Nem is olyan régen az egyik magyarországi áruházlánc marketingszakemberei úgy gondolták, hogy azzal lophatják be cégüket a vásárlók tudatába és szívébe, ha vállalat vezető reklámszlogenje egy életvezetési tanács. Nevezetesen „Élj, változz, szeress!” Volt, aki ezt hallva szimbolikusan csőre töltött, mert egy kiskereskedőtől jó árukat és árakat vár, nem azt, hogy megmondja a vevőinek, szerinte hogyan kellene élniük.
Úgy tűnik azonban, hogy az ötlet egyetemes – derült ki a European Supermarket Magazine összeállításából. A belga Delhaize áruházlánc marketingesei úgy gondolják, hogy érdemes a vállalat bevásárlótereiben életvezetési tanácsokat adni a vásárlóknak. Belgiumban 2025. április 1-jétől a 400 méternél nagyobb alapterületű boltokban tilos dohányárukat kínálni.

Fotó: Depositphotos
Szernitük így hitelesnek tűnhet, ha a vevők nem a cigarettásdobozokon szereplő figyelmeztetéssel találkoznak az áruházakban, miszerint a dohányzás káros az egészségre, hanem az egészséges étkezést promotáló szlogenekkel. Posztereken, plakátokon, képernyőkön jelennek meg az ezzel kapcsolatos reklámszövegek.
Jó kérdés, hogy mi a missziója egy kiskereskedőnek
A Delhaize azzal ideologizálja meg az újdonságot, hogy a vállalat missziója az egészséges étkezés promotálása. A jobb étel fogyasztása javítja a fogyasztók életét. Ezért felhívják a figyelmüket az ezzel kapcsolatos összefüggésekre. Az üzenetek persze rövidek, ezért le kell egyszerűsíteni a mondanivalót a gyerekkorból ismert mondókákra. Például aki nem eszik elég répát, az nem tanul meg fütyülni. A belga kiskereskedő értesíteni fogja a vásárlókat, hogy „Az alma evése növeli az esélyét az egészséges életmódnak”. Vagy jöhet egy egyértelműen tudományos megállapítás: „A spenót optimalizálhatja az izomfunkciót”. A leggügyögősebb anya-apa-gyerekek szlogen szerint: „Azok a gyerekek, akik szülei paradicsomot esznek, nagyobb eséllyel fogják ugyanezt tenni”.
A kiskereskedőnek talán az vette el a józan ítélőképességét, hogy a Sciensano tanácsadó cég minősítésén 65 százalékos eredményt ért el. Ezzel az egészséges étkezés erősítésében a Delhaize lett Belgium legjobb teljesítményt produkáló vállalata. Jól szerepeltek az egészséges ételek kínálatában és a felelősségteljes marketing területén is. Szerencsére a cég kínál olyasmit is vevőinek, ami a dolga. Eltörlik az áru-összegyűjtési díjat azok esetén, akik online megrendeléseiket valamelyik fizikai boltban veszik át. Eddig három-öt eurót (1200-2000 forint) kértek, ha a vásárlás cechje nem érte el a 150 eurót (60 ezer forint).