Fodor László, a Használtautó.hu értékesítési vezetője szerint amíg a vásárlók egyszerre szeretnének olcsó és keveset futott autóhoz jutni, addig csak a jelenleginél is szigorúbb előírásokkal biztosítható, hogy radikálisan visszaszoruljon a kilométerórák manipulációja. A szakértő szerint ezért nem meglepő, hogy a tavaly év végi mintához hasonlóan a kínálat jelenleg is a 100 ezer kilométeres határ előtt csúcsosodik ki.
Öt évesnél idősebb autóknál már sok a furcsaság
A szakértő szerint ugyanakkor lassú pozitív változásnak is megfigyelhetőek: miközben a személyautó-kínálat általános növekedése miatt valamennyi vizsgált intervallumban több autó szerepel, a jelenlegi adatsorban már jóval kisebb szakadék észlelhető a lélektani határnak tekinthető 100 ezer kilométeres szintnél, ahol féléve még 23, jelenleg már „csak” 15 százaléknyi az eltérés a 95-100 ezer, illetve 100-105 ezer kilométeres intervallumban szereplő autók száma között. A kínálati görbe a 100-150 ezres intervallumokban végig kiegyensúlyozottabbá vált. Ideális az lenne, ha az eloszlás képe a jelenleginél is jóval kisimultabb volna, azonban erre még éveket kell várni.
Évjáratonként vizsgálva a palettát az tűnik fel, hogy 100-150 ezer futott kilométer felett továbbra is kevesen bíznak a jármű sikeres, gyors értékesítésében, ezért ebben a kategóriában nyilvánvalóan ma is sokan folyamodnak a kilométeróra manipulálásához. Miközben 100 ezer kilométer alatt, a 2-5 éves autók kínálatában valóban nőttek az átlagos megadott kilométeradatok, az ennél idősebb autók meghirdetett futásteljesítménye egyre jobban elmarad a reálistól. Az alábbi ábra is jól mutatja, hogy a 2005-ben vagy azelőtt gyártott autók hirdetett kilométerátlaga szinte pontosan megegyezik a fél évvel ezelőtti hasonló adatsorral, pedig ezek az autók azóta újabb fél évet töltöttek forgalomban.
A kilométerórák manipulálása többszörösen is károsítja a vevőt: először a reálisnál magasabb vételár miatt, ezt követően a rosszabb műszaki állapotból fakadó magasabb szervizköltségek révén. Jelentős károsodáshoz vezethet a kilométerhez kötött alkatrészcserék elmaradása is. Ezért jelent pozitív fejleményt a kilométeradatok központi nyilvántartását januártól előíró szabályozás bevezetése.
Az új Btk. szerint börtön járhat a kilométeróra átállításáért
Fodor László hangsúlyozta, hogy a jelenlegi rendszer csupán a tulajdonosváltás és a műszaki vizsga alkalmával teszi kötelezővé a kilométerállások regisztrálását. Új autó esetében négy, használt autó esetében is két év telhet el új adat rögzítése nélkül, ami még tág teret hagy a visszaélésre. Egyelőre tehát az autók jelentős részéről még egyáltalán nincs nyilvántartott kilométeradat, és önmagában egy érték sem jelent majd sokat, ha nincsen korábbi érték, amihez azt viszonyítani lehet.
A csalások visszaszorításában jelentős előrelépést az jelentene, ha gyakrabban, bármilyen javítás, átvizsgálás, vagy akár közúti ellenőrzés esetén is központilag rögzíteni kellene az adatokat. A kilométeróra-visszatekerések komoly szankciója szintén segíthet visszaszorítani ezt a káros gyakorlatot. A használtautó-piac komoly várakozásokkal tekint az új büntető törvénykönyv bevezetése elé: a szakmai egyeztetésektől függően ez az új kódex akár börtönbüntetéssel járó tényállásként is rögzítheti a kilométeróra manipulálását. Amíg azonban idáig eljutunk, annak, aki biztosra szeretne menni, továbbra is célszerű a gondosan szervizelt és dokumentált előélettel rendelkező járművek között válogatnia.