Autóbuszok állnak a BKV cinkotai autóbusz telephelyén a főváros XVI. kerületében, ahonnan nem indultak el a járművek a 2010-es BKV-sztrájk ötödik napján. MTI Fotó: Kovács Attila |
Az Index információi szerint a VTDSZSZ és a BKSZSZ, a BKV két legnagyobb szakszervezete a következő elégséges szolgáltatási tervezetet adja elő a tárgyaláson:
- a két első napon a törvény óránkénti és viszonylatonkénti 66%-os minimális szolgáltatási szintet ír elő (azaz pl 100 buszból 66-nak közlekedni kell). A fokozatosság elve mentén a szakszervezetek ezeken a napokon nem törekszenek ezt a lehetőséget kihasználni, csak jelképesen fognak vissza egy-két járatot a rendes menetrendhez képest.
- a második napoktól viszont más a helyzet. Igaz, hogy viszonylatonként, de csak napi átlagban kell teljesülnie a 66%-nak a törvény szerint. (Reggel 6-tól 9-ig és délután 15-től 18-ig viszont óránként is teljesülnie kell a 66%.nak.) Erre azt a verziót találták ki, hogy csak reggel 6-kor indul be a BKV, de este hatig a rendes menetrend szerint járnak a járatok, este 18-tól viszont teljesen megáll minden, ami BKV.
Így teljesül a napi átlag 66% és a két (reggeli és esti) csúcsidőben, illetve a köztük lévő napszakban 100%-os szolgáltatást biztosítanak. Ezzel bőven teljesül a napi átlag követelmény. A szakszervezetek fontosnak tartják az utasok biztonságát, ami ilyen forgatókönyv mellett nem kerül veszélybe.
A sztrájk bizonyosan nem érinti a buszvonalak nagy részét, ahol a VT-Arriva vagy a Volánbusz szolgáltat. A HÉV-ek is járni fognak, mert tavaly átkerültek a MÁV-hoz.