A MÁV Magyar Államvasutak Zrt. kommunikációs igazgatóságának közleménye szerint, míg 2009-ben több mint 87 ezer négyzetméternyi felületet kellett megtisztítani, 2015-ben ez a szám 16 ezerre csökkent, ami 330 kocsinyi felületet tenne ki.
A tisztítás több mint húsz és fél millió forintba került.
Rongálások leginkább a budapesti elővárosi vonalakon - például Budapest-Tatabánya-Győr, Budapest-Cegléd, Budapest-Vác-Szob -, és a kocsik belsejében fordulnak elő.
MTI Fotó: Füzesi Ferenc |
A graffitizők bűncselekményt követnek el, - az okozott kár mértékétől függően - rongálás vétségét vagy bűntettét valósítják meg, ami szabadságvesztést és kártérítési kötelezettséget vonhat maga után. Felhívták a figyelmet arra, hogy a MÁV-csoport minden észlelt esetben feljelentést tesz a rendőrségen, egyúttal arra kér mindenkit, hogy ha graffitizőket, rongálókat lát, haladéktalanul jelezze ezt a vasút vagy a rendőrség munkatársainak.
A MÁV-START 2008 májusában graffitimentesítési programot indított, amelynek keretében a graffitimennyiség évi 20 százalékos csökkentését tervezte, amit eddig sikerült túlteljesítenie.