MTI Fotó: Mihádák Zoltán |
A tapasztalatok szerint a főleg Franciaországban és Németországban nagy területeket érintő árvizek után, sokan próbálnak túladni vízkáros gépkocsijukon. Szakértők szerint a vízkáros gépkocsik az árvíz levonultával rövid időn belül megjelennek a kereskedésekben és a hirdetésekben. Az AAA Auto ezért azt tanácsolja, legyünk fokozottan óvatosak az árvíz sújtotta országokból érkező használt autók vásárlása során.
A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) adatai szerint 2015-ben Magyarországon összesen 153 495 külföldről behozott használt gépkocsit helyeztek forgalomba, az idei év első öt hónapjában pedig ez a szám eléri a 71 954-et.
A származási országok között túlsúlyban van Németország és Franciaország – mindkét országban több helyen, nagy közúti forgalmú városokban is rekordáradások voltak az elmúlt hetekben. A különféle elektronikus eszközökkel és biztonsági rendszerekkel felszerelt modern gépkocsik hajlamosabbak a meghibásodásra, különösen, ha a motor feletti szintig vízben álltak.
A hibák ráadásul esetenként az emberéletet is veszélyeztethetik. A vízkáros gépkocsik elektronikus rendszerei gyakorlatilag bármikor felmondhatják a szolgálatot, és a fokozott korrózió miatt a külső részeknél is károsodás léphet fel.
A nagyobb áradások után nálunk is előfordul, hogy egyértelműen vízkáros gépkocsit próbálnak eladni. Ezért nagyon körültekintően megvizsgáljuk, hol használták az autót. Sokkal alaposabb ellenőrzést végzünk például annak kiderítésére, nem maradt-e sár bizonyos, nehezen elérhető helyeken, például az ajtókárpit alatt. Gyakran találunk sarat például az ajtók körüli gumitömítés mögött vagy a műszerfal alatt. A csomagtartóban vagy a szőnyeg alatt jelentkező korrózió és kellemetlen szag is árulkodó jel – mondta Karolína Topolová, az AAA Auto vezérigazgatója.
Nagyon meg kell nézni mit veszel meg
A használatautó-vásárlóknak is körültekintően kell eljárniuk. Feltétlenül ki kell kötniük, hogy az adásvételi szerződésben szerepeljen rendelkezés a gépkocsi vízkár-mentességéről, hogy később, szükség esetén, kártérítést követelhessenek.
A külföldről behozott gépkocsiknál főleg a magánszemélyek által lebonyolított import kockázatos. Az ilyen autóknál komoly problémák jelentkezhetnek, és a hibák elhárítása többletköltséget jelenthet. Ezeknek a költségeknek az összege gyakran az autó árát is meghaladhatja.