A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye szerint az új konstrukció igazodik a környező országok, elsősorban Ausztria útdíj-rendszeréhez; a módosítások az úthálózatok üzemeltetésével, karbantartásával járó feladatok fenntartható finanszírozása érdekében szükségesek. A tárca kitér arra is, hogy az uniós szabályozás a matricák árait a közösségi valutában határozza meg, a változással ehhez igazodnak a forintban megszabott árak. A döntő részben külföldi teherautósok által vásárolt 1 napos jogosultság esetében az irányelv adta tűréshatár kihasználásával 12 százalék feletti mértékben emelkednek a díjtételek.
A még matricás útdíj-fizetési rendszert használó európai országokban a legrövidebb érvényességű, teljes hálózaton használható matrica a heti. A környező országokban megvásárolható legrövidebb jogosultság Ausztriában 10 nap, Szlovákiában és Szlovéniában pedig 7 nap, így az átutazók lényegesen kedvezőbb feltételek mellett vehetik igénybe Magyarország gyorsforgalmi útjait, mint ahogyan a magyar autósok közlekedhetnek a külföldi utakon - közölte a szaktárca.
A közlemény szerint a D1 kategóriában a bruttó díjtételek a következőek: a heti matrica 2.975, a havi 4.780, az éves pedig 42.980 forint lesz 2012. január 1-jétől. Az NFM tájékoztatása szerint a tervezett jogszabályi változásokkal szűkül az állami szektor díjmentesített járműveinek köre, szigorodik a díjellenőrzés, több szervezet, így például a rendőrség is jogosult lesz rá. A jövőben lehetőség nyílik az elővásárolt e-matricák visszaadására, a díjköteles útszakaszt jóhiszeműen sorozatosan díjfizetés nélkül használó autósok mentesülhetnek a többszörös büntetések egy része alól. Az évente egy alkalommal benyújtható kérelem alapján a kettőnél több pótdíjfizetési kötelezettség két esetre mérsékelhető.