Régóta kering a városlakók körében az a hétköznapi legenda, miszerint az áruházláncok direkt rongálják meg bevásárlókocsijaik egy részének kerekét, hogy manipulálják a vevőket – írta a CNN. Az összeesküvés-elmélet szerint az a céljuk, hogy megnehezítsék a kocsik tolását, így lelassítsák a vásárlót, aki ennek következtében több időt tölt a polcok árukínálatának böngészésével.
A prózai valóság azonban messze van a zseniálisnak vagy inkább véleményesnek vélt marketinghúzástól. Valójában a bevásárlókocsik kerekei azért válnak imbolygóvá, billegővé, rakoncátlanná, mert megadják magukat a brutális mindennapi terhelésnek – mondta Alex Poulos, az R.W. Rogers vállalat igazgatója. Ez a cég ezrével szállítja a bevásárlókocsikat az áruházláncoknak.
Nem terepjárók
Erre bizonyíték - legalábbis a cikk szerint -, ha valaki összehasonlítja azokat a bevásárlókocsikat, amelyek csak az áruházakon belül "futnak", azokkal, amelyeket a parkolókban is tologatnak. Az utóbbiak sokkal rosszabb állapotban vannak, miután a rücskös felületen zötykölődnek viszonlyag pici kerekeiken. Ez tönkreteszi a kerekek rögzítőlemezeit és csavarjait. Az üzleten belüli használat esetén hat-nyolc évig nincs gond a bevásárlókocsikkal. A szabadban is megfordulók esetén két-három évre rövidül ez az idő.
Az USA-ban nem divatos az az európai szokás, hogy a bevásárlókocsikat 100 forintos érmével vagy azt
helyettesítő eszközzel kvázi bérlik a vevők. Ez arra készteti őket, hogy visszatolják azokat tárolóikba. A szerteszét hagyott kocsiknak ugyanis nem tesznek jót a hótól a forróságig változó időjárási körülmények.
Valódi megoldást egyébként a gumikerekek használata jelentene, ám ezek kétszer annyiba kerülnek, mint a kemény műanyagból készült társaik. Ezt a befektetést pedig nem szívesen vállalják a kiskereskedők, ezért inkább cserélgetik az idő előtt elhasználódó bevásárlókocsikat.
Hibák Magyarországon
Évekkel ezelőtt a Buksza - a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Mfor és Privátbankár mindennapi pénzügyekkel és kiskereskedelemmel foglalkozó szerkesztőségi blogja - a magyar boltláncoknál érdeklődött bevásárlókocsi-ügyben.
Beszámolójuk szerint van olyan boltlánc, amelynek 50 ezer darabos bevásárlókocsi-flottája van. A legtöbbször a kocsiknál a kerékmegszorulás, a rozsdásodás, az érmetartó meghibásodása jelentkezik hibaként.