4p
A magyar lakosság 43 százalékának nehézséget okoz az orvosi információk értelmezése, értékelése - rengeteg a kiszolgáltatott ember.

Az volt a kérdés, értik-e a lényeget

Kun Eszter, a felmérést végző Szinapszis piackutató kft. kutatási igazgatója elmondta, a betegek tájékozódásával, tájékozottságával, a kapott egészségügyi információk megértésével foglalkozó felmérés három területet érintett: az egészségügyi rendszert, a megelőzést és az egészségfejlesztést.

A kutatás nem a "tényismeret" szintjét vizsgálta, hanem e területek információfeldolgozási szintjét, illetve az ezekhez kapcsolódó készségeket, képességeket. Magyarországon az összes index esetében rendkívül alacsony arányban értek el a megkérdezettek kiváló szintet - ismertette.

Kettészakadt társadalom

Az ezer ember megkérdezésével idén május-júniusban végzett reprezentatív felmérés eredménye szerint a magyar átlagos összesített úgynevezett egészségtudatossági index a problémás kategóriába esik, de nemzetközi szinten is komoly problémák mutatkoznak - ismertette a szakember.

Hozzátette, hogy a legtöbb vizsgált országban - így Magyarországon is - e tekintetben kettészakad a társadalom: egy elfogadhatóan vagy akár kiválóan eligazodó, aktívan tájékozódó rétegre, és az egészségtudatosság szempontjából komoly kihívásokkal küszködő lemaradókra.

Pont a betegeknek kínai az egész

A kutató felhívta a figyelmet arra: Magyarországon az összes index esetében rendkívül alacsony arányban értek el a megkérdezettek kiváló szintet, míg a nem megfelelő pontszámot elérők aránya az egyik legmagasabb a nemzetközi összehasonlításban. Továbbá Magyarországon a krónikus betegségekben szenvedők átlagos pontszáma szignifikánsan elmaradt a társadalom egészétől. Ez azt jelenti, hogy éppen azok vannak a legkiszolgáltatottabb helyzetben, akik számára létszükséglet lenne az egészségügyi információk megértése és azok felhasználása.

Elkeserítő számok

Az egészségfejlesztéssel kapcsolatos tudatossági index azt mutatta, hogy például a megkérdezettek 42 százaléka nem tudja megérteni az élelmiszerek csomagolásán olvasható információkat.

Az eredményeket ismertetve Kun Eszter elmondta, a magyar lakosság 43 százalékának nehézséget okoz az orvosi információk értelmezése, értékelése, 47 százaléka megértette ugyan a megelőzés fontosságát, de az már nehézséget okoz, hogy ezért a megfelelő lépéseket megtegye. A magyar társadalom 45 százaléka pedig nem képes saját magára vonatkoztatni a megszerzett információkat.

Az egészségügyi rendszerrel kapcsolatos tudatossági index szerint az emberek 49 százalékának nehézséget jelent megítélni, hogy a médiából szerzett információk megbízhatóak-e, de hasonló azok aránya (47 százalék), akik nem tudják megítélni, mikor lehet szükség második szakvéleményre egy másik orvostól.

Rengeteg a kiszolgáltatott ember

Kun Eszter elmondta azt is, a társadalom egy része nagyon kiszolgáltatott, ők komoly nehézségekkel küzdenek és limitált egészségtudatossággal rendelkeznek. Az adatokból kitűnik, hogy több mint 80 százalékuknak komoly nehézséget jelent az egészséggel kapcsolatos információk megtalálása, több mint 60 százalékuknak nehézséget okoz a megszerzett információ megértése, a többségük (90 százalék) képtelen értékelni, feldolgozni az egészséggel kapcsolatos információkat és 70 százalékuk alkalmazni, felhasználni azokat.

Közöttük felülreprezentáltak a nyugdíjasok, a tartósan rokkantak, az elváltak vagy özvegyek, az alacsony képzettségűek és az anyagilag nehéz helyzetben lévők. Negyven százalékuknak nehézséget okoz gyógyszerköltségeik fedezése, negyedüknek pedig még az is probléma, hogy eljusson az orvosához.

Az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete támogatásával készült kutatás a Maastrichti Egyetem által szervezett nemzetközi kutatássorozat módszertanát követte, a részt vevő országok között volt Ausztria, Bulgária, Görögország, Írország, Hollandia, Lengyelország, Németország és Spanyolország.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG