A parlament döntésének értelmében a gázolaj jövedéki adója 110,35 forint lesz novembertől a jelenlegi 97,35 forinttal szemben, a benziné nem változik, 120 forint marad. Az emeléssel, a mostani dízel árral számolva, a gázolaj átlagára új csúcsra kerül, s eléri 418 forintot.
A társaságok a jövedékiadó-emelést maradéktalanul érvényesíteni fogják az árakban, ugyanúgy, mint korábban az áfa-emelést, mert ha nem így tennének, akkor korlátoznák a versenyt. Az ár biztosan hatni fog a keresletre is: a Magyar Ásványolaj Szövetség tagvállalatainak töltőállomásain az idén az első háromnegyed évben gázolajból 0,9 százalékkal nőtt a fogyasztás, 1 189 929 405 liter fogyott.
Otthon marad a kocsi
A Forensis Autóklub nemrégiben publikált felmérése szerint az autósoknak mindössze harmada mondja azt, hogy az áremelkedések ellenére továbbra is ugyanannyit autózik, mint egy évvel ezelőtt, miközben a megkérdezett autóvezetők több mint fele már 25-50 százalékkal kevesebb kilométert tesz meg autójával a magasabb üzemanyagárak miatt.
Egy módosító javaslat szerint a bioetanol üzemanyag jövedéki adója is közel kétszeresére emelkedhet - részletek >> |
Mintegy 90 százalékuk sokkal jobban megnézi, hogy olyan benzinkútnál tankoljon, ahol alacsonyabbak az üzemanyagárak, miközben a megkérdezettek több mint harmada 5-10 ezer forinttal kevesebbet költ havonta tankolásra, mint a múlt évben, 10 százalékuk pedig már nem tankol rendszeresen.
A Forensis szerint a felmérés egyik legfontosabb üzenete az, hogy az autós családok 35 százaléka a kevesebb tankolással, 31 százaléka pedig a szórakozásra költött összegek csökkentésével próbálja ellensúlyozni az üzemanyagok drágulásával járó plusz kiadásokat.
Arra a kérdésre, hogy vajon milyen üzemanyagár esetében nem lennének hajlandók rendszeresen tankolni az autósok, 2-3 százalékuk azt mondta, már most sem tankol rendszeresen, közel 50 százalékuk pedig abbahagyná a rendszeres üzemanyag vásárlást, ha a benzin illetve a dízel ára elérné a 400 forintos literenkénti szintet. Ezzel szemben negyedük úgy gondolja, hogy bármilyen üzemanyagár mellett rendszeresen tankolna.
A benzin kiskereskedelmi árának 38 százaléka a termelői ár, 4,4 százaléka a nagykereskedelmi, illetve 3,7 százaléka a kiskereskedelmi árrés, 33 százaléka a jövedéki adó, 1 százaléka a készletezési díj. A gázolaj esetében a termelői ár 41 százalék, a két árrés 6,8, illetve 3,7 százalék, a jövedéki adó 27 százalék, a készletezési díj pedig megegyezik. Mindkét üzemanyag a 25 százalékos áfa alá tartozik.
Jövedéki adó: változások november 1-től
A jövedéki adótörvény módosításával a gázolaj jövedéki adója literenként 97,35 forintról 110,35 forintra emelkedik. Ezzel egyidőben az arra jogosult fuvarozók üzemanyag visszatérítése 13 forinttal, 19,50 forintra emelkedik.
A párlatok jövedéki adója - tiszta szeszre vetítve és hektoliterenként - jelenleg 276 100 forint. Ez emelkedik november 1-től a gyümölcs alapú, továbbá a mézzel és természetes aromával ízesített termékeknél 289.900 forintra. Minden más párlatnál az adó 414 150 forint lesz. Az alacsonyabb taksát kell fizetni a magánfőzésnél is, az 50 literen felüli mennyiség után, alatta adómentes maradt a pálinkafőzés.
A dohánytermékek jövedéki adója is november 1-től emelkedik azzal a megkötéssel, hogy onnan számítva 60 napon túl már csak a magasabb árat tartalmazó zárjeggyel lehet árusítani e termékeket. A cigaretta adója novembertől az ezer darabonkénti 9750 forintról 10 550 forintra, míg a kiskereskedelmi eladási árra vetítve - szintén ezer darabonként - 18 080 forintról 19 530 forintra emelkedik. A szivar adója továbbra is az eladási ár 28,5 százaléka maradt, minimális összeg meghatározása nélkül. A cigaretta- és a pipadohány kilogrammonkénti adója 7 860 forintról 8 790 forintra emelkedik. További két lépésben - jövő május 1-től és november 1-től - hasonló arányban növekszik a dohánytermékek jövedéki adója.
MTI, Privátbankár