1p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseiből rendszerint kiemelkedően magas arány jut decemberre, azonban az elmúlt három évben ez az arány egyre inkább csökkenni látszik
Évről-évre egyre kevesebbet költünk a karácsonyi szezonban. A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseiből rendszerint kiemelkedően magas arány jut decemberre, azonban az elmúlt három évben ez az arány egyre inkább csökkenni látszik – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet adataiból. A karácsonyi szezon gyengülése a kereskedelmi csatornák közül kizárólag a hipermarketeket és a drogériákat nem érintette tavaly, mindkét csatornatípusra kiemelkedő teljesítmény volt jellemző. A karácsonyi sütés-főzéshez kapcsolódó termékekből továbbra is többet vásárolunk decemberben az év során mért átlagos havi fogyasztáshoz képest.

Egyre kevesebbet költünk a karácsonyi szezonban, legalábbis ezt támasztják alá az elmúlt három év adatai. Míg 2006-ban 25 százalékkal költöttünk többet az év utolsó hónapjában, mint egy átlagos hónapban, addig 2007-ben ez a szám 20 százalék volt, 2008-ban pedig csupán 16 százalék. A decemberi szezon elmúlt években megfigyelt csökkenéséhez természetesen hozzájárultak a 2006 negyedik negyedévétől bevezetett megszorító intézkedések hatásai, illetve a 2008 októberében kirobbanó gazdasági világválság – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet Consumer Tracking felmérésének adataiból.

Nem lesz kedvünk vásárolni?
„Az idei karácsonyra vonatkozó várakozások kapcsán a korábbi évek gyengülő karácsonyi szezonja mellett érdemes figyelembe venni, hogy – 4 százalék körüli infláció mellett – az év első három negyedévében a háztartások körülbelül ugyanakkora összeget költöttek napi fogyasztási cikkekre, mint egy évvel korábban. Tehát, azt mondhatjuk, hogy a háztartások kevesebb élelmiszert és vegyi árut vásároltak az év első nyolc hónapjában, mint tavaly ilyenkor. Emellett a GfK Hungária által negyedévente mért Fogyasztói Bizalom Index is a lakosság alacsony vásárlási hajlandóságát jelzi” – mondta el Dörnyei Otília, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

Irány a hipermarket!
Ön mennyit költ az idén karácsonyi ajándékokra? Szavazzon! >>
Ha karácsonyi nagybevásárlás, akkor hipermarket. Az elmúlt évek tendenciái alapján elmondható, hogy a karácsonyi nagybevásárlások különösen kedvelt helyszínei a széles áruválasztékot és általában mérsékeltebb árakat kínáló hipermarketek. Forgalmát tekintve ennek a bolttípusnak nő a jelentősége leginkább a decemberi szezonban. A tavalyi évben a hipermarketek mellett a drogériáknak sikerült még kiemelkedő forgalomnövekedést elérniük a karácsonyi szezonban.

Az ünnepi sütés-főzés kellékei: margarin, vaníliás cukor, sütőpor
A karácsonyi sütés-főzéshez kapcsolódó termékekből hagyományosan többet vásárolunk decemberben. Az év során mért átlagos havi fogyasztáshoz képest decemberben harmadával többet vásárolunk margarinból, vajból, puding- és desszertporokból, valamint tejszínből. Mintegy 50 százalékkal több fogy kakaóporból, vaníliás cukorból és flakonos tejszínhabból. Az ünnepre készülődve a háztartások közel dupla annyi sütőport vásárolnak decemberben, mint egy átlagos hónapban.

Ha ünnep, akkor édesség! Költünk-e idén 2 milliárdot csokimikulásra?
Az ünnepekhez és a vendégváráshoz a legtöbb családban az alkoholos italok kínálása, fogyasztása is hozzátartozik. Ez megjelenik a háztartások vásárlásaiban is: 2008 decemberében körülbelül másfélszer annyi bort, és több mint kétszer annyi égetett szeszes italt vásároltak a háztartások, mint az év egy átlagos hónapjában.

A házi készítésű finomságok mellett a csokoládé is hozzátartozik az ünnepekhez és az ajándékozáshoz. Decemberben több mint két és félszer annyi csokoládét vásárolunk, mint az év egy átlagos hónapjában. Ennek több mint felét a szezonális termékek, vagyis a szaloncukor, a csokoládé figurák, valamint a Mikulás csomagok teszik ki. Azonban az ajándékozásokhoz kapcsolódóan a többi csokoládé típusból is többet vásárolunk a havi átlagnál: harmadával több táblás csokoládét és közel dupla annyi bonbont.



Ruházat: a kiegészítők és a sportruházat is népszerű
Egyre rövidebbek a bevásárlólistáink
A ruházati termékek esetében is kiemelt jelentőséggel bír a karácsonyi szezon. A GfK Hungária FashionScope című tanulmányának adatai szerint a magyar háztartások ruházati cikk beszerzéseiből rendszerint kiemelkedően magas arány jut az év utolsó két hónapjára, azonban az elmúlt három évben ez az arány egyre inkább csökken. Míg 2005-2007 között a karácsonyi (november-december) időszakban átlagosan 40 százalékkal magasabb forgalmat realizáltak a kereskedők a ruházati piacon az egész évre jellemző kéthavi átlaghoz képest, addig 2008 utolsó két hónapjában – az első válság által érintett időszakban – azonban már csak 30 százalék volt ez a többletforgalom. Kimondottan erős a karácsonyi szezon a kiegészítők tekintetében. Az elmúlt években több mint duplája volt az értékbeli forgalom az egész évre jellemező kéthavi átlaghoz képest, és ez 2008-ban tovább növekedett. A sportruházat is nagyon népszerű ilyenkor: 50 százalékkal többet költenek a háztartások erre a kategóriára karácsonykor.


Kint lesznek a vízből? - csökkent az elektrotechnikai piac a karácsonyi szezonban

A karácsonyi szezon általában kiemelkedő szokott lenni a különböző elektronikai termékek kereskedelme terén is. A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének mérései alapján elmondható, hogy 2008 szeptemberétől kezdve, a globális gazdasági válság kirobbanását követően óvatosabbak lettek a fogyasztók, amelynek következtében az év végi klasszikus karácsonyi időszak nem érte el még a 2007-es forgalmat sem a tartós fogyasztási cikkek piacán. Ebben az évben minden terület (szórakoztató elektronikai- és fotótermékek, háztartási kis- és nagygépek, IT piac) csökkent 2008-hoz képest, amely valószínűleg érinteni fogja az idei karácsonyi időszakot is. A kereslet biztosan fellendül, a kérdés csak az, hogy a már most futó reklám kampányok mekkora növekedést eredményeznek majd az év végére.

Egész Európának le kell cserélnie a hitelkártyáját?
Szeretjük a hazait, de az ár és az íz fontosabb
Rárepülünk az olcsóra és az akciósra
Egyszer lesz Budán pláza-boom?
Karácsonykor úgy teszünk, mintha jól élnénk

Privátbankár

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG