Nem mindegy, hogy mit dicsérsz
Nem működik mindenkinél azonnal, hogy mit is kell dicsérni. Az egyik nagyon fontos eleme a dicséretnek, hogy nem csak a végeredményt, hanem az oda vezetőt utat is méltatni kell. Azaz hiába lesz tökéletes a végeredmény, ha nem dicsérjük meg az erőfeszítést, amit tett érte. Természetesen ez igaz fordítva is, hiszen előfordulhat, hogy bár egy versenyen nem végzett a gyermeked a dobogón, de ettől függetlenül szívét-lelkét beleadta a felkészülésbe és a versenybe. Ilyenkor, ha a megtett erőfeszítést emeled ki és méltatod, akkor sokkal boldogabb lesz, mintha a dobogó tetején végzett volna. Sőt, valószínűleg alig várja a következő kihívást, amikor megmutathatja megint, hogy mire képes.
Ahogy látható, ez utóbbi esetben sokkal többet ért a dicsérő szó, mint az eredmény, ami nem véletlen. Nagyon sokan elfelejtik, hogy ha csak akkor adunk pozitív visszajelzést valamire, ha egy bizonyos eredményt ér el, akkor az is rögzül a gyermekben.
Vegyünk egy példát. A gyermek az első helyen végez az úszóversenyen, így természetesen jár a taps. De ha csak azt dicséred, hogy “Szuper, hogy te lettél az első!”, akkor azt látja belőle, hogy az első helynek szól az egész, nem pedig neki. Ilyenkor óhatatlanul is kialakul egy komplexus a gyerekben, hogy ő csak akkor jó és szerethető, ha kiemelkedő eredményt ér el. Amennyiben ez éppen nem következik be, akkor azt kudarcként éli meg, hiába vigasztaljuk. Így kevésbé érzi magát értékesnek, ami az önbizalomhiányhoz vezető út kezdete. Hamar szorongáshoz vezet, és kevésbé lesz kedve az adott feladatokhoz.
Mit dicsérj?
A legjobb, ha a teljesítményt, a befektetett munkát méltatod, hiszen az az igazi érdeme. Próbáld minél pontosabban körülírni azt, ami miatt elégedett vagy vele. Ilyen például az, hogy nagyon értékeled azt a sok erőfeszítést, amit a sikerért tett. Tehát ha választani kell, hogy az ügyes vagy és az okos vagy helyett mit mondj, akkor az vonatkozzon arra, hogy milyen folyamatban vett részt és ez mennyire befolyásolta az eredményt.
Ez nagyon fontos abból a szempontból is, hogy a későbbiekben tudja majd, hogy a képességei alapján hova sorolja magát. Hiszen egy kevésbé jó tanulótól a 4-es sokkal nagyobb eredmény lehet, mint a kitűnő attól, aki a kisujjából kirázza azt. Mindig figyeld, hogy milyen utat tett meg az eredmény eléréséért és azt dicsérd!