5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Mindannyian a fogyasztói társadalom részei vagyunk, szokásaink mégis generációról generációra változnak: a mai tizenévesek már jóval hamarabb belépnek a pénz labirintusszerű világába. Ez a korai kezdés komoly gondokat generálhat, akár a családi kasszában is. De ki tehet erről?

Tudatos döntéseket hozni olykor felnőttként is nehéz, miért lenne jogos a kamaszoktól azt követelni, amivel néha mi is hadilábon állunk? A megalapozatlan elvárások helyett okosabb a pénzügyi alapismeretek átadására időt fordítani. Előre szólunk: nem biztos, hogy a család fiatalabb tagjai kitörő örömmel fogadják majd az ötletet, ám ha cselesen közelítitek meg a kérdést, hasznos partnerekké válhatnak. Kapcsoljátok össze a gazdasági nevelést az átlagos napi teendőkkel: bevásárlással vagy utazással. Vonjátok be a srácokat a családi költségvetés kérdéseibe, gondolkodjatok együtt, és válasszatok közösen. Így a gyerekek szinte észrevétlenül egyre közelebb kerülnek a racionalitáshoz.

Menjetek közösen bevásárolni!

A bevásárlások egy család hétköznapjainak talán egyik legfontosabb gazdasági eleme. Bolt vagy piac nélkül nincs reggeli, vacsora, de bevásárlás híján az alapvető otthoni felszerelések is minden bizonnyal hiányoznának. Egy szupermarketben pontosan ezért lehet rengeteget tanulni arról, hogy mit, miért és milyen áron vásároljunk meg.

A bevásárlólistán közösen menjetek végig, beszéljétek meg, mit érdemes a kosárba rakni! Nézzétek át az egységárakat, figyelve a mennyiségekre! Kérdezgessétek a gyerekeket: „Ti mit választanátok?” És soha ne maradjon el a legfontosabb, az indoklás! Ha esetleg egyértelműen rosszul döntés születik, beszéljétek meg, mi volt a baj! Silány minőséget választottak? Túl drága terméket? Óriási kiszerelést, amelynek a fele úgyis a kukában végezné? A pénzügyi nevelés egyik kardinális része a kétoldalú kommunikáció. Enélkül a tanácsok csak üres szavak.

Ha rendszeressé teszitek a közös bevásárlásokat, rövid és hosszú távú eredményeket egyaránt elérhettek – a kamaszok egyrészt hamar elkezdenek tudatos fogyasztói döntéseket hozni. Akkor is, amikor egyedül járják a boltokat; sokkal megfontoltabban választják majd ki még az aznapi uzsonnát is. Másrészt a különélésre is felkészíthetitek őket. Talán még távolinak tűnik a „kirepülés a fészekből”, ám lehet, hogy nincs is az olyan messze. Az ösztöndíj, esetleg a kezdő fizetés nem feltétlenül jelentős összeg, bár az ötletelést és a következetességet nem lehet elég korán kezdeni.

Tervezzétek meg együtt a nyaralást!

Nyár, vakáció, kirándulás. Ezek a szavak már sokkal jobban csengenek, mint a krumplivásárlás az ősökkel, nem igaz? A nyári tervek kidolgozására vélhetően sokkal szívesebben szánja rá magát bármelyik gyerek, mint az aktuális nagybevásárlásra. A pénzügyi neveléshez ez is kapóra jön: nem mindegy, mennyibe kerül a családi nyaralás. Évről évre változhat a keret, de az is lehet, hogy a közösen spórolt pénzből egy különlegesebb vagy egy második kiruccanásra is marad. Ez igazán jó motiváció a gyerekeknek, hogy ők is beszálljanak a kalkulációba.

Először hasonlítsátok össze a belföldi és a külföldi nyaralás előnyeit, hátrányait. Miután úti célt választottatok, jöhet a szállás. Vázoljátok fel az igényeket, és bízzátok rájuk a választást. Mutassatok minél több keresési lehetőséget, különböző honlapokat, akár az Airbnb-t is. A cél, hogy a gyerekek megtanuljanak több forrásból tájékozódni, meg persze az is, hogy az előre meghatározott összegeket ne lépjétek túl.

A programok ugyancsak közös projekt: szerepeljenek közöttük ingyenes szórakozási lehetőségek, és mazsolázzatok a családi kedvezmények között. A diákok szerencsés helyzetben vannak: országszerte több ezer helyen ehetnek, ihatnak, bulizhatnak, kulturálódhatnak csökkentett áron. Megéri ezzel is mielőbb tisztábba kerülni. Miután közösen terveztetek meg mindent, meglátod, a gyerekek is sokkal szívesebben töltik veletek a nyarat. Gyakorlott szülőkként tisztában lehettek azokkal a kikapcsolódási lehetőségekkel, amelyek a fiataloknak bejönnek. Lehet, hogy ez lesz a legfantasztikusabb családi nyaralásotok!

Nyári tábor: egyhetes „Gazdálkodj okosan!”

Ha már nyaralás és pénzügy, ejtsünk pár szót a PEOPLE TEAM pénzmágusképzőjéről is: különleges nyári tábor, ahol a pénzügyi tudatosság csak az alap. Az oktatók természetesen a totál kezdőket is megtanítják, hogyan hozzanak ravasz fogyasztói döntéseket. A táborozók a gazdaság izgalmasabb kérdéseiben is elmerülhetnek: a családjuk büdzséje után megismerhetik az ország költségvetését, betekintést nyerhetnek a befektetések, illetve a vállalkozások világába, feltérképezhetik a tőkepiac működését, vagy hogy milyen események vezettek a 2008-as gazdasági világválsághoz. A lényeg: a pénzügyi galaxis száz meg száz szegmensét érintik majd. Az már a srácokon múlik, mennyire lelkesen vagy sikeresen hasznosítják a kapott infókat, jóllehet itt arra is ragadni fog a tudás, aki eddig fittyet hányt minderre.

A PEOPLE TEAM nem csupán gazdasági tábor: több mint tíz témacsoport és rengeteg alszekció várja a 7–17 éveseket. A turnusonként mintegy ötszáz táborlakó a választható programokból sem szenved hiányt, a tematikus foglalkozások után mindenkinek szabad a pálya! Az estéket pedig különféle versenyek, bulik, előadások és tábor show-k színesítik.

Szilágyi Sára

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG