A vásárlási szokások vizsgálatából egyértelműen kiderül, hogy a recesszió még nem ért véget: a magyar háztartások a csökkenő rendelkezésre álló jövedelműkből kevesebbet költenek utazásra, ruházkodásra, oktatásra és kultúrára is. Annak ellenére, hogy a makrogazdasági mutatók és a lakosság várakozásai javultak az idei első félévben, a fogyasztás növekedése eddig még nem érzékelhető a ruházati piacon. A 2007-2008-as évek kiemelkedő forgalma a közeljövőben lassan, vagy egyáltalán nem fog visszaállni. A kiskereskedelem és a fogyasztás valós növekedése a várakozások szerint 2011-re tehető.
A többek között a nagy mértékben csökkenő vásárlóerő miatt 2009-ben a vásárlók éves átlagban mintegy 8 százalékkal kevesebbet költöttek ruházkodásra Magyarországon, mint egy évvel korábban. A visszaesés az év első felében több mint 10, a második felében pedig kevesebb, mint 5 százalékot tett ki – derül ki a GfK Hungária FashionScope című tanulmányának legfrissebb eredményeiből. Ekkora mértékű visszaesés Európában csak Spanyolországban következett be, míg a szomszédos Ausztriában mindössze alig 3 százalékkal, Csehországban pedig valamivel több mint 4 százalékkal zsugorodott a piac. Míg a nagyobb nyugat-európai országokban ennél is kisebb volt a visszaesés. Kivételt képeznek a skandináv országok: ebben a régióban nőtt a ruházati piac nagysága.
Magyarországon az idei év első felében további, több mint 6 százalékos visszaesés történt, így a piac nagysága 135 milliárdra zsugorodott féléves szinten.
Habár a megvásárolt mennyiség stabilnak mondható, a háztartások az alacsonyabb árfekvésű termékek és az olcsóbb csatornák mellett tették le voksukat. Míg korábban az adott darabot egy drágább, esetleg márkás üzletben szerezték be, most hajlandóak elmenni egy alacsonyabb árszínvonalú üzletbe egy hasonló, bár valamivel gyengébb minőségű, esetleg kevésbé márkás termék kedvéért. Kimondottan igaz ez a fiatalabb korosztályra, ahol a divat, az újdonságok követése továbbra is fontos, és a trendek, szezonális kollekciók gyors változása miatt továbbra is szükség van a „mennyiségre”, de ez az anyagi lehetőségeik miatt már valamelyest alacsonyabb minőséggel párosul.
A vásárlók tehát egyre jobban keresik a legjobb ajánlatot, fontossá vált az ár-érték arány. Erősen tervezettek a vásárlások, bár egy-egy jó ajánlat impulzusvásárlásra ösztönözhet. Nem meglepő tehát, hogy a ruházati termékek esetén is előtérbe kerültek az utóbbi években az akciók, promóciók. Az idei év első félévében már minden megvásárolt tíz ruhadarabból négyet akciósan szereztek be a háztartások, holott 2007-ben tízből kettőt.
Privátbankár