Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Beugrani egy benzinkútra ma már sok esetben nem csak tankolást jelent. A magyarországi kúthálózatok is sorra ismerik fel a kiskereskedelemben rejlő további lehetőségeket, olyan szolgáltatásokat kínálva, amelyek megkönnyítik az emberek mindennapjait, jelentsen ez egy gyors bevásárlást, egy étkezést vagy akár egy üzleti találkozót.
Mol Fresh Corner a XI. kerületi Prielle Kornélia úton (Fotó: MTI Fotó, Illyés Tibor)

November elején közölte harmadik negyedéves eredményét a Mol. Ebből többek között az derült ki, hogy a csoportnál a Fogyasztói Szolgáltatások szegmens kiemelkedő eredményt ért el. Mindezt a Mol a nem üzemanyag termékek növekvő árrésének és a közép-kelet európai üzemanyag-piaci trendeknek tudta be.

Alaposabban körbejárva a témát, megnéztük, pontosan mit takar ez az eredmény, főleg mennyire számítanak a nem üzemanyag termékek a növekedésben.

Hogy mekkora szegmenst jelent a Fogyasztói Szolgáltatások a többi szegmenshez viszonyítva, ezt leginkább a pénzügyi eredményekkel lehet szemléltetni – közölte megkeresésünkre az olajipari vállalat.

Eszerint a Mol-csoport újrabeszerzési árakkal becsült tiszta EBITDA-ja – azaz a kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény – 689 millió dollár (202,9 milliárd forint) volt 2019 harmadik negyedévében. A Fogyasztói Szolgáltatások szegmens 161 millió dolláros (47,4 milliárd forint) negyedéves EBITDA eredményt ért el. Míg a Kutatás-Termelés EBITDA-ja 235 millió dollár (69,4 milliárd forint) volt, addig a Downstream üzletág újrabeszerzési árakkal becsült tiszta EBITDA-ja 272 millió dollár (80,1 milliárd forint) és végül a Gázszállítási üzletág EBITDA hozzájárulása a harmadik negyedévben 27 millió dollár (8 milliárd forint) volt. 2019-ben a nem üzemanyag termékek hozzájárulása 29 százalék volt a teljes szegmens árréstömegét tekintve.

Új stratégia és koncepció

A Molnál a nem üzemanyag termékek értékesítésének bővüléséhez nagyban hozzájárult az úgynevezett Fresh Corner-koncepció. Mit takar ez a koncepció? Olyan üzleteket nyitott a Mol a töltőállomásokon, ahol kellemes környezetben kibővült áruválasztékkal, kávéval, friss szendvicsekkel, pékáruval várják a vásárlókat. Mindez nemcsak a választék bővítését takarja, hanem egyfajta minőségi időt is adnak a fogyasztóknak, amíg a kúton tartózkodnak. Olyan dolgokra is kell itt gondolni, hogy a töltőállomáson ma már kutyafuttató, kültéri terasz és családi fitnesz park található.

A Mol-csoport jelenleg több mint 1900 töltőállomással rendelkezik a régióban. A Fresh Cornerek ma már a régió 7 országában, mintegy 705 töltőállomáson megtalálhatók, Magyarországon pedig több mint 130 helyen találkozhatnak velük a vásárlók. A koncepciót 2021-re pedig már 1250 értékesítési pontra kívánják kiterjeszteni a régióban.

Kávéból fogy a legtöbb

A nem üzemanyag termékek körébe minden olyan tétel beletartozik, ami a töltőállomásokon kapható, de nem üzemanyag. Így például kávé, szendvics, üdítő, de akár az autópálya matrica megvásárlása vagy a szélvédőmosó folyadékok is ebbe a kategóriába tartoznak.

A legnépszerűbb termékük a kávé. Tavaly 41 millió csésze kávét (másodpercenként 1,3 csésze kávé) adott el a Mol a régióban, idén várhatóan ez a szám 47 millióra emelkedik majd. Magyarországon naponta több mint 28 ezer csésze kávét adnak el a benzinkutakon, ami óránként mintegy 1200, percenként pedig 20 csésze kávénak felel meg. Az ételeknél alapvetően a péksütemény, hot-dog és friss szendvicsek a népszerűek a kutakon – tudtuk meg a Moltól.

Észrevehetően kialakult tehát egy vásárlói trend az utóbbi években, amely lökést adott a benzinkúton működő egységek felfutásának. A Mol tapasztalatai szerint az látszik, hogy a vásárlók egyre inkább keresik azokat a lehetőségeket, szolgáltatásokat, amivel időt spórolhatnak, tehát gyorsan, kényelmesen útközben elintézhetik a dolgaikat.

Hétköznapi bevásárlások a benzinkúton

Az utakon, autópályákon folyamatosan jelen lévő potenciális vásárlókért vívott harcban persze nem egyedüli szereplőként vesz részt a Mol. A Spar 85 OMV és 28 Lukoil töltőállomáson vagy jelen az OMV-Spar Express és a Lukoil Despar nevekkel. Az OMV-vel 2013-ban, a Lukoillal 2015 végén nyitották első közös üzletünket.

0-24-ben nyitva tartó Spar Express egy OMV töltőállomáson a II. kerületi Szilágyi Erzsébet fasoron (Fotó: MTI Fotó, Mohai Balázs)

Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője a Privátbankár.hu-nak elmondta: az együttműködő töltőállomásokkal évről évre növekvő forgalmakat ér el a Spar. Nemcsak ünnepnapokon sikeresek a töltőállomások, a hétköznapi bevásárlások során is kialakult egy törzsvásárlói réteg.

Hogy ez átlag mekkora forgalmat jelent, azt számszerűsítve nem tudtuk meg, csak annyit, hogy az ilyen kutakon működő üzletek forgalma mára meghaladja egy átlagos éjjel-nappali kisbolt forgalmát. A vásárlók körében az üdítő és a helyben sütött pékáru a legnépszerűbb termékek.

Nem mindegy, hol van a kút és milyenek a vásárlói igények

A magyar piacon komoly szereplőnek számít a Shell is. Jelenleg 189 Shell töltőállomás működik, és mindegyik állomáson megtalálható az úgynevezett deli by Shell. Az új shop formátumok meglehetősen fiatalok: 2018-as indulásuk óta eddig több mint 80 állomást alakítottak át az új shop koncepció szerint.

A megújult állomásokon nem egyformán érhető el a deli by Shell ételkínálata. Az autópályák mentén található „on-the-move” kialakítású töltőállomásokon a vásárlók modern környezetben pihenhetnek a hosszú út alatt, és a szokásos termékek mellett megtalálhatják a minőségi alapanyagokból készülő, teljes deli by Shell ételkínálatot, beleértve a helyben készített szendvicseket, hot dogot illetve a pizzát is.

Deli by Shell (Fotó: shell.hu)

A menő kávézók hangulata köszön vissza a „városi kávézó” koncepciójú töltőállomásokon, ahol vendégek kényelmes környezetben intézhetik el személyes vagy üzleti találkozójukat, és ahol a tankolás lehet akár csak másodlagos tényező is. Ezzel szemben a „quick stop” töltőállomásoknál a kínálatot és a shop kialakítását a gyors és egyszerű vásárlás szempontjai határozzák meg. Itt a legtöbb vásárló siet, és a fő hangsúly a tankolás mellett azon van, hogy útközben gyorsan be tudjanak szerezni egy kis harapnivalót.

2025-re a bevétel felét adnák a shop termékek a Shellnél

A visszajelzések azt mutatják, hogy a vásárlók pozitívan fogadták a deli by Shell shopok megújulását. Ezt igazolják a számok is, az új formátumú shopok forgalomnövekedése már az átalakítás utáni hónapokban érzékelhető: ezeknek akár 10 százalékkal gyorsabban nőhet a profitjuk, mint a hálózat többi töltőállomásának.  Emellett még kiemelték, hogy olyan termékekből is jelentős forgalomnövekedést értek el, amelyekből az eladás korábban nem volt számottevő.

Mivel a forgalomra vonatkozó adat bizalmas üzleti információ, így a Shelltől sem kaptunk pontos számokat. Azonban a 2015-ben elindult, a Shell kiskereskedelmi üzletágának fejlesztését célzó stratégia reményeik szerint az elkövetkező években üzletük növekedésének egyik fő katalizátora lesz. Globális céljuk, hogy 2025-re a kiskereskedelemből származó bevételeik fele üzemanyag-értékesítésből, másik fele pedig nem-üzemanyag típusú termékek értékesítésből származik majd.

Meglódult a kutak forgalmaA KSH nemrég publikált Helyzetkép a kiskereskedelemről 2018-as kiadványa szerint a kiskereskedelmi üzletek forgalma 9,8 százalékkal nőtt tavaly. Ezen belül az élelmiszer- és vegyes üzleteké 7,5, a nem élelmiszerüzleteké 10, míg az üzemanyagtöltő állomásoké 16 százalékkal emelkedett. A kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene 6,5 százalékkal nőtt. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzleteké 3,9, a nem élelmiszer jellegűeké 9,3, a benzinkutaké pedig 7,3 százalékkal bővült.

A Shell kutakon a legkedveltebb termékek közé a kávé, a hot dog és az energiaital tartozik. A Shellnél is úgy látják, a vásárlók egyre kevesebb időt szeretnének fordítani a bevásárlásra, ezért az óriási hipermarketekkel szemben egyre népszerűbbek a kisebb diszkontok, boltok, illetve töltőállomási shopok, amelyek méretüknél fogva kényelmesebb és gyorsabb vásárlási lehetőséget biztosítanak. Továbbá az otthoni főzés helyett egyre többen vannak azok, akik szívesen étkeznek házon kívül.

A hatékonyság mellett a minőség is egyre fontosabb, a vásárlók hajlandók többet költeni a minőségi és az impulzus termékekre, és egyre többen keresik az egészséges, valamint gasztronómiai élményt kínáló ételeket. A tavaly bevezetett megújult deli by Shell étel-ital kínálatukat is ezen fogyasztói igények mentén fejlesztették tovább, és olyan választékot fejlesztettek ki, amelyben a hagyományos ízek kedvelői mellett a vegán, a vegetáriánus és a laktózérzékeny vendégek is megtalálják a számukra megfelelő ételeket.

A Shell számításai szerint nem csak itthon, globális szinten is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a jövőben a töltőállomások shopjai, még nagyobb fókuszt kapva a szolgáltatások, a shop termékek, illetve az étel- és italkínálat. A választék töltőállomásonként azonban eltérő lehet: azok elhelyezkedését, és a vásárlói szokásokat is figyelembe veszik a kínálat kialakításánál.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vásárló Rosszul indul az év: újabb csúcsra emelkedtek az élelmiszerárak
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2021. január 13. 14:51
Az elmúlt két hónap viszonylag kedvező folyamatai után januárban újra felgyorsult az élelmiszerárak emelkedése. A Privátbankár.hu legfrissebb Árkosár-felmérése szerint mind az előző hónaphoz, mind pedig tavaly januárhoz képest megugrottak az árak a hipermarketekben - egy év alatt több mint 9 százalékkal nőtt a bevásárlás ellenértéke.
Vásárló A webshopok jövőjét már Kínában kell keresni?
Privátbankár.hu | 2021. január 10. 16:52
Az elmúlt közel egy évben a plázák megjelenése óta nem látott vásárlói forradalom zajlott le, hiszen a pandémia minden eddiginél jobban megdobta az e-kereskedelem forgalmát, jelentősen meggyorsítva azt a folyamatot, amelynek keretében a kiskereskedelem az online platformra helyeződik át. De mit tanulhat ebben a helyzetben a nyugat a webshopok királyától, Kínától?
Vásárló Esküvőszervezői gyorstalpaló
Márkázott tartalom | 2021. január 10. 13:55
Az esküvő előtti időszak minden pár életében örömteli, de igen stresszes időszak. A piac óriási, rengeteg a szolgáltató, rengeteg a lehetőség. Sokan el is vesznek a részletekben. Ahhoz, hogy veletek ez ne történjen meg, érdemes az elképzeléseket minél részletesebben megbeszélni, határidőket szabni és időben elkezdeni az esküvő megszervezését. Az az ideális, ha 12 hónappal a kitűzött dátum előtt elkezditek az előkészületeket.
Vásárló Jellemző lelki nehézségek a cukorbetegeknél
Márkázott tartalom | 2021. január 9. 11:25
  A cukorbetegség egy krónikus betegség, s mint ilyen, bizony akármennyire is ismert, megfelelő életmóddal és szükség szerint gyógyszerek segítségével jól kezelhető betegségről van szó, szíven üti az embert, amikor ezzel a diagnózissal szembesül.    Az egészség elvesztése mindig erőteljes érzéseket, haragot, bánatot, keserűséget vált ki az egyénből - ezt mindenki tudja, aki már komolyabb betegséggel küzdött meg vagy kénytelen azzal tartósan együtt élni. Ahhoz, hogy egy betegséggel hosszú távon egészséges lélekkel, békében élhessük az életünket, nagyon fontos, hogy valóban elfogadjuk a betegséget, s annak következményeit, mint például az életmódbeli változtatásokat, a gyógyszeres kezelést vagy az alapbetegséget kísérő egyéb betegségeket, szövődményeket.
Vásárló Praktikus tippek az elektronikai jelzőrendszerek kialakításához
Márkázott tartalom | 2021. január 8. 12:00
  Miként jelentkezik a korszerű elektronikai jelzőrendszerek hasznossága akkor, amikor az otthonunkban kialakított vagyonvédelmi rendszerek hatékonyságát vesszük alapul? A cikkben ezt a kérdést fogjuk részletesen is megválaszolni.
Vásárló Kreatív ajándékok fából faragva
Márkázott tartalom | 2021. január 6. 12:36
Nem mindennapi daraboknak tekinthetők a fából készült, kiváló minőségű termékek. Ha valamilyen fatárgyon megakad a szeme és elidőzik rajta, biztos lehet abban, hogy aki alkotta, egyedi és megismételhetetlen tárgyat hozott létre. A fa évezredek óta alapanyaga a dekorációs és használati tárgyaknak egyaránt, népszerűsége pedig töretlen. Mára csak a képzelet szabhat határt a fából készült darabok megvalósításának, a technológiának és az ügyes kezű fafaragó mestereknek köszönhetően.
Vásárló Ha kozmetikai vagy fürdőszobai termék, akkor habpumpa!
Márkázott tartalom | 2021. január 4. 12:15
Sok kozmetikai és fürdőszobai termék esetén az elsődleges adagoló immár a habpumpa. És ez nem véletlen. Valamilyen oknál fogva mi, emberek vonzódunk a habokhoz. Feltehetően a légies, könnyed szerkezete miatt, és az ezzel járó tulajdonságainak köszönhetően. De az sem kizárt, hogy a finom tejszínhab miatt. Ki tudja… Minden esetre mi, felhasználók kedveljük ezt a halmazállapotot, az ilyen halmazállapotú termékeket. És erre már akár bizniszt is lehet építeni.
Vásárló Hogyan válaszd ki a legalapvetőbb konyhai eszközöket?
Márkázott tartalom | 2021. január 2. 11:36
Egy konyha komplett felszerelése nem kevés időt és pénzt igényel, aki pedig fiatal felnőttként épp most kezdi meg a saját külön életét, annak általában pont ebből a kettőből van a legkevesebb. Viszont ha beszerzed a legfontosabb eszközöket, az arra pont elég, hogy ne kelljen minden nap ételt rendelned, hanem otthon is tudj főzőcskézni. A bővítés pedig történhet apránként, ahogy a lehetőségeid engedik. De mégis mik azok a tárgyak, amelyek nélkül megáll az élet a konyhában? Ezeket gyűjtöttük most össze.
Vásárló Facebook kampányok fajtái
Márkázott tartalom | 2021. január 2. 10:06
Egy Facebook kampány a tervezéssel kezdődik, ahol felvázoljuk a konkrét céljait a hirdetéseknek, ezeket a célokat feleltethetjük meg a Facebook hirdetés típusainak. A hirdetési cél egy olyan tevékenységet jelent, amelynek végrehajtására a hirdetéseid megtekintőit ösztönözni szeretnéd. Ebben a cikkben ismertetem, hogy 2021-ben milyen Facebook hirdetés célokkal lehet a leggyakrabban találkozni.
Vásárló Szédületes hullámvasút a magyar boltokban: mi drágult a legjobban 2020-ban?
Gáspár András | 2020. december 31. 05:01
A koronavírus miatt a kiskereskedelem is rendhagyó évet zár, de a Privátbankár.hu Árkosár-felmérése a rendkívüli körülmények között is zavartalanul követte az árak alakulását a 13. évadban is. A pánikvásárlások  idején láttuk az első nagyobb áremelkedést az évben, de az igazán durva dráguláshoz nem kellett vásárlói roham: a nyár végén kétszámjegyűre gyorsult az élelmiszerár-emelkedés. Érdekesség, hogy a legnagyobb drágulást és a legnagyobb árcsökkenést is a zöldségosztályon tapasztalhattuk meg 2020-ban.
Friss
hírlevél