5p
Mindannyian a fogyasztói társadalom részei vagyunk, szokásaink mégis generációról generációra változnak: a mai tizenévesek már jóval hamarabb belépnek a pénz labirintusszerű világába. Ez a korai kezdés komoly gondokat generálhat, akár a családi kasszában is. De ki tehet erről?

Tudatos döntéseket hozni olykor felnőttként is nehéz, miért lenne jogos a kamaszoktól azt követelni, amivel néha mi is hadilábon állunk? A megalapozatlan elvárások helyett okosabb a pénzügyi alapismeretek átadására időt fordítani. Előre szólunk: nem biztos, hogy a család fiatalabb tagjai kitörő örömmel fogadják majd az ötletet, ám ha cselesen közelítitek meg a kérdést, hasznos partnerekké válhatnak. Kapcsoljátok össze a gazdasági nevelést az átlagos napi teendőkkel: bevásárlással vagy utazással. Vonjátok be a srácokat a családi költségvetés kérdéseibe, gondolkodjatok együtt, és válasszatok közösen. Így a gyerekek szinte észrevétlenül egyre közelebb kerülnek a racionalitáshoz.

Menjetek közösen bevásárolni!

A bevásárlások egy család hétköznapjainak talán egyik legfontosabb gazdasági eleme. Bolt vagy piac nélkül nincs reggeli, vacsora, de bevásárlás híján az alapvető otthoni felszerelések is minden bizonnyal hiányoznának. Egy szupermarketben pontosan ezért lehet rengeteget tanulni arról, hogy mit, miért és milyen áron vásároljunk meg.

A bevásárlólistán közösen menjetek végig, beszéljétek meg, mit érdemes a kosárba rakni! Nézzétek át az egységárakat, figyelve a mennyiségekre! Kérdezgessétek a gyerekeket: „Ti mit választanátok?” És soha ne maradjon el a legfontosabb, az indoklás! Ha esetleg egyértelműen rosszul döntés születik, beszéljétek meg, mi volt a baj! Silány minőséget választottak? Túl drága terméket? Óriási kiszerelést, amelynek a fele úgyis a kukában végezné? A pénzügyi nevelés egyik kardinális része a kétoldalú kommunikáció. Enélkül a tanácsok csak üres szavak.

Ha rendszeressé teszitek a közös bevásárlásokat, rövid és hosszú távú eredményeket egyaránt elérhettek – a kamaszok egyrészt hamar elkezdenek tudatos fogyasztói döntéseket hozni. Akkor is, amikor egyedül járják a boltokat; sokkal megfontoltabban választják majd ki még az aznapi uzsonnát is. Másrészt a különélésre is felkészíthetitek őket. Talán még távolinak tűnik a „kirepülés a fészekből”, ám lehet, hogy nincs is az olyan messze. Az ösztöndíj, esetleg a kezdő fizetés nem feltétlenül jelentős összeg, bár az ötletelést és a következetességet nem lehet elég korán kezdeni.

Tervezzétek meg együtt a nyaralást!

Nyár, vakáció, kirándulás. Ezek a szavak már sokkal jobban csengenek, mint a krumplivásárlás az ősökkel, nem igaz? A nyári tervek kidolgozására vélhetően sokkal szívesebben szánja rá magát bármelyik gyerek, mint az aktuális nagybevásárlásra. A pénzügyi neveléshez ez is kapóra jön: nem mindegy, mennyibe kerül a családi nyaralás. Évről évre változhat a keret, de az is lehet, hogy a közösen spórolt pénzből egy különlegesebb vagy egy második kiruccanásra is marad. Ez igazán jó motiváció a gyerekeknek, hogy ők is beszálljanak a kalkulációba.

Először hasonlítsátok össze a belföldi és a külföldi nyaralás előnyeit, hátrányait. Miután úti célt választottatok, jöhet a szállás. Vázoljátok fel az igényeket, és bízzátok rájuk a választást. Mutassatok minél több keresési lehetőséget, különböző honlapokat, akár az Airbnb-t is. A cél, hogy a gyerekek megtanuljanak több forrásból tájékozódni, meg persze az is, hogy az előre meghatározott összegeket ne lépjétek túl.

A programok ugyancsak közös projekt: szerepeljenek közöttük ingyenes szórakozási lehetőségek, és mazsolázzatok a családi kedvezmények között. A diákok szerencsés helyzetben vannak: országszerte több ezer helyen ehetnek, ihatnak, bulizhatnak, kulturálódhatnak csökkentett áron. Megéri ezzel is mielőbb tisztábba kerülni. Miután közösen terveztetek meg mindent, meglátod, a gyerekek is sokkal szívesebben töltik veletek a nyarat. Gyakorlott szülőkként tisztában lehettek azokkal a kikapcsolódási lehetőségekkel, amelyek a fiataloknak bejönnek. Lehet, hogy ez lesz a legfantasztikusabb családi nyaralásotok!

Nyári tábor: egyhetes „Gazdálkodj okosan!”

Ha már nyaralás és pénzügy, ejtsünk pár szót a PEOPLE TEAM pénzmágusképzőjéről is: különleges nyári tábor, ahol a pénzügyi tudatosság csak az alap. Az oktatók természetesen a totál kezdőket is megtanítják, hogyan hozzanak ravasz fogyasztói döntéseket. A táborozók a gazdaság izgalmasabb kérdéseiben is elmerülhetnek: a családjuk büdzséje után megismerhetik az ország költségvetését, betekintést nyerhetnek a befektetések, illetve a vállalkozások világába, feltérképezhetik a tőkepiac működését, vagy hogy milyen események vezettek a 2008-as gazdasági világválsághoz. A lényeg: a pénzügyi galaxis száz meg száz szegmensét érintik majd. Az már a srácokon múlik, mennyire lelkesen vagy sikeresen hasznosítják a kapott infókat, jóllehet itt arra is ragadni fog a tudás, aki eddig fittyet hányt minderre.

A PEOPLE TEAM nem csupán gazdasági tábor: több mint tíz témacsoport és rengeteg alszekció várja a 7–17 éveseket. A turnusonként mintegy ötszáz táborlakó a választható programokból sem szenved hiányt, a tematikus foglalkozások után mindenkinek szabad a pálya! Az estéket pedig különféle versenyek, bulik, előadások és tábor show-k színesítik.

Szilágyi Sára

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Hogyan érd el a Z generációt a közösségi médiában?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 10:15
Az online platformok terén a Z generáció egyedi szereppel bír; ők azok a digitális bennszülöttek, akik gyakorlatilag már az online térben nőttek fel. 
Vásárló A fehérborok gyöngyszeme
Márkázott tartalom | 2025. november 3. 13:50
A Sauvignon Blanc, a világ egyik legkedveltebb fehérborfajtája, igazi élvezet azoknak, akik szeretik a friss és élénk savakkal teli italokat. Ez a borfajta rendkívüli karakterrel rendelkezik, ízével a citrusos, zöldfűszeres aromák uralják az összhatást. Nem véletlen, hogy sokak szívébe belopja magát ez a fehérbor: kombinálja a könnyedséget és az intenzív ízeket. Képzeld el, hogy egy forró nyári délutánt egy hűvösen behűtött pohár Sauvignon Blanc társaságában töltesz el. Nem hangzik csábítóan?
Vásárló Stresszmentes költözés: amit tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. november 3. 10:03
Sokan, akik költözés előtt állnak, gyakran úgy érzik, hogy az új élet kezdete rengeteg teendővel jár. A költözés számos embernek okoz stresszt, hiszen a feladatok sokasága és a megszokott életterek áthelyezése kimerítő feladat. Elgondolkodott már azon, hogyan lehetne ezt a folyamatot egyszerűbbé tenni? Ebben a cikkben néhány hasznos tanáccsal és stratégiával nyújtunk segítséget a precíz és gördülékeny költözés lebonyolításához.
Vásárló Lépj be a pedagógia világába: új karrierlehetőségeket kínáló képzés
Márkázott tartalom | 2025. november 2. 10:26
A pedagógiai asszisztensek munkája sokrétű feladatokkal jár, amelyeket fontos jól elvégezni. Ezek a szakemberek az oktatási- és nevelési intézmények elengedhetetlen részei, akik a pedagógusokkal karöltve segítik a gyerekek fejlődését.
Vásárló Hogyan történik a hajbeültetés?
Márkázott tartalom | 2025. november 1. 11:24
Sajnos sokan küzdenek a kopaszodással, van, hogy már viszonylag fiatalon jelentkeznek a “tünetek”. Szerencsére már van megoldás, a hajbeültetés sok ember számára jelent hosszú távú alternatívát. Egy ilyen beavatkozás azonban nem rövid idő, felkészülésre van szükség és jobb, ha a teljes napunkat szabaddá tesszük.
Vásárló Egészséges haj – a magabiztosság természetes forrása
Márkázott tartalom | 2025. október 30. 11:39
A hajunk sokkal többet jelent egyszerű megjelenésnél. Önbizalmat ad, tükrözi egészségünket és befolyásolja azt, hogyan érezzük magunkat a bőrünkben. Nem véletlen, hogy a hajvesztés vagy a fejbőrproblémák komoly lelki terhet jelenthetnek.  Szerencsére ma már léteznek olyan korszerű megoldások, amelyekkel visszanyerhető a természetes, egészséges hajkorona.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG