5p
Mindannyian a fogyasztói társadalom részei vagyunk, szokásaink mégis generációról generációra változnak: a mai tizenévesek már jóval hamarabb belépnek a pénz labirintusszerű világába. Ez a korai kezdés komoly gondokat generálhat, akár a családi kasszában is. De ki tehet erről?

Tudatos döntéseket hozni olykor felnőttként is nehéz, miért lenne jogos a kamaszoktól azt követelni, amivel néha mi is hadilábon állunk? A megalapozatlan elvárások helyett okosabb a pénzügyi alapismeretek átadására időt fordítani. Előre szólunk: nem biztos, hogy a család fiatalabb tagjai kitörő örömmel fogadják majd az ötletet, ám ha cselesen közelítitek meg a kérdést, hasznos partnerekké válhatnak. Kapcsoljátok össze a gazdasági nevelést az átlagos napi teendőkkel: bevásárlással vagy utazással. Vonjátok be a srácokat a családi költségvetés kérdéseibe, gondolkodjatok együtt, és válasszatok közösen. Így a gyerekek szinte észrevétlenül egyre közelebb kerülnek a racionalitáshoz.

Menjetek közösen bevásárolni!

A bevásárlások egy család hétköznapjainak talán egyik legfontosabb gazdasági eleme. Bolt vagy piac nélkül nincs reggeli, vacsora, de bevásárlás híján az alapvető otthoni felszerelések is minden bizonnyal hiányoznának. Egy szupermarketben pontosan ezért lehet rengeteget tanulni arról, hogy mit, miért és milyen áron vásároljunk meg.

A bevásárlólistán közösen menjetek végig, beszéljétek meg, mit érdemes a kosárba rakni! Nézzétek át az egységárakat, figyelve a mennyiségekre! Kérdezgessétek a gyerekeket: „Ti mit választanátok?” És soha ne maradjon el a legfontosabb, az indoklás! Ha esetleg egyértelműen rosszul döntés születik, beszéljétek meg, mi volt a baj! Silány minőséget választottak? Túl drága terméket? Óriási kiszerelést, amelynek a fele úgyis a kukában végezné? A pénzügyi nevelés egyik kardinális része a kétoldalú kommunikáció. Enélkül a tanácsok csak üres szavak.

Ha rendszeressé teszitek a közös bevásárlásokat, rövid és hosszú távú eredményeket egyaránt elérhettek – a kamaszok egyrészt hamar elkezdenek tudatos fogyasztói döntéseket hozni. Akkor is, amikor egyedül járják a boltokat; sokkal megfontoltabban választják majd ki még az aznapi uzsonnát is. Másrészt a különélésre is felkészíthetitek őket. Talán még távolinak tűnik a „kirepülés a fészekből”, ám lehet, hogy nincs is az olyan messze. Az ösztöndíj, esetleg a kezdő fizetés nem feltétlenül jelentős összeg, bár az ötletelést és a következetességet nem lehet elég korán kezdeni.

Tervezzétek meg együtt a nyaralást!

Nyár, vakáció, kirándulás. Ezek a szavak már sokkal jobban csengenek, mint a krumplivásárlás az ősökkel, nem igaz? A nyári tervek kidolgozására vélhetően sokkal szívesebben szánja rá magát bármelyik gyerek, mint az aktuális nagybevásárlásra. A pénzügyi neveléshez ez is kapóra jön: nem mindegy, mennyibe kerül a családi nyaralás. Évről évre változhat a keret, de az is lehet, hogy a közösen spórolt pénzből egy különlegesebb vagy egy második kiruccanásra is marad. Ez igazán jó motiváció a gyerekeknek, hogy ők is beszálljanak a kalkulációba.

Először hasonlítsátok össze a belföldi és a külföldi nyaralás előnyeit, hátrányait. Miután úti célt választottatok, jöhet a szállás. Vázoljátok fel az igényeket, és bízzátok rájuk a választást. Mutassatok minél több keresési lehetőséget, különböző honlapokat, akár az Airbnb-t is. A cél, hogy a gyerekek megtanuljanak több forrásból tájékozódni, meg persze az is, hogy az előre meghatározott összegeket ne lépjétek túl.

A programok ugyancsak közös projekt: szerepeljenek közöttük ingyenes szórakozási lehetőségek, és mazsolázzatok a családi kedvezmények között. A diákok szerencsés helyzetben vannak: országszerte több ezer helyen ehetnek, ihatnak, bulizhatnak, kulturálódhatnak csökkentett áron. Megéri ezzel is mielőbb tisztábba kerülni. Miután közösen terveztetek meg mindent, meglátod, a gyerekek is sokkal szívesebben töltik veletek a nyarat. Gyakorlott szülőkként tisztában lehettek azokkal a kikapcsolódási lehetőségekkel, amelyek a fiataloknak bejönnek. Lehet, hogy ez lesz a legfantasztikusabb családi nyaralásotok!

Nyári tábor: egyhetes „Gazdálkodj okosan!”

Ha már nyaralás és pénzügy, ejtsünk pár szót a PEOPLE TEAM pénzmágusképzőjéről is: különleges nyári tábor, ahol a pénzügyi tudatosság csak az alap. Az oktatók természetesen a totál kezdőket is megtanítják, hogyan hozzanak ravasz fogyasztói döntéseket. A táborozók a gazdaság izgalmasabb kérdéseiben is elmerülhetnek: a családjuk büdzséje után megismerhetik az ország költségvetését, betekintést nyerhetnek a befektetések, illetve a vállalkozások világába, feltérképezhetik a tőkepiac működését, vagy hogy milyen események vezettek a 2008-as gazdasági világválsághoz. A lényeg: a pénzügyi galaxis száz meg száz szegmensét érintik majd. Az már a srácokon múlik, mennyire lelkesen vagy sikeresen hasznosítják a kapott infókat, jóllehet itt arra is ragadni fog a tudás, aki eddig fittyet hányt minderre.

A PEOPLE TEAM nem csupán gazdasági tábor: több mint tíz témacsoport és rengeteg alszekció várja a 7–17 éveseket. A turnusonként mintegy ötszáz táborlakó a választható programokból sem szenved hiányt, a tematikus foglalkozások után mindenkinek szabad a pálya! Az estéket pedig különféle versenyek, bulik, előadások és tábor show-k színesítik.

Szilágyi Sára

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG