Iparági becslések szerint a gépjármű javítás területén működő 10 ezer vállalkozás ötödénél, míg az engedéllyel nem rendelkező több tízezer „javítónál” az elektronikus rendszereket vizsgálóeszközök illegális forrásból származnak. Ez a fogyasztóknak súlyos közlekedésbiztonsági kockázatot jelent - hívja fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).
„A legsúlyosabb problémát a légzsákok vezérlésébe, az ABS-be, az ESP-be, a sávelhagyást figyelőkamerás rendszerekbe, illetve minden egyéb számítógép-vezérlésű szerkezetbe történő szakszerűtlen beavatkozás jelenti. Ezek az eszközök egy egységes rendszer elemei, ezért amikor az egyik megsérül, akkor az a többi kapcsolt elemnél is működési rendellenességet okozhat” – hívta fel a jelenségre a figyelmet Gablini Gábor, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület vezetőségi tagja és a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnöke.
A nem ellenőrzött forrásból származó műszaki információk a javításnál hibás végeredményt adhatnak, amelyek meghibásodást eredményezhetnek, és környezetkárosító hatásuk is jelentős lehet.
Vigyázz, hol veszed!
Szakértők szerint az online kereskedelmi csatornákon olcsón beszerezhető, de nem jogtiszta gépjárművizsgáló diagnosztikai berendezések többsége az említett vállalkozói engedéllyel nem rendelkező magányszemélyeknél köt ki; ez pedig a különböző berendezések és eszközök forgalmazóinak átlagosan évi 6 milliárd forintos kárt okoz. Azonban a jelenség azért is jelent komoly kockázatokat, mert nem jelzik az autó szoftveres elemeiben fellépő esetleges hibákat, rosszabb esetben pedig még rontanak is az autó műszaki állapotán.
Németh Mónika, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület titkára elmondta:
„Hangsúlyoznunk kell a tulajdonos felelősségét azzal kapcsolatban, hogy kellő körültekintéssel válassza ki a legális piaci szereplők közül azt a szervizt, amelyben megbízható minőségű szolgáltatás keretében átvizsgálják és szükség esetén kijavítják a gépkocsi szoftverelemeit. Fontos, hogy az autótulajdonos minden esetben kérjen tételes számlát.”
Tapasztalatok alapján megállapítható, hogy az importált használtautók 20-25 százaléka kiiktatott, vagy csökkentett hatásfokú kipufogógáz-tisztítóval, továbbá hiányos, manipulált biztonsági rendszerrel (például ESP, ABS, légzsákok, övfeszítők, stb.) üzemel, ami az autótulajdonosnak biztonsági kockázatokat és súlyos anyagi veszteségeket okoz.