1p
Tavaly hosszú idő óta először bővült a magyar élelmiszeripar gazdasági teljesítménye. Az ágazat teljesítményét az exportértékesítés húzta fel, a belső értékesítés azonban továbbra is csökkent, összességében 2500 milliárd forint körül alakult az élelmiszeripar árbevétele 2011-ben.

Éder Tamás, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének (ÉFOSZ) elnöke elmondta, hogy a magyar élelmiszeripar gazdasági teljesítménye hosszú évek után tavaly újra nőtt, az előzetes adatok szerint 2 százalékkal haladta meg a 2010-es szintet. Hozzátette: az élelmiszeripar teljesítménye annak ellenére emelkedett tavaly, hogy a gazdálkodási körülmények nem javultak.

Az elnök hangsúlyozta: a teljesítmény-bővülés elsősorban a több mint 6 százalékkal megnövekedett exportértékesítésnek köszönhető, ugyanis az ágazat belföldi értékesítése - a korábbi évekhez hasonlóan - tavaly ismét csökkent, mintegy 3 százalékkal.

Éder Tamás elmondta, 2011-ben az ágazat költségeinek és értékesítési árainak változása az élelmiszeripar szempontjából kedvezőtlenül alakult. A mezőgazdasági termékek, alapanyagok termelői ára átlagosan 20 százalékkal emelkedett, miközben az élelmiszerek és az alkoholmentes italok fogyasztói ára csak mintegy 7 százalékkal nőtt. Emiatt az ágazati profit, amely egy évvel korábban 50 milliárd forint körüli volt, csökkent.

Folláth Györgyné főtitkár szerint az ágazati árbevétel a múlt évben 2 500 milliárd forint körül alakult, melyből 1 900 milliárd forint körüli bevételt belföldön, 500-600 milliárd forintot pedig külföldön realizált az ágazat.

Kardeván Endre, a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) élelmiszerlánc-felügyeletért és agrárigazgatásért felelős államtitkára kifejtette: az élelmiszergazdaság meghatározó jelentőségű a vidéki foglalkoztatás és a fenntartható mezőgazdaság szempontjából. Véleménye szerint élelmiszer-feldolgozás nélkül nincs életképes mezőgazdaság, mezőgazdaság nélkül pedig nincs élhető vidék.

Az államtitkár az élelmiszeripar fontosabb adataival kapcsolatban elmondta, hogy hiteles összesített adatok még csak a 2010-es évről vannak. Ezek alapján az élelmiszeripar a feldolgozóiparon belül a harmadik legjelentősebb ágazat, mintegy 2 000 milliárd forintos termelési értékkel, míg a mezőgazdaság termelési értéke 1 800 milliárd forint körüli. Az ágazatban tevékenykedő cégek 96 százaléka kis-, illetve mikrovállalkozás. A közepes és nagyvállalatok adják ugyanakkor az ágazat termelési értékének 90 százalékát. A magyar mezőgazdasági termékek 65 százalékát a magyar élelmiszeripar vásárolja és dolgozza fel. Az ágazatban valamivel több mint 97 ezren dolgoztak két éve.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG