3p
Pedig egyes termékekért - mint a vöröshagyma, vagy a fejes káposzta - dupla annyit kell fizetni, mint egy éve.

Márciusban 5,4 százalékkal kellett többet fizetni az egy évvel korábbihoz képest az élelmiszerekért, ezen belül a kertben megtermelt áruféleségek, mint a burgonya, friss zöldség, gyümölcs, 21,1 százalékkal drágultak. Eközben a teljes kosárra számolt infláció 3,7 százalék volt - írja az mfor.hu. Az okok többrétűek. Az aszályos időjárás és az európai piaci kínálat alakulása miatt kevesebb termény jut el a vevőkig. Az árrobbanás azért is kellemetlen, mert pont azt a fogyasztói réteget sújtja legjobban, amelyik a legkevesebb pénzből igyekszik kijönni hónapról hónapra.

Arányait tekintve a legnagyobb ugrás a vöröshagymánál és a fejes káposztánál volt, e termékeknek az árát egy év leforgása alatt megduplázták a kereskedők. Ehhez képest mérsékeltebb volt a burgonya drágulása, de a 76 százalékos áremelkedés is fájhatott a vevőknek. A paradicsom átlagos ára 60 forinttal emelkedett, az uborka ára pedig 27 forinttal.

Ami a gyümölcsöket illeti, egy kiló alma tavaly márciusban 333 forintba került, a banánért 501 forintot kellett fizetni, a narancsért 403 forintot. Egy év elteltével az alma 268, a banán 465, a narancs 383 forintba került a piacokon.

Kérdés, a kormány meddig nézi tétlenül a drágulást. Eszközei lennének arra, hogy megfékezze az árak emelkedését, de ezeket egyelőre nem tervezik bevetni. Legalábbis ez derült ki a múlt heti Kormányinfón, ahol Gulyás Gergelyt kérdeztük arról, mit szándékozik tenni a kormány, mérlegelik-e például a zöldségekre jutó áfa év közbeni csökkentését.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter felidézte, hogy milyen intézkedéseket tettek az aszálykár enyhítésére, például az öntözési időszak kitolásával, de egy káralap is rendelkezésre áll, amit - mondta a miniszter - majd "fel kell tölteni".

Ezen túl semmilyen döntés nem született, de abban bízunk, hogy ezek a károk mérsékelhetőek. Ha nem, akkor nyilván a kormány keresni fogja annak a lehetőségét, hogyan lehet mérsékelni a gazdákat ért károkat - közölte.

Vagyis jelenleg nincs olyan javaslat a kormány asztalán, amely az adó mérséklésével állna útjába az áremelkedésnek. A zöldség-gyümölcs áfája egyelőre marad 27 százalékos, ami azt jelenti, hogy minden, a boltban fizetett 1000 forintból 270 forint az állam kasszájába vándorol forgalmi adóként. Miközben egy sor alapvető élelmiszer - húsfélék például - adója 5 százalékos.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG