A problémás esetek oka 65 százalékban az alacsony légnyomás, 20 százalékban az elkopott futófelület a probléma, 14 százalékban pedig az a gond, hogy túlfújjuk az abroncsot. Hasonló a helyzet Európa sztrádain is, hiszen az EU országaiban 10-ből 8 autós vezet alacsony légnyomású abroncsokon – derült ki a Bridgestone 15 országban végzett közlekedésbiztonsági felméréséből. Rendszeres havi ellenőrzéssel és minőségi abroncsok választásával nemcsak a gumiabroncsunk élettartamát növelhetjük meg, de csökkenthetjük az üzemanyag fogyasztást és a balesetveszélyt is – mégis csak kevés autótulajdonos emlékszik arra, hogy utoljára mikor ellenőrizte, hogy kocsija abroncsainak megfelelő-e a nyomása.
Az európai autósok közel harmada veszélyes abroncsokon utazik
A felmérés rámutat, hogy Európa útjai sem veszélytelenek: az autósok 71 százaléka alacsony nyomású abroncsokon hajt. Ezen belül az autósok 30 százaléka közlekedik legalább 0,5 bárral a gyártó által ajánlott nyomásérték alatti gumikon, 7,5%-uk pedig kifejezetten komoly veszélynek teszi ki magát és autóstársait, mert gépjárművének abroncsnyomása 0,75 bárral marad el a gyártó által ajánlott értéktől.
Az autóvezetők kétharmada jégen táncol
A Bridgestone 10-ből 7 vizsgált abroncsnál talált valamilyen problémát. A problémás gumiabroncsok között a leggyakrabban alacsony guminyomást (65%), erősen elkopott - profilmélység <3,2 mm alatt – abroncsot (19%), magas abroncsnyomást (14%) valamint teljesen elkopott - profilmélység <1,7 mm alatt - abroncsot (2%) találtak a szakemberek. Általános tapasztalat volt továbbá, hogy noha szinte minden autós fontosnak tartotta a gumiabroncsok ép állapotát a biztonságos közlekedés érdekében, mégis csak kevesen emlékeztek arra, hogy utoljára mikor ellenőrizték akár csak szemrevételezéssel is a gumik állapotot a reggeli indulás előtt.
Nehezebb megállni
Az abroncs futófelülete mindent elárul vezetőjéről: míg az optimális abroncsnyomás egyenletes kopást eredményez, addig az alacsony, vagy magas nyomás hatására egyenetlenül kopik a gumi. Az abroncs a gépkocsi egyetlen része, amelyik érintkezik az útfelülettel, így kiemelkedően fontos minden autóvezetőnek tudnia, hogy az alacsony nyomáson gördülő abroncsok esetében akár 30%-kal is megnövekedhet a fékút – ez még a gyakorlott vezetőknek is komoly gondokat okozna ideális időjárási körülmények között.
Alacsony nyomás esetén fékezéskor a futófelület egyenlőtlenül érintkezik az útfelülettel, az abroncs közepe elemelkedik, így a gumi két széle kopik, a gumi öregedése pedig, a túlmelegedés miatt látványosan felgyorsul. A túlfújt gumiabroncs szintén rossz választás: sokan szeretnék így csökkenteni a gördülési ellenállást és ezzel üzemanyagot spórolni, de az egyenlőtlen kopás miatt ők is hamarabb lesznek kénytelenek új abroncsot vásárolni.