Erős állításokkal reklámozták az étrend-kiegészítőt
A Novo C Plus egy C-vitamint tartalmazó étrend-kiegészítő, amely – egyéb, különleges táplálkozási célú élelmiszerkategóriában történő nyilvántartásba vétele hiányában – általános közfogyasztásra készült élelmiszernek minősül.
A termék gyártója, a Novonex reklámjaiban a termékben a liposzómális formában lévő C-vitamin előnyeit, illetve a kapszula felszívódását és hasznosulását is a többi C-vitamin készítményhez hasonlítva mutatta be, másrészt piacelsőséggel is dicsekedett a „hagyományos”, illetve szájon át szedhető C-vitamin készítményekkel szemben a a C-vitamin biohasznosulását illetően.
Ciki, de nem is elsők
A Versenyhivatal szerint a gyártónak Novo C Plus felszívódásának egyedülálló hatékonyságával kapcsolatban nem sikerült elégséges bizonyítékot bemutatnia ahhoz, hogy megalapozottak legyenek a piacelsőségi megállapítások.
Még kellemetlenebb, hogy a „hagyományos”, illetve szájon át szedhető C-vitamin készítményekkel szemben megfogalmazott elsőségi állítások nem csupán jogi értelemben megtévesztők, azaz jogellenesek, mert nem nyertek bizonyítást, hanem amiatt is, mert létezik legalább egy olyan készítmény, amelynek tekintetében kifejezetten valótlanok - írja a GVH.
A készítmény hatásos, de járt a bírság a reklámért
A GVH enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a Novonex összehasonlító klinikai vizsgálatok elvégzését rendelte meg, és az előzetes vizsgálati eredmények alapján valószínűsíthető, hogy a liposzómális C-vitamin készítménnyel magas C-vitaminszint érhető el a vérben. Ezzel együtt is a jogsértésért 6 millió forint bírságot szabott ki, és megtiltotta jogsértő magatartás folytatását.
Hogyan lehetett volna megúszni a bírságot? A GVH az egyes állítások igazolására olyan bizonyítékokat vár a vállalkozásoktól, amelyek egyrészt alátámasztják állításaikat, másrészt megfelelnek a tudomány elvárásainak, és e bizonyítékokkal rendelkezniük kell már reklámjaik közzététele előtt. |