Az NFM szerdán erősítette meg, hogy januártól megszűnik az M0-s általános díjmentessége. Akkor azt is közölték, hogy újfajta, megyei matricákat vezetnek be, amelyek egy évre ötezer forintba kerülnek majd. Az arányos közteherviselés érdekében az M0-s egyes szakaszai és a teljes M31 kivételével megszűnik az idei év végéig még ingyenesen igénybe vehető szakaszok díjmentessége.
A körgyűrű M5-ös autópálya és M4-es autóút (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók.
Az NFM pénteki közleményében azt írta, hogy az útdíjrendszerrel kapcsolatos döntés előkészítése során egyeztettek az érintett szakmai szervezetek képviselőivel a várható változásokról, azok céljáról, indokairól. Pénteken a Magyar Autóklubbal tisztázták a sajtóban megjelent félreértéseket.
Mit mond az Autóklub?
Ők alapvetően két dolgot kifogásoltak a tárcával folytatott tárgyalásokon: azt, hogy a döntés előtt nem egyeztettek az érdekvédelmi szervezettel, illetve azt, hogy nem mutattak be a hatástanulmányt - mondta Kovács Kázmér ügyvéd, az autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke.
A Magyar Autóklub úgy véli, hogy lehetnek olyan autósok, akik a tervezett megyei matricával jobban járnak, de a fővárosiak és az agglomerációban lakók - akik eddig ingyen használhatták az M0 autópályát - biztosan rosszabbul járnak.
Emellett gond lehet az M0 fizetős és nem fizetős szakaszainak a megkülönböztetésével is, és azzal is, ha a Megyeri híd nem lesz fizetős, viszont az oda vezető út igen. A tárgyalások szombaton folytatódnak a minisztériummal - erősítette meg Kovács Kázmér.
A Megyeri híd még megmenekülhet
Orbán Viktor miniszterelnök pénteken a Kossuth Rádiónak adott interjúban az útdíjról azt mondta, becslések vannak csak arról, hogy ez többletet jelent majd, nem lehet előre megjósolni, ki hogyan fog alkalmazkodni ehhez az új helyzethez, de a kormányfő úgy véli ez összességében jobb a magyaroknak. Orbán Viktor a Megyeri híd kérdését emelte ki, azt mondta, ennek fizetőssé tételéről még a szerdai kormányülésen tárgyalnak. Orbán Viktor az üggyel kapcsolatban úgy fogalmazott: egy jó hírt kötünk össze egy újabb teherrel.
A kormány egyébként 20 milliárdos többlettel számol a fizetős autópályákból, Orbán Viktor ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a költségvetés hiánnyal tervez, így minden fillérre szükség van.