1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Tombol a kánikula, tombol a strandszezon. Nagy melegben a vízparton hamar le lehet égni, még akkor is, ha használunk napvédőt. Nem mindegy ugyanis, hogy milyet és mennyit kenünk magunkra. Az pedig általánosan igaz, hogy kortól és bőrtípustól függetlenül oda kell figyelni a védelemre.

Két úton ugyanoda

Működési mechanizmusuk szerint a napvédőszerek két csoportba sorolhatók: kémiai és fizikai védőszerek. A vegyi szűrők az UV-sugarak elnyelésével fejtik ki hatásukat és további csoportokba sorolhatóak annak megfelelően, hogy mely sugarak elnyelésére képesek: UV-A, UV-B, vagy mindkettő - magyarázza Zubek Krisztina, a Dermatica bőrgyógyásza.

A fizikai szűrők az UV-sugarak visszaverésével, vagy szétszórásával fejtik ki hatásukat. A vegyi tartalmú védőszerek gyakran több összetevő kombinációját tartalmazzák, hogy megfelelő védelmet nyújtsanak mindkét sugárzás ellen. A fizikai szűrők egyaránt hatásosak mind az UV-A és UV-B elleni védelemben. Két legismertebb fajtája a titán-dioxid és a cink-oxid. A bőrgyógyász szerint ezek a hatóanyagok közel a legideálisabb védelmet képesek kialakítani, mivel vegyileg közömbösek, biztonságosak és minden fajta UV-sugárzás ellen széleskörű védelmet biztosítanak.

Az SPF vajon mi?

Az SPF az angol Sun Protection Factor, vagyis napvédő faktor kifejezés rövidítése. A világon mindenütt ez jelöli, hogy az adott termék mekkora védelmet képes biztosítani a nap ellen, 2 mg/cm2 mennyiségben alkalmazva a bőrön. Adott termék SPF-számának meghatározásához felmérik, hogy egy adott egyén esetében mennyi UV-sugárzás (többségében UV-B) szükséges egy alig észrevehető leégéshez napvédővel és anélkül. Adott esetben, ha 10 perc elegendő a leégéshez, napvédő alkalmazásával pedig ez az idő 100 perc, akkor az adott termék SPF száma 10-es (100/10).

A bőrgyógyász szerint az adott napvédő hatékonysága attól függ, milyen gyakorisággal és hogyan vittük fel a bőrre. Függ attól, hogy az adott személy mennyire izzad, illetve attól, hogy mennyit tartózkodunk vízben, miután bekentük magunkat.  A tapasztalatok szeint sokan azért égnek le, mert a szükséges mennyiség alig harmadát kenik magukra a napvédőből, ráadásul nem ismétlik meg a krémezést.

Tanácsok a napvédők helyes használatához

• Használjunk egy jó, széles spektrumú, legalább 30-as faktorszámú (SPF), benzophenone vegyi és fizikai védelmet egyaránt biztosító napvédő terméket.

 

• Bőségesen kenjük be magunkat naptejjel, minden olyan helyen, ahol érheti a bőrünket a nap, így az összefüggő filmréteggel biztosíthatunk védelmet a káros sugarak ellen.

• Célszerű már a napozás előtt fél órával bekenni magunkat, majd mielőtt kifekszünk a napra, ismét. Erre azért van szükség, mert körülbelül 20-30 perc alatt felszívódik a napkrém, és mivel könnyedén ledörzsölhető, így tudunk egyenletes fedést biztosítani a bőrünkön.

• Amennyiben órákat töltünk a napon, fontos kétóránként ismét bekenni magunkat.

• Úszás, erős izzadás, vagy törölközőhasználat után azonnal meg kell ismételni a krémezést. Akkor is, ha időközben ruhát vettünk fel, mert az ledörzsölhette a krémet, vagy a tejet. Ezekben az esetekben akkor is célszerű megismételni, ha a napvédő vízálló.

• A rovarriasztók csökkentik a napvédők hatását, így, amennyiben egyszerre alkalmazzuk mindkettőt, használjuk magasabb faktorszámú krémet.

• Az alkoholtartalmú testápolók, spray-k, vagy gélek zsírosabb, szőrrel jobban fedett testrészeken használatosak. A krémek a száraz bőr védelmére a legalkalmasabbak, s a tejes ápolók felvitele a legegyszerűbb. Speciális stifteket alkalmazhatunk az orr, az ajkak és a szem körüli érzékeny területek védelmére.

Fontos tudni!

A szakorvos szerint nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a tényt sem, hogy minden kozmetikai készítményben az illatanyagok és konzerválószerek is allergiát válthatnak ki, mely reakciót a napsugárzás tovább erősíthet. Az érzékeny, allergiára hajlamos emberek különös odafigyeléssel válasszák ki kozmetikumaikat!

A készítmények kiválasztásakor alapvető követelmény, hogy ne károsítsák a bőrt, ne legyenek toxikusak, fényérzékenyítők és a verejtékkel se lépjenek reakcióba. A bőrgyógyász szerint ezeknek a feltételeknek ma még nem minden készítmény felel meg.
Az okok felderítése összetett feladat, tehát amennyiben a termék elhagyásával és egy más márka választásával sem oldódnak meg problémáink, úgy feltétlenül kérjük bőrgyógyász szakorvos segítségét.

A szakember azt javasolja, hogy amennyiben új terméket próbálunk ki, akkor előtte mindig egy kis bőrfelületen teszteljük.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG