A 17-féle tesztelt gumiszett között nem csupán nyári, hanem egy téli-, illetve két négyévszakos változat is szerepelt, biztosítva a teljes körű összehasonlíthatóságot.
Így mértek
A 20 °C körüli levegőhőmérsékleten végzett teszt során mind a száraz, mind a vizes úton való megállást vizsgálták különböző sebességek (60, 100, illetve 120 km/óra) mellett. Ezen kívül sor került a kanyarsebesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, a zajszintek, sőt, a kopásállóság mérésére is.Az idei mérések nem csupán a téli gumi, hanem az úgynevezett négyévszakos gumik esetében is azt erősítették meg, hogy azokat életveszélyes melegben is az autón hagyni – hangsúlyozza Fodor László, a Használtautó.hu értékesítési vezetője.
A télinek mennie kell
Míg a legjobb nyári gumik 120 km/órás sebességről fékezve 54-55 métert tettek meg a megállásig, a téli gumival felszerelt tesztautónak ugyanehhez 63, míg a négyévszakosakkal közlekedőnek 64, illetve 66 méterre volt szüksége! Ahol a legjobb nyári gumival szerelt autó már állt, ott a leggyengébb négyévszakost hordó még 49 km/órával haladt 120 km/óráról fékezve.
Hasonló különbségű, 15-20 százalékkal rosszabb eredmények születtek ezekkel az abroncsokkal a kisebb sebesség mellett mért, száraz és nedves aszfalton egyaránt végrehajtott próbákon is, de a kanyarsebesség mérésekor is a négyévszakos gumik kerültek a lista aljára - tette hozzá.
Négyévszakos? Inkább nullévszakos
Sok autós tehát igen kockázatos stratégiát követ akkor, amikor a 4 milliméter alatti profilmélységű téli gumit nyáron kívánja „lejárni”. A jelentősen hosszabb fékút mellett arra is fény derült, hogy egy nagyobb fékezés a melegben valósággal ledarálja a téli gumi felületét, vagyis egy használt téli gumi nyáron néhány ezer kilométernyi futással teljesen tönkre is tehető.
A négyévszakos, a gyártók által kompromisszumos megoldásként megálmodott gumikról pedig újfent az bizonyosodott be, hogy valójában helyesebb nullévszakos termékeknek nevezni őket.
A teszt azt is megmutatta, hogy az egyes új nyárigumiszettek között is gyakran 10-12 százalékos eltérések mutatkoznak az egyes fékutak hosszát tekintve, vagyis a megfelelő gumi kiválasztásakor sem árt az árcédula mellett az egyéb jellemzőket is megvizsgálni.
Így szerepeltek a márkák
A vizsgálatban résztvevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget. Míg száraz úton – különböző sebességeknél eltérő sorrendben – a Goodyear és a Taurus (a Michelin egyik budget almárkája) végzett az élen, vizes fékezésnél a Taurus, a Michelin és a Bridgestone bizonyult a legjobbnak.
Forrás: www.autonavigator.hu |
Kigurulás szempontjából messze a Hankook volt az első, a legjobb kanyarsebességgel a Barum, a Firestone és a Pirelli büszkélkedhetett, míg kopásállóság tekintetében általában a prémiumkategóriás gumik bizonyultak jóval tartósabbnak olcsóbb versenytársaiknál.
Mindez rámutat arra, hogy lényegesen hosszabb futásteljesítménye miatt valójában egy drága prémiumszett olcsóbb megoldás lehet, mint egy alacsonyabb árú, de gyorsabban kopó gumitípus.
Mivel az egyes szempontok szerint igen eltérő sorrendet értek el a vizsgált abroncsok, arra a kérdésre, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak a mért különféle teljesítmények súlyozásával kaphatunk választ.
A magyar átlagos nyári útviszonyoknak megfelelően a száraz úton mért fékutak 30 százalékos, a nedves aszfalton mért fékutak 20 százalékos, a kopásállóság 15 százalékos, a száraz és a vizes kanyarjellemzők, valamint a kigurulás 10 százalékos, míg a zajszint 5 százalékos súlyozásával értékeltük a kapott eredményeket.
Fontos hangsúlyozni, hogy az egyes szempontok eltérő súlyozása változtathat a fenti sorrenden. A súlyozás módosítására a teszt részletes eredményeit ismertető oldalon mindenkinek lehetősége van.
A teszt további részletei itt elérhetőek el.