A Media Vision 2020 projekt több mint hat hónapos kutatás, és több száz, az Ericsson globális szervezetéhez tartozó munkatárs munkájának eredménye. A végeredmény statisztikai adatokat, részletes felméréseket, valamint iparági szereplőkkel és fogyasztókkal folytatott személyes, illetve fókuszcsoportos, interjúkat tartalmaz. |
A kutatás olyan trendeket határoz meg, amelyek megvalósulása az egyes térségek infrastruktúrájától és gazdasági fejlettségétől függően eltérő lesz. A fejlett piacokra az Ericsson szerint 2020-ban az lesz jellemző, a következőket jósolják:
1. Valóra válik a hálózatba kapcsolt társadalom: 15 milliárd, videoszolgáltatások használatára alkalmas eszköz csatlakozik majd a szélessávú hálózathoz. Ez a televíziózás élményét is átalakítja. A mobil szélessáv minden térségben elengedhetetlen, a feltörekvő piacokon pedig alapvető fontosságú.
2. Abból a szempontból is megváltozik majd a fogyasztói hozzáállás, hogy mikor nézzük az adott műsort: az élőben, illetve a műsoridőben történő megtekintés egyre ritkább lesz, sőt a felmérés szerint az igény szerinti szolgáltatások aránya kiegyenlítődik az élő szolgáltatásokéval. A szélessávú hozzáférés felgyorsítja a fogyasztói szokások már folyamatban lévő eltolódását az igény szerinti tartalom-hozzáférés felé, amely 2020-ra már a fogyasztás 50 százalékát teheti ki.
3. Továbbra is a tartalom- és szolgáltatáscsomagokban rejlik a legnagyobb lehetőség. A fogyasztók számára érték az egyszerűség: szívesen veszik, ha egyetlen számlát kapnak az összes szolgáltatásról. A szélessáv iránti alapvető igény azonban lehetővé teszi az ajánlatok megkülönböztethetőségét a szélessávú hozzáféréstől és tartalomtól függően.
4. Az új belépők új befektetéseket jelentenek: a mobil szélessáv kapacitásának és elterjedésének növekedése, illetve a minden eddiginél több csatlakoztatott eszköz eredményeképpen bármely nagykapacitású eszköz prémium minőségű „TV-aggregátorrá” válhat.
5. A piaci bevételek 750 milliárd dollárra nőnek – a 2013-ban elért 530 milliárd dolláros értékről. A bevételek eloszlása azonban eltolódik a tartalomtulajdonosok, műsorszóró vállalkozások, televízió-szolgáltatók és hálózatüzemeltetők felé, elsősorban azért, mert a márkák egyre fontosabbnak tartják a hirdetési tevékenységet.
6. OTT tartalom szállítás mindenkinek: az OTT (over-the-top) tartalom az utóbbi években jelent meg és azt jelenti, hogy a tartalomszolgáltató egy független hálózaton - leggyakrabban az interneten - terjeszti a műsort.