A Das Weltauto elemzése szerin az idén az első negyedév során 20 735 használt kocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 49,6 százalékkal többet, mint 2013 hasonló időszakában - ráadásul az importált gépjárművek csaknem 60 százaléka tíz évnél idősebb volt, és mindössze minden ötödik öt évnél fiatalabb.
A külföldről behozott használt járművekre 2014. január 1-je óta alkalmazott vagyonszerzési illeték a várakozásokkal ellentétben nem szabott gátat az autók beáramlásának és a hazai gépjárműpark további öregedésének, továbbra is érkeznek az országba a bizonytalan előéletű, rossz állapotú, idős autók - emelte ki Frank György, a Das Weltauto megbízott márkaigazgatója.
Jobb lenne, ha tudnánk újat venni...
A szakember szerint az idős kocsik importjának a szabályozás további szigorítása szabhatna gátat. Javítana helyzeten az újautó-piac fellendülése is, azonban a megfelelő finanszírozási lehetőségek és a hitelfelvételi hajlam hiánya miatt a kereskedők abban még nem számítanak áttörésre - jelezte.
Szinte csak a cégek vesznek új autót Látszólag szépen élénkül a magyar újautó-piac: márciusban a tavalyinál 22 százalékkal több személyautót helyeztek forgalomba. Ez azonban egyrészt még mindig csak 6208 új személykocsit jelent, másrészt a növekedés szinte kizárólag a céges vásárlásoknak köszönhető: a magáneladások csak a piac negyedét teszik ki. |
A Volkswagen a kedvenc, de Maserati is érkezik
A forgalomba helyezési adatok szerint az idén behozott használt gépkocsik között a Volkswagen volt a legnépszerűbb (2978 autó), valamit a Ford (2187) és a BMW (2164). Sokan hoznak a határon túlról magasabb besorolású autókat, az Audi (1607) és a Mercedes (1462) is az első hat között szerepelt a listán. Luxusautók is érkeztek használtan: 38 Porschét, 5 Ferrarit, és egy-egy Aston Martint és Maseratit helyeztek forgalomba az első három hónapban Magyarországon.
Hiába az új sarc
Idén januártól változott az illetéktörvény, amelynek értelmében január 1-jétől a külföldön vásárolt használt járművek (személyautók, motorkerékpárok, haszonjárművek) forgalomba helyezése után is kell már vagyonszerzési illetéket fizetni. Mindez a jellemzően százezres nagyságrendű tételt jelentő regisztrációs adón, az együttesen több mint 60 ezer forintot kitevő speciális műszaki vizsgán és okmányirodai kiadásokon túl átlagosan további 40-50 ezer forintos pluszterhet ró az autójukat külföldről vásárlókra.
Az illeték mértéke az autó teljesítménye és életkora szerint így alakul:
Forrás: NAV / hasznaltauto.hu |