MTI Fotó: Szigetváry Zsolt |
A Fővárosi Közgyűlés áprilisi döntése nyomán a korábbi 450 forintos alapdíj 700 forintra emelkedik, a kilométerdíj 20 forinttal (280-ról 300 forintra), a percenkénti várakozási díj pedig 5 (70-ről 75 forintra)forinttal nő.
A rendeletet a taxisok javaslatára módosították. A döntés előtti vitában Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes elmondta: az elmúlt fél évben a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK), a fuvarszervező cégek és a taxis érdekképviseletek képviselői között rendszeres tárgyalások zajlottak, és olyan konszenzus született, amelyet a taxisok döntő többsége elfogad.
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke akkor megerősítette, a javasoltnál kicsivel magasabb emelést szerettek volna. A tizenkét nagy budapesti fuvarszervező cégből csak egy nem értett egyet a tarifaemeléssel.
Mennyivel lesz drágább?
A Főtaxi online kalkulátora szerint Óbudáról a Liszt Ferenc repülőtérre a mostani tarifák alapján nagyjából 7800 forintért vinne ki a taxis egy utast. Az új tarifákkal erre rájön még 250 forint az alapdíj emelése miatt, a 24 kilométeres út pedig az emelt árakkal nagyjából 500 forintal kerülhet többe. Az így kalkulált 8540 forintos díj (aminek pontos összege persze nem csak a pontos felvételi címtől, hanem a forgalmi helyzettől is függ) 9,5 százalékos emelkedést jelent. Rövidebb utakon nagyobb mértékű lesz a drágulás (mivel a fix, most 55,5 százalékkal emelkedő alapdíj itt nagyobb részét képezi az útnak), összességében elérheti a 15-20 százalékot is.
Tarlós: legfeljebb majd nem taxizunk A döntésről korábban Tarlós István főpolgármester azt mondta: 2013-ban emelkedett legutóbb a tarifa, így ez az emelés öt év után túlzónak nem mondható. A díjemelés nem a főváros érdeke volt - mondta a főpolgármester, megjegyezve: arra gondoltak, hogy ha az utazóközönség túl drágának találja a szolgáltatást, akkor majd sokkal kevesebben veszik igénybe, ez pedig a taxisok kockázata. |