A GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelem és Technológia területe a barkácstermékek piacán három szektor változásait kíséri figyelemmel. Ezek a festékek/vakolatok, ragasztók, és elektromos szerszámgépek, a különböző értékesítési csatornákban. |
A Gfk Hungária adatai szerint a tavalyi évben a teljes szerszámgéppiac 2,7 százalékkal csökkent értékben, míg az eladott darabszámot tekintve a visszaesés elérte a 7,3 százalékot.
A hazai elektromos szerszámgéppiac árucsoportjait vizsgálva elmondható, hogy a vizsgált termékkategóriák közül továbbra is a fúrógépek a legkeresettebbek a forgalom értékét alapul véve, a darabszámokat vizsgálva viszont az alacsonyabb árfekvésű sarokcsiszolókból többet adtak el.
A piaci visszaesés legnagyobb vesztese a fúrókalapács termékkategória volt. (A fúrókalapács abban a különbözik az ütvefúrótól, hogy előbbivel nemcsak fúrni, hanem vésni is lehet. Emellett nagyobb erőt is képes kifejteni a technológiai különbségek miatt. - a szerk.)
Nemcsak a garázsban barkácsolunk
A szakemberek szerint szinte minden szerszámból több akkumulátorost adtak el. Átlagosan 1,1 százalékkal nőtt a hordozható gépek eladása. E csoporton belül egyre népszerűbbek a – jellemzően drágább – lítium-ion technológiát alkalmazó termékek, míg a nikkel akkumulátoros termékek piaca folyamatosan csökken, 1,3 százalék esett vissza ezek eladása.
A termékek átlagára 5 százalékkal nőtt, ami részben az infláció, részben pedig a részben pedig a márkarészesedések változása miatt történt. A legnépszerűbb termékek átlagára a nagyobb kategóriákban ugyanakkor az akciók miatt csökkent – jellemzően 5-10 százalékkal.
Tavasztól zúgnak a gépek
Barkácsolni, felújítani általában tavasztól őszig szoktak az emberek. Ez a szezonalitás erőteljes hatással van a forgalom nagyságára, amely az év eleji visszaesés után fokozatosan épül fel egészen a karácsonyi időszakig. A csúcsidőszakot ezen a piacon is a karácsony jelenti, amikor is a forgalom csaknem kétszeresére nő az év elejéhez képest.
Az építőipar teljesítményének mélypontra süllyedésével a kedvezőtlen makrokörnyezet hatására a tavalyi évben az egyik nagy barkács-áruházlánc és egy hipermarket áruházlánc is kivonult a magyar piacról, az üzletek egy részét pedig mindkét esetben átvette egy-egy konkurens cég. Ezen kívül volt még barkácsáruházak részéről indított évfordulós akciósorozat is a tavaly, amelyeket kihasználva a hagyományosan erős márkákból többet adtak el.
Egy kiló kenyér, egy doboz tej, egy sarokcsiszoló
Jól teljesítettek a sajátmárkás termékek is, melyek forgalma 3 százalékkal bővült, az időszak nagy vesztesei pedig a kisebb – jellemzően budget – márkák voltak. Míg a barkácsáruházaknak sok esetben okozott nehézséget a potenciális vásárlók üzletekbe csábítása, addig a hipermarketek piaci hányada 2012-ben nőni tudott – érték alapon 5 százalékkal – a megelőző időszakhoz képest.
|
Értékesített darabszám |
Értékesítés |
teljes piac |
-7,3 |
-2,7 |
vezetékes |
-8,6 |
-4,5 |
akkumulátoros |
-2,4 |
+3,2 |
Az eddigi adatok alapján a meghatározó trendek az idei évben is folytatódni fognak.