A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. a viszonteladó partnerekkel együtt január 2-án déli 12 óráig mintegy 82 ezer e-matricát értékesített. Közel 50 ezer autós váltott megyei matricát, amivel egy-egy megye gyorsforgalmi útjai évi 5 ezer forintos áron használhatók.
A megyei matricák mellett a hagyományos "időalapú", azaz 10 napos, havi vagy éves matricákat idén is meg lehet vásárolni. (Aki ilyet vesz, az alaposan számolja meg az üléseket az autójában - cikkünk végén írunk a változásokról.) Jelezték, a hagyományos időalapú matricák mellé az érvényességi idő figyelembevételével már nem kell megyei matricát venni.
Hol nem kell fizetni?
Díjmentesek kizárólag a következő szakaszok maradnak:
• az M0 autóút 1. sz. főút M5 autópálya közti szakasza
• az M0 autóút 4. sz. főút és M3 autópálya közti szakasza
• az M0 autóút 11. sz. főút és a 2. sz. főút közti szakasza
• valamint az M31-es autópálya teljes szakasza
Díjköteles utak - kattintásra nagyobb lesz! |
A díjköteles úthálózat térképe a nemzetiutdij.hu oldalon található. Ez alapján látszik: több esetben is gyakorlatilag fizetőssé váltak olyan utak, amelyek egyébként ingyenesek, azonban csak fizetős útra lehet kanyarodni róluk. Több Duna-híd is 2 megyei matricával vehető igénybe, mivel két megyét kötnek össze. Egy néhány százméteres fizetős szakasz miatt nem lehet matrica nélkül kijutni a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre, míg az M7-es néhány kilométeres Veszprém-megyei szakasza miatt nem 3, hanem 4 megyei matricára van szükség a Balaton elérésére a fővárosból.
Az első nap tapasztalatai alapján összegyűjtött kérdések-válaszok elérhetők a NÚSZ honlapján.
Türelmi idő? Fizetni kell a januári használatért is, csak később (de akkor többet)
Azok az autósok, akik a díjköteles szakaszokat januárban matrica nélkül használják, mentesülhetnek a 14 875 forintos pótdíj megfizetése alól, ha legkésőbb február végéig a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálati irodájában a szolgáltatási díj megfizetése mellett (1470 Ft) az adott szakaszra érvényes megyei vagy országos éves matricát váltanak.
Tehát a januári használatért is kell fizetni, csak elég februárban - ilyenkor viszont az árat megfejelik a matrica árának közel 30 százalékát kitevő "szolgáltatási díjjal".
Akiknek drágább lett a matrica
Ami az időalapú matricák árát illet: a legfeljebb 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömegű gépjárművek korábbi D1 díjkategóriáját kétfelé osztották. A maximum 5+2 üléses személygépkocsik változatlan áron válthatnak e-matricát. Az ennél több utas szállítására is alkalmas kisbuszokat, lakóautókat és a haszongépjárműveket a D2 díjkategóriába sorolják át. Az utóbbi körbe tartozó járművek számára a heti (10 napos) és a havi e-matricák ára a kétszeresére nő, de az éves matricáké nem emelkedik.
Ha nem személygépkocsi után kötik, akkor a jövőben az utánfutók úthasználatáért is fizetni kell a díjköteles szakaszokon. Az erre a célra kialakított új U-kategória díjtételei megegyeznek majd a D1 kategória díjaival.