A korábbi epizódokhoz képest most rendhagyó módon kezdődik a Privátbankár Diszkont Árkosar-felmérés legfrissebb eredményeinek bemutatása. Ennek oka, hogy egészen elképesztő drágulást mutatott be a tojás. A felmérésben a darabárat tekintve legolcsóbb, S-es méretű tojás szerepelt 10 darabra vetített árral. Idén tavasszal még a 400 forintos szinten volt az ár, majd szeptemberben és októberben 430 forint körül alakult.
Ehhez képest a mostani, november utolsó napjaiban készített felmérés szerint a három diszkontláncban (Aldi, Lidl, Penny) 733 forintos átlag jött ki. ami majdnem 70 százalékos áremelkedést jelent. A drágulás ijesztő, de a tojáspiaci fejlemények alapján nem annyira meglepő, ahogy a Központi Statisztikai Hivatal inflációs kosarában is emelkedőben van a tojás ára. Az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) még november közepén közzétett összefoglalójában szereplő tojásáras ábrák az elmúlt időszakra lényegében függőleges áremelkedést mutattak. Az idei negyvenedik és negyvenötödik hét, lényegében október eleje és november közepe között a darabonként 45 forintos szintről 60 forint fölé szaladt. A fogyasztói piacok közül az AKI által vizsgált fővárosi Fehérvári úti és Vámház körúti piacon november elején – a negyvenötödik és negyvenhatodik hét között –, azaz egy hét alatt 14 és 7 százalékos drágulást mértek a szakemberek. Igaz, a szegedi piacon nem változott az ár, a debrecenin pedig egyenesen csökkent.
A tojásdrágulásban szerepet játszhat a szlovákiai tojásválság, amelyről már korábban itt a Privátbankáron is beszámoltunk, de írt erről laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Piac és Profit is. A szlovákiai tojáskrízis egyik oka, hogy október végén az udvardi (Dvory nad Žitavou, Érsekújvári járás) Novogal súlyos helyzetbe került. A cég évi 175 millió darabbal az egyik legnagyobb szlovákiai tojástermelő, most viszont 400 ezer tyúkot kell elpusztítaniuk a madárinfluenza megjelenése miatt. Szlovákia nem feltétlenül tudja helyi forrásból pótolni a kiesést, ezért jelentős tojáshiányra készülnek az ottani piacon. Ez felfelé lökte a tojás árát a szlovák boltokban és piacokon, de hatással van a régiós árszintekre is.
Visszatérve a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésének friss eredményeihez, az összeállításban szereplő, döntő részben alapvető élelmiszerek a három diszkontláncban átlagosan 11 518 forintba kerültek. Ez több mint 2 százalékos áremelkedést jelent az októberi összeghez képest és valamivel több mint 10 százalékkal haladja meg a tavaly októberi szintet.
A havi drágulást azonban visszafogta egyebek mellett a banán, amely 600 forintos átlaggal zárta az októbert, ám november végén két boltláncban is akciós volt, így az egyikben 500 forintért, a másikban pedig kevesebb mint 400 forintért hozzá lehetett jutni a kilójához.
Gyümölcsfronton az alma is jól teljesített, az átlagár lement az 500 forintos hatás alá. Havi szinten felfelé nyomta a kosárértéket például a kávé, amelyből a korábbi felmérésekben a legolcsóbb saját márkások közül a negyedkilós kiszerelés nem volt mindnehol megtalálható a kínálatban. Ezért nagyobb kiszerelések alapján a legalacsonyabb 250 grammra vetített ár került be a mostani mérésbe. A legalacsonyabb áron elérhető kávé ára negyedkilós méretre vetítve 858 forint lett, ami több mint 15 százalékos áremelkedésnek felel meg egyetlen hónap alatt.
A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban tavaly októbertől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagetti. Idén februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint az, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni.
Amennyiben egy-egy árkörkép készítése során nem található meg egy termék az adott bolt kínálatában, akkor a legolcsóbb helyettesítő termék kerül be a kosárba. Esetenként a korábbi méretre vetített, korrigált egységárral.
A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor, az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek.