra kisebbnek tűnik, mivel az ügyfelek nem számolnak a bank deviza vételi és eladási árfolyamai között megjelenő, átlagosan 4%-os különbséggel.
Melyik most a mi autónk? Több mint 5000 új autó került forgalomba januárban, jórészt személyautók gurultak ki a szalonokból. A vásárlók háromnegyede továbbra is cég, a magánszemélyek még nem tolonganak a kereskedőknél. Mi volt a magyarok kedvence? >> |
„Ezt a többletköltséget akkor is ki kell fizetni, ha a futamidő alatt az árfolyam semmilyen irányban sem változna. Ezért a jelenlegi alacsony forintkamatok mellett általában már csak annak éri meg devizaalapú konstrukcióhoz folyamodnia, aki kimondottan a számára kedvező irányú árfolyamváltozásra spekulál” – hívja fel a figyelmet Orbán Imre, a cég vezérigazgatója.
Az átlagosan 4%-os többletköltség, a magyar piacon jellemző 2 millió forint értékű finanszírozás mellett, mintegy 80 ezer forintos pluszkiadást jelent, melyről a szerződés megkötésekor általában semmilyen tájékoztatást sem kapnak a hitelfelvevők. Ezzel ugyanis sokszor még a hitelszerződést aláírató hitelügyintéző sincs tisztában.
7-8 százaléknál a forintkamatok
A vezérigazgató úgy véli, hogy ma már a kamatkörnyezet sem szól a devizaalapú finanszírozás mellett, hiszen forintalapon akár már 7-8%-os ügyleti kamattal is hozzájuthatunk egy kedvező autóhitelhez, ha az autókereskedés helyett egy alkusznál intézzük a finanszírozást. „A jegybanki alapkamat fokozatos csökkentése miatt sohasem látott mélységbe kerültek a biztonságos, forintalapú autóhitelek kamatai” – tette hozzá a szakember.